„Dit boek is juist nu heel belangrijk voor veel ondernemers”, zegt Hospes, die in zijn boek twintig ondernemers heeft geportretteerd. „We worstelen allemaal met een personeelstekort, mensen zitten allemaal in een burnout. En dat komt omdat ondernemers hun medewerkers zien als resources en niet als human beings. Dus die mensen zijn heel erg belangrijk. Als je niet goed bent voor je mensen, dan houdt het al op.”
Bekijk het item met Cor Hospes tijdens De Ondernemer Live hier terug vanaf 1:39:10. Tekst gaat verder onder de video.
Je moet iets extra's bieden
Waarom is liefde dan juist nu het toverwoord? „Mensen willen tegenwoordig werken voor een bedrijf dat een maatschappelijk verhaal heeft, dat maatschappelijke impact heeft. Mensen willen persoonlijke doelen verenigen met het doel van een bedrijf. Als je dat dus niet heb, waar sta je dan als bedrijf? Je móét mensen iets extra’s bieden waardoor het waard is om voor je te werken.”
,,Elk bedrijf zou voort moeten komen uit het idee dat je graag mensen wil helpen met je product of dienst. Dat betekent dat je liefde hebt. Of je maakt een product of dienst waar de wereld beter van wordt”, zegt Hospes, die bijvoorbeeld Tony Chocolonely aanhaalt als voorbeeld. „Daar begint het mee. Maar je ziet het vaak gaandeweg misgaan. Dat ondernemers ineens hun verhaal kwijtraken, waarom ze zijn begonnen. Daarom is het verhaal ook zo belangrijk.”
Lief met je personeel omgaan
Bij de slaafvrije chocolade van Tony Chocolonely lijkt de liefde duidelijk. Maar hoe zit het met een installatiegroep of een kapper met de liefde? „Ook daar heb je familiebedrijven. Bedrijven die kijken naar de lange termijn. Die hebben meer gevoel voor rentmeesterschappen. Zoals inderdaad Breman Installatiegroep. Zij zeggen ook: wij streven naar positieve energie. Ze helpen de wereld groener te maken, door positieve energie te geven. En een kapper die bijna als tiran werkte, die kwam tot een zelfinzicht dat hij zo niet met zijn personeel kon omgaan. Hij wilde liever met zijn personeel omgaan. Voor hem is het hogere doel dat zijn medewerkers kunnen groeien en bloeien als professional en als mens.”
Lees ook: Horecamagnaat Ramez Ramzy: ‘Volgend jaar 100 miljoen euro ophalen’
Hoe pas je dit toe als ondernemer?
Ga met elkaar praten, adviseert Hospes. Over wat liefde is. „Wat betekent dat voor jou? Misschien komen jullie erachter dat dit ‘aandacht’ betekent voor jouw bedrijf of afdeling. Oké, en wat voor gedrag hoort daar dan bij? Wat betekent aandacht? Hoe geef je dat aan klanten? Hoe geef je dat aan een collega? Het woord liefde kan voor iedereen iets anders betekenen, maar wat betekent het voor jou als organisatie? Je moet erover praten. Heel simpel.”
Uiteindelijk levert het je winst op, zegt Hospes. „Ten eerste omdat je je personeel binnenhoudt. Je bent ineens woestaantrekkelijk voor de arbeidsmarkt omdat je een aantrekkelijk verhaal hebt. En we weten allemaal: gelukkige medewerkers zorgen voor heel gelukkige klanten.”