,,Het heeft mij overvallen wat er allemaal bij komt kijken om van een scale-up een grote, soepel draaiende machine te maken", stelt een openhartige Taco Carlier tegenover het FD. ,,Het gemotiveerd houden van medewerkers tijdens de lockdowns, het opzetten van een financeafdeling, de personeelszaken goed regelen met beoordelingsgesprekken en een loongebouw, een opleidingsprogramma voor onze fietsmakers. Dat is allemaal niet makkelijk gebleken'.
Taco en Ties Carlier zijn niet van plan zich terug te trekken uit de bedrijfsvoering - 'we blijven eindverantwoordelijk' - maar denken aan een Facebook-achtige constructie. ,,We zoeken een president. Ties en ik blijven ceo maar we willen ons concentreren op de productontwikkeling en op het uitwerken van onze visie".
Investeerder Balderton
Overigens heeft VanMoof zijn managementteam sinds 2019 al flink uitgebreid, onder meer met een operationeel en creatief bestuurder, die inmiddels beiden vertrokken zijn. De belangrijkste investeerder van VanMoof, het Britse Balderton, helpt de broers met het zoeken naar een nieuwe manager.
Lees ook: Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'
VanMoof Brand Stores: van Berlijn tot New York en van Parijs tot Tokio
VanMoof is in 2009 opgericht en de meermaals bekroonde fietsen van VanMoof beschikken inmiddels over een wereldwijde community van bijna 200.000 fietsers. De broers Taco en Ties hebben het gehele productieproces in eigen hand: van ontwerp tot productie, van verkoop tot service. Inmiddels zijn de VanMoof Brand Stores te vinden in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle en Tokio en bedient het bedrijf de klanten in zo'n 50 steden wereldwijd met speciale Service Hubs.
,,Mijn broer Ties kon van een cassetterecorder een brommer maken en van die brommer opnieuw een cassetterecorder'', memoreert Taco (op de foto hieronder) in de podcast Sleutel tot Succes, hierboven te beluisteren. ,,Op zijn zestiende was hij al extreem technisch en handig.'' Terwijl Ties met de handen in de smeerolie stond zette Taco in dezelfde periode zijn eerste stappen in het ondernemerschap. ,,Dat ondernemen is er met de paplepel ingegoten. Mijn broer en ik hadden al bedrijfjes toen we zeven of acht jaar oud waren. Een boomkwekerij, een loterij... Allerlei bedrijfjes.''
En nu, op het moment dat investeerders het bedrijf op ruim 500 miljoen waarderen, is het dus tijd om de dagelijkse leiding uit handen te geven.