Hij heeft er nog geen meter in gereden, maar alles moet anders aan de fonkelnieuwe Rolls Royce Wraith van oud-PSV’er Steven Bergwijn. Verlagen, een sterrenhemel, Miami Blue-bekleding: de auto die hij zichzelf cadeau deed voor zijn 24ste verjaardag wordt van voor tot achter gestript.
Want het mag wel een beetje bruter dan het standaardmodel, vindt de speler van de Londense club Tottenham Hotspur. ,,Ik wil graag iets aparts, je ziet deze auto’s veel tegenwoordig.”
Nieuw ‘uitlaatje’ voor Frans Duijts, McLaren Rico Verhoeven 'onder vuur'
De transformatie van de auto (vanaf 420.000 euro) is vastgelegd door Prime Video, de streamingdienst van Amazon. Het videoplatform maakte in totaal zes gelikte, Top Gear-achtige afleveringen over Absolute Motors. In Dutch Wheels zien we trips naar exotische plekken, ontmoetingen met gefortuneerde petrol heads en challenges met Bekende Nederlanders.
Zo wordt de McLaren 720s van Rico Verhoeven vanuit een legervoertuig onder vuur genomen en racet volkszanger Frans Duijts, óók al in het bezit van een McLaren, over het circuit van Zolder. Hij is blij met de nieuwe windhappers in zijn motorkap en het ‘uitlaatje’, dat zijn bolide ‘net wat dikker’ laat klinken.
De markt voor exclusieve auto’s is heel rigide, maar bij ons kan alles. Wij zijn heel verstorend, zetten de boel graag op zijn kop
Van Maserati naar buggy
Ook bodybuilder en fitness-influencer Tavi Castro - 3,1 miljoen volgers op Instagram - wordt geholpen. De voormalig student van de TU Delft emigreert met zijn gezin naar Mexico en wil zijn Maserati Gran Turismo, vanwege de slechte wegen daar, verruilen voor een ‘Mad Max-buggy’. De mannen van Absolute Motors laten er één naar Mexico verschepen en bouwen hem daar af. Compleet met speakers in het dak én kinderzitje.
In Dubai nemen ze de Lamborghini Aventador SVJ Roadster (607.000 euro) van de Nederlandse dj R3hab onder handen. Voor de grote onthulling wordt een stuk snelweg afgezet, zodat de apetrotse eigenaar even lekker kan gassen. Hij wordt meteen geflitst.
Lees ook: Even een auto kopen in de binnenstad: ‘Verrast dat consument al zo ver is’
Ook kleinere wensen worden vervuld. YouTuber Jessie Maya krijgt roze remblokken op haar roze Range Rover en Onnedi’s Mini Cooper Countryman wordt opgefrist, omdat ze na twee jaar rijden ‘de spark’ kwijt was.
Fiat Panda of Skoda Fabia net zo welkom
Patrick Meijer (49) is mede-eigenaar bij Absolute Motors. De Rotterdammer werkte eerder bij Defensie en in de it, maar hier, bij ‘het vetste tuningbedrijf van Nederland’, ligt zijn hart. ,,Wij doen wat dealers niet kunnen en willen. Iemand die carbon of bijzondere velgen op zijn Ferrari wil, krijgt nul op het rekest bij de dealer. De markt voor exclusieve auto’s is heel rigide, maar bij ons kan alles. Wij zijn heel verstorend, zetten de boel graag op zijn kop.”
Die brutale instelling heeft een grote aantrekkingskracht. Op jonge carspotters bijvoorbeeld, die dagelijks naar de garage komen om foto’s te maken voor hun Instagramaccounts. ,,Iedereen is welkom”, zegt Meijer. ,,Je weet immers nooit wie je toekomstige klanten zijn. Bovendien sturen die jongens hun vaders hier naartoe als er iets aan de auto moet gebeuren. En dat hoeven echt niet altijd dure wagens te zijn. Iemand die iets wil veranderen aan zijn Fiat Panda of Skoda Fabia is net zo goed welkom. Die mensen voelen ook liefde voor hun auto.”
Aan personeel geen gebrek
De marketing verloopt grotendeels via sociale media. Op YouTube, TikTok en Instagram heeft Absolute Motors meer dan 200.000 volgers. ,,Dankzij die socials weten klanten uit de hele wereld ons te vinden”, zegt Meijer. ,,Er worden geregeld supercars uit Amerika of de Emiraten naar ons overgevlogen of verscheept voor een speciale klus.”
Wij zijn een supersexy, jong bedrijf. Mensen willen hier niet alleen vanwege die bijzondere auto’s werken, maar ook vanwege de vibe
Maar ook in Nederland zijn er genoeg klanten. Meijer ziet dat mensen sinds een jaar of twee, drie steeds meer geld uitgeven aan auto’s. ,,Het is inmiddels geaccepteerd dat je iets moois doet met je auto. Mensen willen niet meer in een standaard model rijden, iedereen wil iets op maat. Tijdens corona is er veel geld opgepot, mensen konden niet meer drie keer op vakantie of uit eten. Tijdens die twee jaar hebben we echt een piek in onze business gezien.”
Aan aandacht dus geen gebrek, aan personeel evenmin. ,,Als hier een vacature ontstaat, heb ik die vanmiddag vervuld”, zegt Meijer. ,,Wij zijn een supersexy, jong bedrijf. Mensen willen hier niet alleen vanwege die bijzondere auto’s werken, maar ook vanwege de vibe.”