Merel van Noort en Bianca Evers zijn bij Kennedy Van der Laan werkzaam op de HR-afdeling en verantwoordelijk voor het uitvoeren van het vitaliteitsbeleid. “In 2014 zijn we echt bewust begonnen het introduceren van de term vitaliteit”, vertelt Van Noort. Op dat moment was er in het advocatenkantoor al een fitnessruimte aanwezig. Ook konden medewerkers een stoelmassage krijgen of deel uitmaken van de wielerploeg of het Dam tot Damloop-team. “Vitaliteit zit al langer in ons dna, maar 2014 was het moment dat we besloten om alles onder één vlag te plaatsen.”
Bewustwording
“We zijn toen gestart met het aanbieden van een vitaliteitsscan”, vervolgt Van Noort. “Dit was deels voor ons om te zien waar de behoefte van onze mensen ligt, maar de scan was vooral bedoeld om bewustwording te creëren. Vervolgens hebben we op basis van deze nulmeting invulling gegeven aan het programma, dat we met een speciale kick-off bijeenkomst hebben geïntroduceerd.”
Drie pijlers
Het programma is bij Kennedy Van der Laan opgebouwd uit drie pijlers: voeding, fysiek en mentaal. “Bij een vitaliteitsprogramma denkt men al snel aan een fysieke invulling, maar wij wilden het graag breder trekken. Zeker omdat we hier veel met het hoofd werken, is het de uitdaging ook dat gezond te houden.”
Lees ook: Investeren in je werknemers belangrijk voor je mensen en bedrijfsresultaat
Dat betekent volgens Evers dat het kantoor naast het aanbieden van sportieve activiteiten, zoals bootcamp, yoga, personal training en sportevenementen, ook kiest voor het aanbieden van mindfulness en workshops als energiemanagement. “Bovendien beschikt het kantoor over ergonomische werkplekken en een stilteruimte, waar mensen de mogelijkheid hebben om zich even terug te trekken.”
Om gezond eten te stimuleren is er op het kantoor ook alleen biologisch voedsel en gezonde tussendoortjes te verkrijgen. “Dus geen frituur in de bedrijfskantine en nergens staan snoepautomaten.”
Geen verplichting
Hoewel het advocatenkantoor graag wil dat alle medewerkers fit en vitaal zijn, is er bewust voor gekozen om deelname niet verplicht te stellen. “Ik kan me voorstellen”, zegt Van Noort, “dat als je als bedrijf te maken hebt met extreem hoge verzuimcijfers je kiest om soms dingen te verplichten, maar wij geloven dat we met bewustwording meer effect zullen bereiken.”
Het kantoor zelf kampt dan ook niet met zorgwekkende verzuimcijfers. Van Noort: “Je hoort steeds vaker in Nederland, maar zeker ook in de advocatuur, dat mensen uitvallen met een burn-out, ook op jonge leeftijd. Dat wil je voorkomen als kantoor. Door de preventieve werking van ons vitaliteitsbeleid, geloven we zeker dat wij daar op de juiste wijze op inspringen en deze tendens zoveel mogelijk weten te voorkomen.”
Werksfeer
Los van de verzuimcijfers, wordt het effect van het beleid bij Kennedy Van der Laan niet verder met concrete cijfers inzichtelijk gemaakt. Toch zijn er volgens beide dames meer positieve effecten waarneembaar. “Het draagt sowieso bij aan een betere werksfeer en de teamspirit, omdat je ook eens op een andere manier met collega’s omgaat. Dan weet je elkaar in het werk ook beter te vinden”, legt Evers uit.
Die positieve energie verklaart ze ook door het feit dat veel van de programmaonderdelen een fun-factor bevatten. “In het werk vragen we behoorlijk veel van onze mensen, dan is het ook nodig om daar in deze vorm iets terug te geven.”
Verschuiving
Ook merken beiden dat er sinds de introductie van het programma een verschuiving heeft plaatsgevonden als het de bewustwording bij hun medewerkers betreft. “Mensen lijken eerder en sneller aan te durven geven waar ze behoefte aan hebben op het gebied van vitaliteit. Iets wat in een ‘harde wereld’ als de advocatuur niet zo vanzelfsprekend is.
Compliment
Dat het beleid van Kennedy Van der Laan goed in elkaar steekt, bleef vorig jaar niet onopgemerkt. Zo werd advocatenkantoor afgelopen jaar nog uitgeroepen tot het meest vitale bedrijf van Noord-Holland. “Dat was voor ons een mooi compliment en geeft kracht aan ons standpunt dat wij een goede werkgever zijn en daarvoor altijd een stapje extra willen doen.”
Succes
Zelf menen ze dat het succes van het programma vooral ligt aan het feit dat het door de hele organisatie wordt gedragen. “Zo zijn veel initiatieven tijdens kantooruren te volgen en ook partners maken gebruik van het aanbod. Sterker nog, de stilteruimte is er gekomen op verzoek van onze managing partner”, vertelt Evers.
Tips
Om een goed vitaliteitsbeleid in te voeren moet het volgens Van Noort verder ook ‘overal kloppen’. “Je kunt niet gezond eten promoten, maar vervolgens wel in de bedrijfskantine eten uit de frituur serveren”, licht ze toe. “Om diezelfde reden hebben wij bijvoorbeeld ook geen bedrijfsauto’s voor onze medewerkers, maar fietsen. Dat is niet wat je in één klap doorvoert, daar moet je de tijd voor nemen.”
Zeker omdat we hier veel met het hoofd werken, is het de uitdaging ook dat gezond te houden
Bianca Evers, HR medewerker Kennedy Van der Laan