Polestar is begonnen als sportief label van Volvo, maar inmiddels zelfstandig. Het merk telt twee modellen: de Polestar 1 – een plug-in hybride sportcoupé en de 2, een middelgrote elektrische zakenauto. Willem Baudewijns: ,,We zijn een Zweeds premium electric performance-merk. Het is een ideale mix van prachtig design, gebruiksgemak, ruime keuzemogelijkheden en vooroplopende sustainability'', aldus Baudewijns in deze De Ondernemer Onderweg. Maar er is meer dat het jonge automerk zo bijzonder maakt, zo hoor je in deze podcast. Ook vertelt hij hoe dat nu zit, zo'n combinatie van Zweeds en Nederlands bedrijf. Hoe is de communicatie over en weer?
polestarPolestar haalt meer dan half miljard dollar op om productontwikkeling te versnellen
Spaces: met aandacht vormgegeven ruimtes voor de Polestar
Bijzonder: wil je een nieuwe auto kopen en je overweegt een Polestar, dan start je online in plaats van bij de plaatselijke dealer. Maar... ,,Mensen zeggen wel eens dat we een online merk zijn. Dat is niet helemaal waar. Je kunt bij ons op allerlei manieren het product beleven. Het is een combinatie van online en fysiek.''
Dat kan onder meer via Spaces. Met aandacht vormgegeven ruimtes waarin de Polestar tentoongesteld staat en 'met experts in plaats van verkopers'. Een testrit? ,,Een testrit kun je digitaal aanvragen. Verder zijn er onder meer roadshows door heel het land'', legt de managing director uit. ,,Die aanpak is voor ons merk perfect, het past precies bij wat wij met Polestar willen bereiken. Spaces zijn plekken juist midden in de stad, niet op autoboulevards, waar mensen op hun manier het automerk kunnen beleven.''
Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen
Willem Baudewijns, managing director Polestar (foto onder)
Hoe ga je met een jong bedrijf om met corona en andere crisissituaties?
In deze podcast komt ook de coronapandemie het persoonlijke leiderschap van Baudewijns aan bod. ,,Ik ben geen micromanager, ik ben vrij benaderbaar voor advies en begeleiding. Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen'', aldus de managing director. Het kan geen verrassing zijn: corona is zo'n situatie.
Met eens snelgroeiend team weet Polestar het merk steeds bekender te maken in ons land. Hoe bouwt Baudewijns aan zo'n team? Hoe zorg je ervoor dat het beste talent zich bij jouw onderneming aansluit? De automotive-ondernemer vertelt het in de podcast. Minstens zo belangrijk, hoe houd je de klant tevreden en wat zijn de leerpunten die de managing director met andere ondernemers kan en wil delen, zeker ook in tijden van corona? ,,Onder druk is het heel gemakkelijk van een ondernemersplan af te wijken. Doe dat niet. Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder die druk'', benadrukt Baudewijns.
Transparantie over de duurzame ambities: de daad van Polestar bij het woord gevoegd
In het laatste deel praten Tameling en Baudewijns over de duurzame aanpak die Polestar aan het uitvouwen is. Dat heeft onder meer te maken met de herkomst van materialen om de auto’s te bouwen en volledige transparantie over de impact die de auto’s hebben op het milieu. ,,Het belangrijkste is dat we voorop willen lopen en transparant willen zijn. Daarbij voegen we het woord ook bij de daad'', belooft de managing director. Hoe dan? Want transparantie is een belofte die veel meer automerken doen. Baudewijns doet ook dat uit de doeken in De Ondernemer Onderweg.
Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:
Lees ook: Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken
Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign
Lees ook: Hoe Mike Belinfante het herboren automerk MG weer op de kaart zet
Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving