Distributief onderhandelen: hard en direct
Dat zijn allemaal zaken om rekening mee te houden bij de onderhandeling over een bedrijfswagen. Daarom is het een goed idee om distributief te onderhandelen. Dat kenmerkt zich door:
De nadruk op eigen voordeel
Een eenmalig contact of korte relatie
Een afweging van win en verlies
De onderhandelingsstijl is relatief hard en direct. Je bepaalt voor jezelf wat je maximaal wilt betalen, en wijkt daar niet vanaf. Je kunt scherp over een bedrijfswagen onderhandelen, omdat je eventueel naar een andere dealer of verkoper zou kunnen gaan.
Tip: distributief onderhandelen voor een bedrijfswagen is het tegenovergestelde van integratief onderhandelen. In dat geval ben je veel constructiever. De focus ligt dan op win-win, vanuit een lange relatie met de andere partij.
Over een bedrijfswagen onderhandelen
Dus wil je over een bedrijfswagen onderhandelen? Bepaal voor jezelf wat je daar maximaal voor wilt betalen. En geef de verkoper bijvoorbeeld aan dat er iets van de prijs af moet, al was het maar om de onderhandeling met een goed gevoel af te sluiten. Je kunt relatief snel op je strepen gaan staan, met de mogelijkheid om de onderhandeling te beëindigen en het elders te proberen.