Nieuws Arbeidsmarkt
Oud-Endemol bestuurder Hubert Deitmers helpt scholieren ondernemen met 5 ton van Coca-Cola
Kansarme jongeren in zeven grote steden mogen op school hun eigen bedrijf starten. Jong Ondernemen peuterde er 5 ton bij Coca-Cola voor los, onder aanvoering van investeerder en oud-bestuurder bij Endemol Hubert Deitmers. In dit AD-stuk vertelt de voorzitter van Jong Ondernemen waarom het onderwijs, ondernemerschap extra moet stimuleren en hoe hij jaarlijks 80.000 scholieren bereikt.

,,Kansarme jongeren die nauwelijks buiten de eigen wijk komen, willen we een grotere wereld laten zien'', zegt Hubert Deitmers. Hij is voorzitter van Stichting Jong Ondernemen. De voormalig bestuurder van Endemol is sinds twaalf jaar actief als investeerder en zet zich op allerlei manieren in om ondernemerschap te bevorderen. Het project gaat van start in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Groningen. Het bedrag is een donatie van de Coca-Cola Foundation.
Lees ook: Jonge ondernemer (24) verkoopt eerlijke, transparante en duurzame kruiden
Wat gaan de jongeren doen?
,,Het geld gaat naar ons lespakket Junior Company. Scholieren van vijftien tot zeventien jaar runnen dan een bedrijfje. Ze krijgen hulp van een coach, die zelf in het bedrijfsleven werkt. Zo kun je als leerling bijvoorbeeld ontdekken dat je goed bent met cijfers. En wat je ermee kan als ondernemer of als werknemer op de arbeidsmarkt, meteen in een baan of met een opleiding. Dat ontdekken doe je ook met een ministage of een sollicitatietraining.''
Want werken, dat leer je niet op school?
,,Alleen al 60 procent van de mbo'ers moet straks als zelfstandige aan de bak, bijvoorbeeld in de horeca of in de elektrotechniek. Dat zit niet in de opleiding. Op school ben je vooral bezig met kennis. En van oudsher zijn veel ouders gericht op zekerheid. 'Ga naar een groot bedrijf of naar de overheid,' zeggen ze dan. Wij willen jongeren aan ondernemerschap laten proeven. Ze creatief leren denken. Risico's leren nemen. De grote organisaties in het onderwijs steunen ons.''
We kunnen toch niet allemaal ondernemer worden?
,,Ondernemerschap is mooi. Bovendien zoeken bedrijven ondernemende werknemers. Denk daarbij aan vaardigheden als samenwerken, zelf het initiatief nemen en eropaf gaan, zelf problemen oplossen. We weten uit onderzoek dat jongeren die onze training hebben gehad, sneller aan een baan kunnen komen. Een groot bedrijf dat in één klap honderd nieuwe mensen aanneemt, gaat jou echt niet maandenlang inwerken.''
Hoeveel scholieren bereikt u?
,,We helpen er elk jaar 80.000. We willen dat over vijf jaar iedere jongere minimaal één keer op school aan ondernemerschap kan ruiken. Dat is een kwart miljoen scholieren en studenten.''
Waarom gaf Coca-Cola u geld?
,,We hebben zelf de filantropische instelling van de Coca-Cola Company benaderd en na een lange procedure is het project toegekend. Ik vind het fantastisch dat nota bene een buitenlandse organisatie dit doet. Het zou goed zijn als onze eigen multinationals zoals Akzo, Shell, Unilever en Philips ook Jong Ondernemen zouden omarmen. Zij zijn toch de aartsvaders van onze economie.''
U wilt de economie opkrikken?
,,Het gaat ook om de internationale concurrentiepositie van Nederland. Jongeren die een bedrijf willen beginnen, zijn extreem belangrijk. De VS en Denemarken lopen voorop met investeren in jongeren. Het levert banen en belastinggeld op. Natuurlijk kan de overheid een regio of bedrijven subsidiëren, maar ondernemerschap moet in mensen zitten.''
'Goede doel staat centraal'
De Coca-Cola Foundation krijgt elk jaar 1 procent van de wereldwijde omzet van het frisdrankbedrijf, legt woordvoerder Therese Noorlander van Coca-Cola Nederland uit. De Foundation heeft geen winstoogmerk en richt zich op thema's als vrouwenemancipatie, water en welzijn. Een onafhankelijk bestuur in de VS beoordeelt aanvragen zoals van de stichting Jong Ondernemen. De donatie van ruim een half miljoen euro heeft een looptijd van drie jaar. Doel is het stimuleren van ondernemerschap onder middelbare scholieren in kansarme wijken. ,,Het gaat om het goede doel. We maken er geen productreclame mee en onze naam vind je niet terug in de lesprogramma's'', zegt Noorlander.
60 procent van de mbo'ers moet straks als zelfstandige aan de bak, bijvoorbeeld in de horeca of in de elektrotechniek. Dat zit niet in de opleiding