Een aantal belangrijke dingen die Erno en Tom zelf geleerd hebben uit het boek The Innovator's Dilemma zijn:
Door te luisteren naar je huidige klanten en de markt goed te kennen, kun je kansen missen omdat ze niet meer passen in je mentale modellen.
Wanneer je te maken krijgt met disruptieve nieuwkomers aan de onderkant van je markt, kun je dit het beste onderzoeken en ontwikkelen buiten je huidige bedrijf.
Wanneer je als nieuwkomer in de markt wilt inbreken is het slim om dit aan de onderkant te doen en nieuwe klanten te vinden voor de producten die niet voldoen aan de eisen van de bestaande markten.
Vandaar kun je verbeteren en doorgroeien terwijl de grote concurrenten je met rust laten omdat ze jou niet ervaren als een waardige concurrent.
Een theorie ontwikkelen geeft mensen handvatten om de theorie toe te passen op hun eigen omgeving en dingen te herkennen die ze daarvoor niet zagen.
Met een theorie kun je in de toekomst kijken, met data kijk je vooral naar het verleden.
Over Tom van der Lubbe
Co-founder Viisi
Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Met zijn achtergrond als historicus weet Tom in de podcast een eigen visie toe te voegen.
Over Erno Hannink
Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt om hun doelen op tijd te realiseren. Dé onafhankelijke externe sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf