Wie in 2024 nog een nieuwe bedrijfswagen wil aanschaffen, moet het komende jaar goed opletten. Na 31 december 2024 treden er namelijk nieuwe wetten en regels in werking voor bedrijfsvoertuigen met een maximaal toegestane massa van 3.500 kilo, de zogenoemde Light Commercial Vehicles (LCV’s). Om de gemiddelde CO2-uitstoot van het Nederlandse zakelijke wagenpark terug te dringen en ondernemers te stimuleren om elektrisch te gaan rijden, vervalt onder meer de vrijstelling van de BPM op bedrijfswagens. En dat heeft flinke effecten, met name financieel.
Eerst een stapje terug: wat is die BPM ook alweer? De afkorting staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen en dat is feitelijk de aanschafbelasting die in Nederland wordt geheven op een motorvoertuig. Voor ondernemers gelden op dit moment echter nog specifieke regelingen en vrijstellingen, afhankelijk van onder meer het type voertuig, het gebruik ervan en het soort ondernemersactiviteiten. Zo krijgen bedrijven – nu nog – een vrijstelling van de BPM als de bestelauto voor minstens tien procent van de tijd kilometers maakt voor het bedrijf en als de bestelauto hoofdzakelijk is ingericht voor het vervoeren van goederen.
Lees ook: Verkoop elektrische bedrijfswagens groeit explosief
BPM-vrijstelling verdwijnt, brandstofvoertuigen veel duurder
Aan het begin van volgend jaar verdwijnt die vrijstelling van de BPM dus, waardoor je voor elke bedrijfswagen met een brandstofmotor (diesel, benzine, LPG enzovoorts) aanschafbelasting gaat betalen. De hoogte van de BPM wordt afhankelijk van de uitstoot van CO2: hoe meer koolstofdioxide uit de uitlaat komt, hoe hoger de belasting. Omdat elektrische voertuigen op papier geen uitstoot veroorzaken, zijn busjes op batterijen (of exemplaren voorzien van een aandrijflijn die werkt op waterstof) nog wel vrijgesteld.
De hoogte van de BPM wordt afhankelijk van de uitstoot: hoe meer CO2 uit de uitlaat komt, hoe hoger de belasting
Per uitgestoten gram CO2 brengt de overheid straks 66,91 euro in rekening. Dat kan al snel flink in de papieren lopen; brancheorganisatie RAI Vereniging voorspelt dat een gemiddelde bedrijfswagen volgend jaar ongeveer 12.000 euro duurder wordt dan dit jaar. Bij een relatief dorstige keuze als de RAM 1500, momenteel de populairste pick-up van Nederland, loopt de teller nog veel harder op. Een uitvoering met de beroemde 5,7-liter HEMI V8-benzinemotor stoot op papier 309 gram CO2 per kilometer uit, waardoor je volgend jaar rekening moet houden met een slordige 20.000 euro aan BPM!
Geen BPM in 2024: snel nog een brandstofbus scoren?
Vanwege de aanstaande prijsverhogingen in 2025 verwachten brancheorganisaties Bovag en de RAI Vereniging dat 2024 een absoluut topjaar wordt voor bedrijfswagenverkopen. Veel ondernemers die overwegen om een bestelbus of pick-up met een benzine- of dieselmotor te blijven rijden, zullen het liefst dit jaar nog hun handtekening onder het aankoopcontract zetten.
Maar hoe slim is het om dat nog te doen en niet voor een elektrisch alternatief te gaan? Het antwoord is overzichtelijk: dat hangt voor een belangrijk deel af van hoe je jouw bedrijfswagen(s) gaat inzetten de komende tijd. Voor een visboer, marktkoopman of hovenier die regelmatig een grote aanhanger moet trekken, kan het in sommige gevallen noodzakelijk zijn om vast te houden aan een brandstofauto met een hoger trekgewicht. In dat geval ben je dief van je eigen portemonnee als je wacht tot volgend jaar.
Lees ook: Rijbewijs B niet meer genoeg voor zware elektrische bestelbus, gevolgen voor ondernemers
Zero-emissiezones komen er echt aan
Maar kom je dan niet in de knel met de zero-emissiezones die steeds meer steden invoeren? In veel van dat soort gebieden mag je straks immers niet met een benzine- of dieselbus naar binnen. Ook dat hangt af van je situatie: in sommige gevallen kun je een (dag-) ontheffing aanvragen, bijvoorbeeld als er voor jouw bedrijfsvoertuig nog geen volwaardig emissievrij alternatief bestaat of wanneer de levertijd op een vervangende elektrische bus erg lang is. Voor die ontheffingsaanvragen kun je binnenkort – naar verwachting vanaf halverwege dit jaar – online terecht bij het Centraal Loket Ontheffingen voor ZE-zones.
