PersoneelLeiderschap

De wel heel bijzondere manier van hoe Hans van den Broek (The Shore) zijn beachclub runt

Hans van der Broek runt beachclub The Shore.
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

vorige

Het is dinsdagochtend. Grijze lucht, miezerregen. Links en rechts fietsen groepjes surfdudes en dudettes richting de boulevard van Scheveningen, gebogen rug tegen de wind, met in hun rechterhand hun plank. Ze zijn niet de enigen. In de branding voor surfschool annex beachclub ‘The Shore’ krioelt het van jongens en meiden die wachten op de juiste golven. En er komen nog meer over het zand met een board aanrennen.

Lees verder onder de advertentie

Niet voor niks. Dit strandstrookje is het surfmekka van Nederland. Het was de reden waarom Hans van den Broek van The Shore in Den Haag ging studeren. Hij wilde onderdeel van die surfcultuur zijn en startte in 2005 surfles.nl. Drie jaar later zegde hij zijn baan als gymleraar op en stortte zich fulltime op zijn surfschool. Met een horecavergunning ging hij in 2016 met The Shore all the way.

Het is toch zonde als je een hele mooie en liefdevolle organisatie in de wereld zet en na een tijdje zegt, okay, ik ben toe aan iets anders - dat hoeft geen exit te zijn, maar misschien heb je gewoon andere ambities

Hans van den Broek, The Shore

Steward ownership

The Shore is steward owned. Een van de aandeelhouders is een stichting die voorkomt dat het bedrijf verhandelbaar is. Zo zorgt Van den Broek ervoor dat het bedrijf trouw blijft aan het doel waarvoor het ooit is opgericht. ,,Actief bijdragen aan een duurzame maatschappij.” Hij noemt The Shore een ,,duurzaamheid experiment” waarbij hij alle parameters, waaraan hij kan draaien op het gebied van duurzaamheid, zoveel mogelijk op 10 heeft gezet, dus maximaal duurzaam op het gebied van materialen, energie, inkoop en afval, en die kan terugdraaien tot niveaus waarop je met elkaar nog een gezond inkomen kunt verdienen. Moeilijk, maar een andere weg is er niet. ,,We willen gewoon laten zien dat het kan, hoe moeilijk het ook is.”

Steward ownership is misschien wel de enige manier om dat duurzam doel van The Shore te waarborgen, vindt hij. ,,Het is toch zonde als je een hele mooie en liefdevolle organisatie in de wereld zet en na een tijdje zegt, okay, ik ben toe aan iets anders - dat hoeft geen exit te zijn, maar misschien heb je gewoon andere ambities. Je wilt toch niet dat je bedrijf daarna in handen komt van iemand die er een compleet andere bedoeling mee heeft. Die aan de voorkant de purpose-schijn ophoudt, maar aan de achterkant een heel andere richting op gaat.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

Vergroten betrokkenheid

Hans van der Broek vindt dat ondernemers steward ownership serieus moeten nemen. ,,Omdat dit de meest natuurlijke manier is van ondernemen. Je kunt ermee op de meest zuivere manier waarde creëren.” Het geeft daarnaast intern veel energie en vergroot de betrokkenheid van je medewerkers. Omdat je ermee iedereen meer gelijkwaardig maakt. Er is geen eigenaar die ineens het bedrijf, en jou erbij, zomaar kan verkopen, en je werkt met elkaar aan een goed doel.

,,Via de stichting sponsoren we voornamelijk kunst waaronder een galerie, een pianist heeft met ons geld een vleugel aangeschaft.” En mag hij een misverstandje wegwerken. ,,Wanneer het niet goed met The Shore gaat, sluist de stichting geen geld naar ons door. Noch zijn wij een stichting of een non-profit. We moeten gewoon blijven ondernemen en geld verdienen.” Alle compagnons hebben wel een maximum comfortabel inkomen afgesproken. ,,Alles wat daarboven zit, gaat terug in de maatschappij.”

Lees verder onder de advertentie

Boer op het strand

Voor Van den Broek voelt het ‘experiment’ logisch, omdat het plaatsvindt op het strand, en dat is waar hij geluk ervaart. ,,Daar voel ik een bepaalde verantwoordelijkheid voor.” Zo is The Shore ook ontstaan, vertelt hij. Hij liep als surfleraar met zijn klasje over het strand en keek met afschuw naar het zwerfafval en andere aangespoelde troep. ,,Ik voelde me een boer wiens akker was bevuild door anderen. Ik wilde geen vuile, ik wilde een schone akker, want daar haal ik mijn inkomen uit. Dan is het logisch dat het strand en de rest van de wereld zo min mogelijk last hebben van onze bedrijfsvoering.”

Volgens Van den Broek zou dat de opdracht van elk bedrijf moeten zijn. Het behouden van een mens-, en aardewaardige samenleving. De huidige prikkels in de economie sturen daar niet op. Vandaar zijn keuze voor steward ownership. ,,Dat is enige manier om dat doel te garanderen.”

In maart stappen wij als beachclub in een trein, die transformeert zich onderweg tot een TGV die ergens naartoe racet, en dan is het ineens oktober en het seizoen voorbij

Hans van den Broek, The Shore

Belang van storytelling

In Hart voor Zaken vertelt Van der Broek nog veel meer over steward ownership. Maar er is nog iets... Het is zo belangrijk dat je als ondernemer vasthoudt aan het idee waarom jij je bedrijf bent begonnen, benadrukt Van den Broek van ‘The Shore’. Wat waren je drijfveren, wat was je hogere doel. En blijf dat vuur aanwakkeren bij je mensen. Wat zetten we in de wereld, welke waarde leveren we en waarom. Storytelling is zo belangrijk, vooral intern. Hij beziet dat als ‘een voorwaarde om een gezonde liefdevolle organisatie te zijn.

Lees verder onder de advertentie

Overigens, die verhalen delen lukt hem zelf heel slecht, bekent Van den Broek. ,,In maart stappen wij als beachclub in een trein, die transformeert zich onderweg tot een TGV die ergens naartoe racet, en dan is het ineens oktober en het seizoen voorbij.” Dan is het moeilijk om tussendoor even met z’n allen stil te staan, en hé, wat zijn we aan het doen? En hoe kunnen we dat misschien op een nog meer mens- en aardwaardige manier aanpakken. Natuurlijk, daarvoor kun je bijeenkomsten inplannen.

Van de Broek: ,,We hebben die in april en juni gehouden en de nieuwe afspraak alweer twee keer opgeschoven.” Dan maar proberen al zijn zeventig medewerkers met voice-berichten via WhatsApp te inspireren. Over mooie dingen en initiatieven die hem zelf aanzetten. Maar ja, krijgt hij dan terug, zeg gast, let’s go, laat me gewoon lekker aan die betere wereld werken.

Lees ook: Deze strandtent heeft geen eigenaar en streeft niet naar winstmaximalisatie: dit is waarom

Lees verder onder de advertentie

Hart voor Zaken met Cor Hospes

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.

Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.

Lees ook: Nadia van der Vlies (Nonons) over leiderschap: 'Soms is het slim te doen alsof je het zelf even niet meer weet'