Personeel

Baas kijkt mee over schouder leaserijder

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Leasen is populairder dan ooit. Er rijden er nu 755.000 leaseauto's in Nederland. Nog altijd is een leuke auto een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Maar de tijd dat er ook privé onbeperkt mee rondgescheurd kon worden is voorbij. Werkgevers proberen te bezuinigen op de kosten van het wagenpark, want een leaseauto kost inclusief brandstof al snel rond de 1.000 euro per maand. Bovendien maken steeds meer bedrijven werk van duurzaamheid. Benzineslurpers zijn afgelopen jaren al afgeschaft als leasemogelijkheid en nu wordt vol ingezet op de rijstijl van de zakelijke rijder.

OplossingOm het verbruik en de rijstijl te beïnvloeden heeft TomTom Telematica speciale software gemaakt waarmee een ondernemer het rijgedrag in de gaten kan houden. Onder andere routes, optrekken, snelheid, remmen, schakelgedrag, en natuurlijk brandstofverbruik worden bijgehouden. "Een ondernemer wil dat met de leaseauto wordt gereden of het een privéauto is", zegt verkoopdirecteur René de Jong van TomTom Telematics. "En dat er op de kosten wordt gelet. Met onze oplossing kan dat."

Dat was een paar jaar geleden ook de drijfveer van Sweco (het voormalige Grontmij). "We hadden het moeilijk en we moesten op de kosten letten en we wilden ons wagenpark van 700 auto's verduurzamen. We hebben toen besloten om geen auto's met hoge uitstoot meer te leasen. En later ging iedereen op cursus om zuiniger te leren rijden. Wie nu nog naar verhouding te veel verbruikt wordt daarop aangesproken door Leaseplan die dat voor ons controleert", zegt controller Henk Lubberts van Sweco. Leaseplan ziet hoeveel kilometers er worden gereden en hoeveel er wordt getankt. Het beleid werkt: de kosten daalden en in 2015 jaar was Sweco het bedrijf met het laagste verbruik per kilometer. Over telematica in de auto's die het rijgedrag monitort heeft Sweco nog geen besluit genomen. "Dat raakt aan de privacy en vergt overleg met de ondernemingsraad."

Lees verder onder de advertentie

VZRDe Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarin 25.000 mensen met een leaseauto zich hebben verenigd, is kritisch over het vergaren van data in de auto. "De inzet van telematica is nu nog maar beperkt, maar toch krijgen wij al wekelijks vragen van onze leden of dit wel mag. De privacy is in het geding", zegt VZR-voorzitter Jan van Delft.

VZR heeft 2.382 leden gevraagd of de baas meekijkt in de leaseauto. 8 procent van hen heeft een kastje in de auto dat kilometers en rijgedrag bijhoudt. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60 procent van de zakelijk rijders tegen het delen van data uit de auto is. Ze willen niet het gevoel hebben dat ze worden gecontroleerd en bovenal willen ze zekerheden over hun privacy.

"Want de volgende stap wordt natuurlijk dat de eigen bijdrage bijgesteld wordt omdat er te veel privé met de auto worden gemaakt of omdat er niet zuinig genoeg wordt gereden. Een zakelijke rijder betaalt daarvoor via de bijtelling en denkt: waarom zit de werkgever dan mee te koekeloeren?"

Lees verder onder de advertentie

LeaseplanMarktleider Leaseplan zegt dat ongeveer een kwart van de zakelijke rijders naast de bijtelling ook een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik van de leaseauto. Volgens het leasebedrijf is de hoogte van eigen bijdrage de afgelopen jaren niet verhoogd.