Nieuws Toerisme

Ook na de crisis gaat reisplatform Musjroom succes verdienen (en niet kopen)

Een klein jaar terug spraken we Khosrou Golzad, de man achter Musjroom, een app voor reizigers die spontaan op reis gaan en voordelig overnachten bij locals. In een kamer of slaapbank van een particulier, een hostel, chalet, bed & breakfast, woonboot, caravan... Noem het maar op. De wereld zag er in 2019 veel anders uit dan nu. Hoe kijkt de ondernemer aan tegen het nieuwe normaal en wat gaat hij daarmee doen?

Van onze redactie 8 juni 2020

Wanneer je als jong bedrijf gericht op reizigers te maken krijgt met een wereldwijde crisis en de daaruit voortvloeiende lockdown, dan kan het niet anders of het is van grote invloed geweest op de bedrijfsvoering de afgelopen maanden. Dus het eerste wat we willen weten van Musjroom-eigenaar en oprichter Khosrou Golzad is: hoe gaat het nu met zijn bedrijf?

,,Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een beroemd Il-2-vliegtuig dat bleef vliegen nadat het was doorzeefd met kogels van zowel andere vliegtuigen als luchtafweergeschut. Musjroom bevindt zich nu in een vergelijkbare situatie'', vertelt Golzad, ,,Dat gezegd hebbende, we zijn echt flexibel en het team is meer gedreven dan ooit. We zijn nog steeds aan het overleven en tegelijkertijd aan het groeien.''

Heb jij als ondernemer ook voor ogen wat je wilt bereiken en waar de kansen liggen om te groeien met je bedrijf? Luister naar de Podcast: 5 tips om haalbare doelen te stellen voor jouw onderneming.

Starter van het Jaar

,,Deze tijd is gek genoeg nuttig voor ons, omdat we goed kunnen focussen op het verbeteren van ons product. Musjroom is in januari nog starter van het jaar gekozen in Noord-Kop, maar toen kwam de coronacrisis. Een behoorlijke lastige periode, maar we zijn er wel goed mee omgegaan. We doen dagelijks waar we goed in zijn en leren on the go.

De ondernemer windt er geen doekjes om, de crisisheeft uiteraard een grote impact op zijn bedrijf gehad. Daarnaast heeft het ervoor gezorgd dat de plannen uitgesteld worden. ,,Het is pijnlijk voor een startup, maar we geloven dat dit ons alleen maar sterker maakt. Natuurlijk zijn wij ook bang en onzeker... Maar omdat je die emoties ervaart, wil het niet zeggen dat je moet stoppen. Als iets belangrijk genoeg is, dan moet je ervoor gaan. Ondanks de angst of onzekerheid. Uiteindelijk gaat het erom dat wij ervan leren.''

Succes verdienen, niet kopen

Hoe kijkt Golzad eigenlijk naar de gebeurtenissen rondom Booking, ook een digitaal opererend bedrijf gericht op overnachtingen. ,,Er zit geen ziel in Booking, je merkt weinig passie in wat ze doen. Stagnatie van innovatie, vooral als je het vanuit een productperspectief bekijkt. Als je leest dat ze vanaf 2010 meer dan 1,8 miljard cadeau hebben gekregen van de fiscus, miljarden winst hebben gemaakt en nu beroep doen op nog meer staatssteun, is het makkelijk te realiseren dat er iets niet klopt. Ze zijn alleen maar gefocust op geld verdienen en geven weinig om hun personeel of gebruikers van hun platform. Weet je, de mensen zijn de toeters en bellen- de stress en het ongemak- op hun website zat. Wij willen ons succes verdienen en niet kopen.”

Nu meer dan ooit moeten Musjroom volgens de ondernemer bewijzen dat het een platform is met als doel om verhuurders te faciliteren. Golzad heeft besloten om 0 procent commissie te rekenen. Ook bouwt de onderneming diverse tools zodat de host op het platform minder hooi op de vork hoeft te nemen. ,,Dit kunnen wij doen omdat we onze kosten erg laag hebben gehouden. We hebben zelf veel kennis en expertise in huis, zoals bijvoorbeeld het merendeel van de oprichters dat echte 'productjongens' zijn. We streven ernaar om voor elke nieuwe aangesloten verhuurder binnen twee weken de eerste boeking te realiseren. We doen dat door proactief nieuwe gasten te benaderen die daadwerkelijk gaan boeken. We rekenen alleen commissie aan onze gasten en bieden 24/7 support om voor onze hosts en huurders klaar te staan. Tot slot biedt Musjroom een intuïtieve simpele ervaring door middel van de app, waardoor nieuwe verhuurders zich makkelijk en snel kunnen aanmelden, hun boekingen kunnen managen en automatisch uitbetaald krijgen.''

De marketingtactiek? Nog even geheim!

Hoe gaat Musjroom dat marketingtechnisch aanpakken?,,Uiteraard zijn we bezig met verschillende marketingkanalen, maar onze tactiek houden we liever even geheim. Eerst gaan we nog meer ons best doen om een service te bouwen die onze verhuurders niet alleen helpt deze moeilijk tijd te doorstaan, maar hen erna ook succesvol maakt. Wij willen niet de aandacht winnen, maar het hart! Wij geloven er heilig in dat wanneer wij ervoor zorgen dat onze hosts overleven en succesvol worden, wij op lange termijn ook succesvol kunnen worden."

Heb jij als ondernemer ook voor ogen wat je wilt bereiken en waar de kansen liggen om te groeien met je bedrijf? Luister naar de Podcast: 5 tips om haalbare doelen te stellen voor jouw onderneming.

Hoe zien de komende zomermaanden eruit? Wat mogen we verder van Musjroom verwachten? ,,Nederlanders gaan de aankomende tijd vaker dicht bij huis reizen en wij spelen daarop in. Wij zetten ons in voor de locals en proberen in eerste instantie deze reizigers een ultieme ervaring te geven'', belooft de jonge ondernemer. ,,Daarnaast hebben we uiteraard ambitieuze en innovatieve plannen. Wat we merken is dat steeds meer mensen - zowel de hosts als de gasten - uit het buitenland ons platform ontdekken.''

Golzad: ,,Het team is op dit moment zeer sterk, maar we zijn constant bezig om het uit te breiden. Consistent verbeteren van ons product betekent dat er nieuwe innovatieve features gelanceerd zullen worden!''

Succes is niet te koop, aandacht wel

Interesse in mogelijkheden om je eigen doelgroep zo optimaal mogelijk te bedienen? Vul onderstaande gegevens in en je hoort snel van ons!

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.