Roel Bakker moest zo'n anderhalve week geleden alle plannen voor het weekeinde overboord gooien. Op zaterdag kwam het telefoontje uit Parijs: ,,Het is Neymar. We weten alleen nog niet of hij rugnummer 10 of 11 krijgt.''
Grote speler
Een halve week daarvoor waren Bakker en zijn team van State of Football al ingeschakeld door PSG. ,,Dit gaat om een grote speler. Sta paraat'', was toen de mededeling over de aanvaller van FC Barcelona. Dus seinde Bakker al zijn Turkse fabriek in. ,,Juist die en niet die in China of Bangladesh, waar we ook mee werken. Dat duurt te lang. PSG wil nú de spullen in de fan-shop. Er is dus ook geen discussie over het vervoer: dat moet per vliegtuig.''
Vorige week stond er in Parijs gelijk een rij voor de shop om een wedstrijdshirt met Neymar er op te kopen. ,,Die shirts worden in de winkel bedrukt. Daar is ook een run op. Iedereen wil iets met Neymar.''
Wedstrijdshirt
Jacqueline Bakker is het hoofd van de ontwerpafdeling van het Deventer bedrijf. Alles wat niet direct het wedstrijdshirt is, komt uit de ontwerpkoker van de Bakkers. Een complete collectie. En dat voor vele clubs, waaronder bijvoorbeeld ook FC Barcelona en Real Madrid. ,,Voor dit soort spullen hebben de grote merken als Nike helemaal geen tijd. We hebben dat weekeinde shirts ontworpen en een rapper-cap. Geen baseballcap: Neymar heeft zelf altijd zo'n cap met platte klep. Moet je rekening mee houden. Je moet denken in de lijn van de club en de speler. En de 'uitkleur' van PSG is geel dit jaar. Komt mooi uit met de Braziliaan Neymar.''
Goedkeuring
De ontwerpen gingen digitaal naar PSG en naar Nike voor goedkeuring voordat de wereld wist dat de sterspeler voor Parijs gaat voetballen. Nu is het wachten op de proeven die per koerier naar Deventer komen en groen licht voor de eerste productie van 30.000 artikelen.
Per jaar maakt State of Football een miljoen producten alleen al voor PSG. ,,Maar zoals nu met Neymar, dat maken wij ook niet vaak mee. Dat moet ook niet, dan krijg je een nervous breakdown. We hebben wel vaker 'whatif'-orders. Maar niet zo uitzonderlijk als nu. Natuurlijk wil je dat iedereen vertellen. Juist omdat we dat niet doen - én kwaliteit leveren - hebben de clubs vertrouwen in ons.''
Voor dit soort spullen hebben de grote merken als Nike helemaal geen tijd
Jacqueline Bakker, hoofd ontwerpafdeling