Bovendien geldt er een overgangsregeling voor brandstofvoertuigen die zero-emissiezones in willen. Deze regeling is met name bedoeld voor dieselbestelauto’s en is afgestemd op de (Euro-) uitstootklasse: voertuigen met Euro 5-motoren hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones, terwijl bestelauto’s met een Euro 6-typegoedkeuring tot 1 januari 2028 welkom zijn. Daarna moeten alle bestelauto’s in deze zones volledig uitstootvrij zijn. Wie in 2024 een nieuw voertuig op diesel of benzine bestelt en tóch vaak een binnenstad in wil, moet over een paar jaar dus opnieuw overstappen.
Voorbereid op de toekomst: nu al over op elektrisch?
Dus ja: in theorie kún je nog even door blijven rijden met een brandstofauto – ook wanneer je de stad in wilt. Maar voor wie optimaal voorbereid de toekomst in wil, is het raadzaam om een elektrisch alternatief serieus te overwegen. Daar zijn diverse redenen voor, die overigens niet allemaal voor de hand liggen.
Zo moet je er volgens experts rekening mee houden dat de restwaarde van voertuigen met een benzine- of dieselmotor in de toekomst lager zal zijn dan vergelijkbare voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Dat komt simpelweg omdat er in de toekomst minder vraag zal zijn exemplaren met een verbrandingsmotor. In zekere zin is een elektrische bus dus een slimmere investering, ook omdat de gebruiks- en onderhoudskosten veelal lager liggen dan bij een brandstofversie.
De restwaarde van voertuigen met een brandstofmotor zal in de toekomst lager zijn dan van vergelijkbare voertuigen met een elektrische aandrijflijn
Daar staat tegenover dat de aanschafprijs van een elektrische bus verhoudingsgewijs hoger is: om elektrisch rijdende ondernemers tegemoet te komen, heeft de overheid de Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s (SEBA-regeling) in het leven geroepen. Daarmee kun je tot 5000 euro terugvragen bij de aanschaf van een nieuwe e-bus en 2500 euro voor een gebruikt exemplaar. Bovendien krijg je in 2025 nog 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting.
Lees ook: Waarom eenpersoonsauto YKSI wél gaat slagen
Langer wachten op elektrische bedrijfswagen? Ruimere keuze, betere techniek
Ook interessant: het aanbod van volledig elektrische bedrijfswagens wordt in rap tempo volwassener. Er is met name in de markt van elektrische bestelbussen veel meer keuze dan een paar jaar terug, in zowel het compacte segment als bij de middelgrote en ‘fullsize’ bussen. Tegelijkertijd blijft het aanbod van elektrische pick-ups nog sterk achter.
Vergeleken met amper twee jaar geleden is het rijbereik van veel nieuwe bestelbussen bovendien verdubbeld; een daadwerkelijke actieradius van zo’n 300 kilometer per laadbeurt is inmiddels reëel, zelfs bij snelweggebruik en flinke belading. Daardoor is zo’n auto prima inzetbaar in de dagelijkse praktijk van de meeste ondernemers. Gebruikers die nog meer kilometers maken, profiteren van sneller ladende batterijenpakketten en zuinigere elektromotoren.
Het enige échte argument om toch nog even te wachten met de keuze voor een elektrische bedrijfsauto, is het feit dat de technische ontwikkeling ontzettend snel gaat. Je kunt er vergif op innemen dat de elektrobussen en pick-ups die over vier jaar op de markt komen, in technische zin nog veel verder zijn dan de huidige modellen. De volgende generatie elektrische LCV’s komt nóg verder op een acculading, zal zuiniger met energie omspringen, sneller kunnen snelladen en waarschijnlijk een stuk betaalbaarder zijn.
Meer weten over de veranderende wereld van zakelijke mobiliteit? Dat zie en hoor je van 25 tot 29 maart tijdens de Business Mobility Week met presentator Roland Tameling. Van bedrijfswagen en elektrificatie, tot mobiliteitsbudgetten en zelfrijdende auto’s. Meekijken kan van 12.00 tot 14.00 uur via de homepage en YouTube-pagina van De Ondernemer. Meeluisteren doe je op New Business Radio.