In de huidige arbeidsmarkt is nieuw en gekwalificeerd personeel vinden een hoofdpijndossier voor werkgevers. Professor Marise Born, hoogleraar personeelspsychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences in Rotterdam, reikt een aantal oplossingen aan. Een daarvan is de handgeschreven briefkaart.
Volgens Born toont een promotieonderzoek van Saartje Cromheecke (Universiteit van Gent) aan dat deze opvallende methode ‘significant meer sollicitatiegesprekken opleverde met beter opgeleide kandidaten dan een actie met e-mails’. ,,Opmerkelijk: de kaarten activeerden vooral werknemers die niet actief naar een nieuwe baan zochten. De onverwachte combinatie van medium en inhoud bleek effectief. Dit onderzoek toont aan dat creatieve acties om op te vallen wel degelijk kunnen werken.”
Lees ook: Arbeidsmarktexpert Yves Pilet: ‘Ondernemer, verander je gedrag, anders kom je nooit aan personeel’
Goede website essentieel voor sollicitant
Als het gaat over openstaande facturen gaat het om kwantiteit en niet om de kwaliteit die de werkgever vraagt en de arbeidsmarkt biedt. In het verlengde van de handgeschreven briefkaart pleit Born voor durf om de kloof tussen kwantiteit en kwaliteit te overbruggen. ,,Het loont om met innovatieve acties personeel te zoeken. Ik ken een ondernemer die ook uit ideële motieven kiest voor ‘open hiring’: hij kijkt alleen of een kandidaat voldoende motivatie meebrengt. Ik heb geen idee of dat gaat werken, het is interessant dat te volgen.”
Sluit je ogen niet voor het soort werknemer dat je niet wil
Hoogleraar personeelspsychologie Marise Born
Bij werving worden op grote schaal sociale media ingezet. Born waarschuwt dat deze inzet geen hit and run-aanpak verdraagt. ,,Het vereist een permanente en actuele aanwezigheid. Ook blijkt uit onderzoek dat gedetailleerde informatie over bedrijf, vacature en sollicitatieprocedure de drempel om te solliciteren verlaagt. Niemand twijfelt er nog aan, maar toch even voor de zekerheid een alert voor een moderne klassieker: een goede website voor sollicitanten is echt onmisbaar.”
Born constateert dat bij werkgevers de focus meestal ligt op wie ze wél willen aannemen. ,,Maar kijk ook eens naar wie je niet wil, bijvoorbeeld mensen met narcistische of machiavellistische (manipulatief, red.) karaktertrekken. Met een vragenlijst gericht op de persoonlijkheid kun je jezelf als werkgever enorm helpen om daar achter te komen. En voor kleinere werkgevers: neem een adviesbureau in de arm voor zo’n assessment. Echt, sluit je ogen niet voor het soort werknemer dat je niet wil.”
8 tips om succesvol te werven van Marise Born
‘Sollicitatieprofessor’ Marise Born van de EUR schreef op Viastory/EUR.nl acht tips om succesvol te werven.
• Zorg voor een sterk imago
• Zoek gedurfd en innovatief
• Werf met creativiteit
• Ga voor de stagair
• Selecteer met structuur
• Kies die andere kandidaat
• Kijk wie je niet wil aannemen
• Weet wat jouw sollicitant wil