„Wij zien een explosieve groei binnen ons eigen bedrijf”, zegt Pieter van Beusekom, oprichter van Phatfour. „Van 200 tot 300 procent per jaar. Dat gaat om duizenden verkopen per jaar. Dat groeit heel erg hard.”
Toch vindt Van Beusekom het lastig te voorspellen hoe het komende jaar eruit gaat zien. „Dat komt door veranderende ontwikkelingen”, zegt Van Beusekom doelend op het sentiment rondom fatbikes. „Er waren merken die fatbikes die veel te hard reden in de markt zetten, waardoor dat een negatief sentiment teweeg heeft gebracht.” Ook de ontwikkelingen rondom verzekeringen spelen mee. Door de vele diefstallen wilden verzekeraars deze fietsen namelijk niet meer verzekeren. „Daardoor zijn mensen wat angstig geworden.”
Lees ook: Phatfour maakt dankzij deze service fatbikes weer verzekerbaar
Wat leert Phatfour van het faillissement van VanMoof?
En dan waren er nog andere bedrijven in de markt van de e-bikes waar het niet zo lekker liep. VanMoof ging failliet, Qwic kreeg het lastig. Maar wat voor invloed had dit op Phatfour? „Wij proberen te putten uit de mooie strategieën die zij hebben gehanteerd”, zegt Van Beusekom. „Maar we willen ook dingen anders doen. De fietsmarkt bestaat al heel lang. Er zitten elementen aan een fiets, zoals de remsystemen, die je niet zelf moet willen ontwikkelen. Zoek wat er op de markt is en ga een relatie aan met zo’n leverancier. Pak dan de krenten uit de pap en monteer die op je fiets.”
Pak de krenten uit de pap en monteer die op je fiets
Pieter van Beusekom Phatfour
Maar ook: „Maak je portfolio niet te groot. Je wil altijd garantie, onderdelen en accessoires kunnen leveren. Als je dat niet doet, heb je mensen die minder tevreden zijn. Dat leren we ervan. Verder zijn mensen gewend dat ze met hun fiets naar elke fietsenmaker kunnen. Je hebt dus een dealernetwerk nodig. Een dealer wil aan jouw fiets werken als hij jouw fiets begrijpt. Dat zijn allerlei elementen waar je aan werkt om het beste recept van te maken. Wij maken de fietsen helemaal in Nederland, waardoor we dus heel dicht op het product zitten, snel kunnen schakelen én wat het duurzamer maakt. Dat is wel vernieuwend in dit segment.”
Goed dealernetwerk
Phatfour heeft dus goed naar de casus VanMoof gekeken. „Ik ben vijf jaar geleden naar drie fietsenzaken gegaan en daar heb ik gezegd dat ik een VanMoof wilde kopen. Dat bedrijf kwam namelijk zo hard op. Ik heb gekeken naar de reacties van die dealers. Dat heeft geleid tot bepaalde besluiten die wij nu nemen.”
,,Sommigen zeiden namelijk dat ik geen VanMoof moest nemen, maar een andere fiets. Ik wilde weten wat daarachter zat. Dat was inderdaad omdat VanMoof alle dealers eruit sneed en alles in Amsterdam zelf wilde doen. Daarmee jaag je die dealers in het harnas. Als iemand met een lekke band binnen komt, dan word je niet geholpen. Dat zijn inderdaad ingrediënten die wij hebben meegenomen in ons businessplan. Wij geloven in een heel goed dealernetwerk waarmee je samen werkt en bouwt.”