Nieuws Horeca

Toen feesten werden geannuleerd bedacht deze cateraar de foodbox voor drukke gezinnen

Dit zou wel eens hét jaar kunnen worden, dacht Francoise Nieuwland van NieuwZuijd catering. Nog meer mooie events en feestelijke diners. Als er tenminste niets geks gebeurt... Nu heeft ze uit nood een hit met een wekelijkse foodbox voor drukke gezinnen met thuiswerkende ouders. Typisch #NLstartop.

Thomas Hendriks 29 mei 2020

Nieuw Zuijd Francoise Nieuwland nieuw

Ze heeft geleerd van de vorige crisis. Toen had Francoise Nieuwland, eigenaresse van NieuwZuijd catering, behoorlijk wat mensen op de loonlijst. ,,Dat wilde ik niet meer. Ik wilde voortaan sneller kunnen terugschalen en als het dan weer kan makkelijker opschalen. Ik heb een medewerker voor de administratie en de backoffice en verder heb ik een flexibele schil om me heen van mensen met wie ik vaak werk. Zo heb ik mijn bedrijf nu opgebouwd. Af en toe met twijfel, maar inmiddels ben ik natuurlijk ontzettend blij dat ik het zo gedaan heb.”

Nieuw Zuijd tafel in tuin

Voor wie cateren jullie normaal gesproken?

,,We opereren in de particuliere en semi-zakelijke markt: veel diners thuis voor zakelijke aangelegenheden. We cateren ook regelmatig bijzondere verjaardagen. In de zomer zetten we heel ruime events op met alles erop en eraan naast het eten: van het drukken van menukaartjes tot het entertainment en de DJ. In de winter doen we diners voor groepen tussen de 20 en de 100 gasten. Zestig procent van de omzet komt uit het Gooi, veertig procent uit Amsterdam, dat we bedienen vanuit een kantoortje op de Zuidas.”

Het ging goed.

,,We stonden begin 2020 heel sterk met twee waanzinnig mooie jaren achter de rug. Mensen zeiden: zeg jij maar wanneer jij kan, dan passen wij ons daar wel op aan. Dat had ik eerder nooit gehoord. Ik had begin dit jaar gesprekken met toeleveranciers. We zeiden tegen elkaar dat dit het jaar moest worden. Als er niets geks zou gebeuren.”

En toen begon de crisis.

,,Al heel snel werden zakelijke diners gecanceld, zeker voor meer dan 20 man. Een week later mocht het helemaal niet meer en zo raakte mijn agenda in één klap leeg. Bijna alles werd geannuleerd. Ook omdat mensen geen zin meer hadden om een feestje te vieren met zoveel restricties.”

'Ik faciliteer dat mensen samenkomen, dus dat kon nooit goed komen'

Francoise Nieuwland, NieuwZuijd Catering

Een lege agenda, wat doet dat met je?

,,Ik voelde heel snel dat het foute boel zou worden voor mij branche. Ik faciliteer dat mensen samenkomen, dus dat kon nooit goed komen. Toen ik zag dat restaurants om me heen al snel begonnen met afhalen en bezorgen, kreeg ik toch wel een beetje de zenuwen. Ik dacht: als ik nu niets doe, mis ik dan de boot?”

Wat heb je gedaan?

,,Ik ben eerst gaan bedenken waarmee ik me zou kunnen onderscheiden. Ik wilde iets anders doen dan de restaurants die afhaalmaaltijden doen of driegangen diners. De Foodbox is een idee dat ik al langer had, maar waar ik nooit tijd voor nam. Ik richtte me vanaf de tweede week van de sluiting van de horeca op mensen met kinderen, die opeens te maken kregen met homescholing en daarnaast thuis moesten werken. Willen zij dan ook nog verantwoord eten koken? En tegelijk ook op ouderen die de deur niet uit mochten. De Foodbox is een pakket met vier gerechten voor vier dagen. Een goede, voedzame maaltijd waar je niet over hoeft na te denken. Goed te bewaren in de koelkast of om in te vriezen.”

'We communiceren alles via instagram. Mont tot mond reclame werkt ook goed voor ons'

Francoise Nieuwland, NieuwZuijd Catering

Hoe loopt het?

,,De box is de afgelopen weken een heel belangrijke basis geweest voor onze omzet. Ik kook het samen met mijn vroegere chefkok die een productiekeuken heeft. We gebruiken een speciale sealbag die alles vacuüm en houdt waardoor we het proces pasteuriseren en het eten langer houdbaar blijft. We hebben onze service inmiddels uitgebreid met een BBQ pakket en een BBQ Taco pakket. We gaan driegangenmenu’s doen. En de reguliere catering komt ook weer op gang.”

Als vanouds?

,,Er is iets veranderd: je merkt dat mensen, mede door de beperking op de restaurants, ook thuis graag uit eten willen, met de beleving van een menu. En daar gaan wij heel erg op zitten, zonder dat je hoogwaardige catering hoeft in te huren met alle service van dien. Een driegangenmenu thuis met eventueel een host erbij zodat je het niet zelf hoeft te doen als je acht vrienden hebt uitgenodigd. We communiceren vrijwel alles via email en social media. Mond tot mond reclame werkt ook goed voor ons."

Ze weten je weer te vinden.

,,Gelukkig wel. En doordat we met de box weer in beweging kwamen en mensen ons bezig zagen, is er via de achterdeur ook een order gekomen van mensen uit de omgeving die de voedselbank willen ondersteunen. Wij produceren 2000 maaltijden per week voor de voedselbank in opdracht van die particulieren. Ook dat draagt natuurlijk bij aan onze omzet. Zoiets komt alleen maar tot stand als je in deze situatie in beweging bent.”

Hoe ziet de rest van het jaar er voor je uit?

,,Ik ben alweer volop offertes aan het maken, voor kleine dingen. Dat betekent dat ik op een andere manier moet kijken naar het verdienmodel, want de aantallen zijn klein en de marges zijn dan ook niet groot. Dat betekent dat ik moet zoeken naar handige dingen die zowel voor de klant als voor ons voordelig zijn. Dat is niet zo gedaan. Sommige toeleveranciers zijn omgevallen, dus moet je nieuwe prijsafspraken met andere leveranciers maken. Maar daardoor gaan er weer deuren open en komen er misschien andere mogelijkheden. Het geeft energie en het kost energie. Het is een gekke tijd.”

Op zoek naar bereik?

Ben jij een ondernemer die net als Francoise Nieuwland tijdens de crisis een oud idee nieuw leven heeft ingeblazen? Ben je op zoek naar de beste manier om dat online en/of offline aan je klanten te laten weten? DPG Media heeft voor elk verhaal een platform met het gewenste bereik. Neem contact op via onderstaand formulier.