Personeel

B Lab, WeTransfer en Auping melden zich op platform dat oproept tot goed werkgeverschap

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Het is geen toeval dat twaalf B Corp-gecertificeerde bedrijven zijn aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu”, zegt Hubertine Roessingh van B Lab Benelux. ,,Organisaties die het B Corp-keurmerk dragen, zijn bedrijven bij wie verantwoord ondernemerschap in het DNA zit.”

Sociale prestaties onder een vergrootglas

Bedrijven die in aanmerking willen komen voor een B Corp-certificering doorlopen een strenge audit, waarbij niet alleen naar de ecologische, maar vooral ook naar de sociale prestaties wordt gekeken. Roessingh: “Een belangrijke vraag die een grote rol speelt in de audit is: ‘hoe gaat een bedrijf om met haar werknemers?’. Daarnaast wordt een organisatie beoordeeld op transparantie en verantwoordelijkheid. Thema’s die in deze onzekere tijden een belangrijke rol spelen en waar WieZetJijOpEen.nu ook aandacht voor vraagt.”

Lees ook: 'Dag extra thuiswerken levert jaarlijks 3,9 miljard euro op'

Lees verder onder de advertentie

WeTransfer sluit zich ook aan bij WieZetJijOpEen

Twee bekende bedrijven, die afgelopen maand officieel B Corp zijn geworden, hebben zich ook aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Het gaat om het Nederlandse techbedrijf WeTransfer en beddenfabrikant Auping. ,,Solidariteit maakt vanaf het begin deel uit van de WeTransfer-ethos. We zijn dan ook blij dat we vorige maand onze B Corp-status hebben verkregen en ons deze maand aansluiten bij WieZetJijOpEen”, zegt Gwen Burbidge van WeTransfer. ,,We zorgen ervoor dat we als bedrijf een platform blijven dat een eerlijke, inclusieve en duurzame samenleving ondersteunt."

35 miljoen euro aan medische schuld afgelost voor inwoners met laag inkomen

,,Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld geholpen om 35 miljoen dollar aan medische schulden af te schaffen voor inwoners met een laag inkomen in de buurt van ons kantoor in Los Angeles. Ook voor onze eigen medewerkers hanteren we het People First-principe. Toen corona zijn intrede deed, hebben een aantal managers een handboek met richtlijnen opgesteld. Dit gebruiken we om onszelf en elkaar te steunen in deze onzekere tijden. De richtlijnen zijn gebaseerd op onze bedrijfswaarden: we zijn er allemaal eigenaar van, we zijn optimistisch, we maken het mogelijk en we zijn inclusief.”

Lees ook: 'Medewerkers die gesteund worden bij rouw loyaler en minder vaak ziek'

Lees verder onder de advertentie

Ook Auping roept via het platform op tot goed werkgeverschap. Het familiebedrijf uit Deventer heeft als concreet doel gesteld om de wereld leefbaar, gezond en veilig te houden voor toekomstige generaties. ,,Dat begint met solidariteit richting onze medewerkers, partners en klanten. Want samen sta je niet alleen sterker, maar bereik je ook meer”, verzekert Martijn Aalders van Auping.

Auping maakt miljoenen medische mondkapjes

,,Naast het continu in gesprek blijven met alle medewerkers en het zorgen voor een veilige werkplek maakt Auping in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) miljoenen medische mondmaskers ter bescherming van zorgmedewerkers die in aanraking komen met coronapatiënten. Aalders: ,,Dit vroeg behoorlijk veel flexibiliteit van mensen, maar er is vanuit onze hele organisatie veel enthousiasme om iets te betekenen in deze crisis. En het levert heel veel energie, een groot gevoel van saamhorigheid en een echte ‘do good’ mentaliteit op.”