PersoneelLeiderschap

Deze freelance- secretaresse neemt 350 telefoontjes per dag aan

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Tijdens de zomervakantie is het bij sommige bedrijven uitgestorven. Op een enkele, 'ongelukkige' werknemer na is iedereen de deur uit. Maar dat betekent niet dat telefoontjes uitblijven. Wie is in zo'n geval het aanspreekpunt? Diverse bedrijven schakelen een freelancesecretaresse in, schijft het AD dat bij Anje Belterman langs ging.

Freelancesecretaresse

De 46-jarige Anje Belterman heeft een telefoon- en secretariaatsservice aan huis: Management Support Tilburg. In deze periode zit zij zes dagen per week, van acht tot zes, met een headset op - klaar om doorgeschakelde telefoontjes aan te nemen. Per dag zijn dat er zo'n 350.

Lees ook: Petra Holland: van secretaresse tot fotograaf met klanten als Jan en Monique des Bouvrie

Lees verder onder de advertentie

Belterman was als secretaresse in dienst bij een grote organisatie, totdat zij vijf jaar geleden besloot voor zichzelf te beginnen. ,,Toen ik eenmaal klanten kreeg, kwam al snel de vraag: kun jij ook niet telefoontjes aannemen tijdens de vakantie? Ik heb het hele jaar door vaste klanten, maar er zijn ook bedrijven die alleen in de zomer mijn hulp inschakelen. Op dit moment neem ik de telefoon op voor ongeveer zestien extra bedrijven: van een makelaarskantoor tot een fysiotherapeut en een zorginstelling.''

Vakantieperiode

Inmiddels heeft Belterman hulptroepen in de vorm van drie werknemers. Zeker in deze periode is dat hard nodig. ,,Onze realiteit is dat we vanaf juli zo'n zes tot tien weken aan het werk zijn. Al willen de mensen hier natuurlijk ook even weg. Aan medewerkers die niet gebonden zijn aan de schoolvakanties, vraag ik of ze willen doorwerken.''

Lees ook: Belastingadviseurs en makelaars verdwijnen door robots

Lees verder onder de advertentie

Zelf voelt ze zich soms schuldig. ,,Ik ben moeder van drie kinderen, die in deze periode vrij zijn. Soms voelt het alsof ik me in een soort spagaat bevind. Ik wil graag leuke dingen doen, maar ik moet ook werken. Voor mij blijft alleen de zondag over om iets te doen. Daarentegen zitten mijn kinderen wel in de puberleeftijd, dus ze hoeven niet 24-7 met hun moeder op te trekken.''

Schakelen

Het werk is lichamelijk niet zwaar. Al moet de secretaresse wel 'rekken en strekken' na een dag zitten. Geestelijk is het soms wel even schakelen. ,,Je spreekt zo veel mensen op één dag. De één wil een afspraak voor een bezoek aan huis plannen, terwijl de ander zich - enigszins emotioneel - afvraagt waar de thuiszorg blijft. Het is bij dit werk belangrijk dat je iedere beller het gevoel geeft dat hij meetelt.''

Lees ook: Dit zijn de voordelen van een net en schoon kantoor

Lees verder onder de advertentie

Terugkoppelen

Dan is er nog het aspect van terugkoppelen. ,,Als wij denken dat er iets belangrijks speelt, gaan we storen. Al zit iemand op Bali of in Amerika. Dat is een overweging die je maakt op basis van de gesprekken met je opdrachtgever. En je weet ook niet alles . Dat is minder leuk. Soms houden opdrachtgevers zich niet aan de afspraken en laten ze het werk helemaal los. Dan kan het voorkomen dat iemand vier keer belt, omdat hij zich afvraagt waar zijn bestelling blijft. Dat weet ik ook niet altijd.''

Tarieven

Het is geen vetpot, maar Belterman kan goed rondkomen van haar werk. Voor vakantieklanten hanteert ze per dag een tarief van 10 euro. Daar komt 1,50 euro per telefoontje en 1,75 euro per doorverbonden telefoontje bij. Ze ploetert nog een aantal weken door. ,,In het najaar gaan we met het gezin op vakantie.''

Het is belangrijk iedere beller het gevoel te geven dat hij meetelt

Anje Belterman, Management Support Tilburg