Het is bijzonder zeldzaam dat een Nederlandse autodealer een internationaal erkende prijs in Amerika wint. Toch werd landgenoot Thijs Bochane (1977) tijdens het congres van de National Automotive Dealers Association uitgeroepen tot winnaar van de ‘Northwood Dealer Education Award’. Bochane is sinds 2009 de directeur-eigenaar van de Bochane Groep, met een omzet van zo’n 500 miljoen euro behorend tot de grootste autodealerholdings van Nederland.
De award die Bochane kreeg, wordt uitgereikt door de Northwood University uit de Amerikaanse staat Michigan, waar hij in 1997 en 1998 zelf student was. ,,Ze bekronen oud-studenten, of ‘alumni’ zoals dat daar zo mooi heet, voor het feit dat ze veel opleidingskansen bieden en aandacht hebben voor de ontwikkeling van mensen in de automotive sector. Zij vinden dat wij binnen ons bedrijf goede educatiekansen bieden aan onze medewerkers.”
‘Verbreed je horizon’
Het feit dat Bochane zelf in het buitenland ging studeren na zijn opleiding aan de Nederlandse IVA, opende zijn ogen. ,,Het is belangrijk om je horizon te verbreden, of je nu werknemer of ondernemer bent. Buiten dat ik in Amerika één van mijn mooiste studietijden heb gehad, heeft het mij als persoon enorm veranderd. Ik was een jaar op mezelf aangewezen, weg van het veilige nest, toen nog zonder de mogelijkheid om even met thuis te appen of facetimen. Je leert op eigen benen te staan en kansen te pakken.”
Toen ik de zaak in 2009 overnam, draaiden we 124 miljoen euro omzet. Nu is het zo’n 500 miljoen
Thijs Bochane
Inmiddels leidt Thijs Bochane een zeer succesvol autobedrijf, dat sterk groeide sinds zijn aantreden. ,,Toen ik de zaak in 2009 overnam, draaiden we 124 miljoen euro omzet, ik heb het laatst toevallig nog opgezocht. Nu is het zo’n 500 miljoen en zijn we qua personeel ongeveer verviervoudigd. We lopen tegen de duizend teamleden aan, verspreid over 55 vestigingen.” De in 1984 door vader Piet opgerichte Bochane Groep bestiert onder meer dealers van de automerken Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi en sinds kort ook het Chinese BYD, maar bezit ook een eigen autoschadebedrijf, een autoverhuurtak en een leasemaatschappij.
Lees ook: Bedrijfswagen met brandstofmotor wordt (veel) duurder: zo speel je daar goed op in
Lessen uit Amerika: ‘Presenteer jezelf trotser’
De kansen die hij in het buitenland leerde pakken, biedt Bochane ook aan zijn twee dochters en zoon, en in zekere zin ook aan zijn medewerkers. ,,Ik zal mijn kinderen altijd motiveren en stimuleren om periodes in het buitenland te gaan studeren of stage lopen. Je houdt er niet alleen internationale contacten aan over, maar krijgt er ook andere marktinzichten door. In Amerika leer je alles over sales en marketing, daar zijn ze groots in. Ik leerde er klantgerichter denken en dat je business uiteindelijk gaat om toegevoegde waarde. Als je dat helder hebt, zul je succesvol worden.”
Nog een belangrijke les die Bochane mee nam naar Nederland vanuit Las Vegas: durf trotser te zijn. ,,Als je succesvol bent, mag je dat ook claimen. Toen ik zag hoe de 19-jarige presentatrice van de prijsuitreiking óns bedrijf wist te verkopen in haar pitch… Dat was indrukwekkend. Toen dacht ik: wij mogen best wat trotser zijn op wat we allemaal hebben neergezet. En dan ben ik dat niet op mezelf maar wel op mijn club, voor de duidelijkheid.”
Als je succesvol bent, mag je dat ook claimen
Thijs Bochane
Terug in Nederland nam Bochane zijn teams mee in dat gevoel. ,,Ik heb gezegd dat we onze successen best meer mogen delen. Posten op social media of gewoon vertellen, zonder dat het meteen arrogant is. Kijk, wij zijn natuurlijk in de basis een no-nonsense klantgericht retailbedrijf en dat moeten we ook zijn in onze sector waar de marges dun zijn. Maar dat betekent niet dat je niet mag claimen als je iets goed gedaan hebt. Die trots mag je uitdragen, want dat heeft ook effect op de trots van onze hele club. Dat gevoel verspreiden is belangrijker dan je denkt.”
Lees ook: Waarom YKSI straks níet ‘over de kop’ gaat: ‘Eenpersoonsauto heeft de toekomst’
‘Vergeet de fun niet’
Terug naar de reden waarom Thijs Bochane in Amerika in de prijzen viel: zijn bovengemiddelde aandacht voor ontwikkeling van zijn medewerkers. Hoe pakt Bochane dat precies aan? ,,Ten eerste kijken we goed naar de must haves op het gebied van opleidingen: welke diploma’s of papieren hebben onze mensen nodig om hun werk optimaal te kunnen doen? Dat zijn hygiëne factoren. Daarnaast moeten we, gezien onze groei, steeds ook de juiste mensen aantrekken. Door goed te luisteren waar zij behoefte aan hebben en iedereen zo goed mogelijk te begeleiden, houden we hun kennis, kunde en vooral ook motivatie op niveau. Dat nemen we heel serieus.”
In het opleiden en coachen van medewerkers, besluit Bochane met hoorbaar plezier in zijn stem, moeten ondernemers ‘altijd ook een stukje fun zien te krijgen’. ,,Zorg dat je mensen het naar hun zin hebben. Wij hebben bijvoorbeeld net een ‘Restomod’-project afgerond, waarbij medewerkers drie oudere auto’s hebben opgeknapt en gemoderniseerd. Toen de auto’s klaar waren, hebben we onder meer met die dingen op een kartbaan gecrost. Hebben we meteen een videoserie van gemaakt, vooral omdat het leuk is.”
Plezier is van levensbelang voor een gezond bedrijf
Thijs Bochane
Zulke initiatieven hebben een belangrijk neveneffect, weet Bochane, die spreekt van fun with a purpose: ,,Tijdens het project zijn de verschillende afdelingen binnen het bedrijf met elkaar in contact gekomen en samen gaan werken. De jongens van de schadeafdeling met de jongens van het autobedrijf; ze zien wat van elkaars werk, leren van elkaars uitdagingen en dat vergroot het begrip onderling. Naast een platte, open cultuur is plezier van levensbelang voor een gezond bedrijf.”
Lees ook: Zo houdt autoverkoper Veerle Dicker (29) zich staande in een mannenwereld