Personeel

Fenny Koppen (Riksja Travel): 'Werken moet je ergens brengen'

Fenny Koppen, eigenaar van Riksja Travel. Riksja Travel
Riksja Travel
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Fenny Koppen is directeur van reisorganisatie Riksja Travel. Zij begon daar, 21 jaar, als reisspecialist. Drie, vier man, groter was Riksja niet. Intussen bestaat de reisorganisatie uit Leiden uit 120 medewerkers. Allen delen hetzelfde DNA, zegt Fenny.

Duurzaamheid is een dingetje, en ze houden van gezellige dingen met elkaar doen. Het zorgt voor een hecht familiegevoel. Iedereen accepteert de ander zoals hij is, en nee, geen geroddel of grensoverschrijdend gedrag. Nee nee, geen Overmarsjes. Die passen niet in de reiswereld. Dat is een branche waar veel inclusiviteit is, zegt zij. Waar je met veel andere culturen in contact bent. ,,Er werken ook overdreven veel vrouwen, en dat zorgt voor een meer zachtere sfeer.” Sterker, volgens haar is Riksja een liefdevolle organisatie. ,,In alles wat we doen, zit echt liefde.”

Lees verder onder de advertentie

Wij willen reizigers een impactvolle reis geven waarbij ze meer respect en begrip krijgen voor andere culturen

Fenny Koppen

Positief bijdragen

Liefde betekent voor haar positief bijdragen. En nou en of, dat is een uitdaging voor elke reisorganisatie. Vooral als je mensen naar alle uithoeken van de wereld vliegt. Daarom is het zo belangrijk, zegt Fenny, dat alles wat reizigers uitgeven ook naar lokale ondernemers gaat. Ook leert zij al haar partners ter plekke hoe ze zelf op het gebied van duurzaamheid hun allerbeste steentje kunnen bijdragen.

Natuurlijk willen ze bij Riksja CO2 reduceren en aansluiten bij klimaatdoelstellingen. Maar om al dat gepredik als verkoopmiddel uit te venten, nee, dat vindt zij te goedkoop. Aan de andere kant, bij Riksja mogen ze best wat duidelijker uitdragen dat ze vooral werken met hoteleigenaren met een hart voor de lokale gemeenschap. Dat ze vechten tegen mensenhandel en kinderprostitutie in India, et cetera. en steunen ze tal van stichtingen wereldwijd.

Ontmoetingen creëren

Mensen dichter bij hun bestemming brengen. Dat is het verhaal van Riksja. Logisch, zou je denken. Dat lijkt de minimale taak van elke reisorganisatie. Bij Riksja heeft die bestemming een dubbele laag. ,,Wij willen reizigers een impactvolle reis geven waarbij ze meer respect en begrip krijgen voor andere culturen. Zodat ze ook dichter bij hun innerlijke bestemming komen.”

Lees verder onder de advertentie

Vandaar de naam Riksja Travel. Een kleinschalig vervoersmiddel waarin je direct contact hebt met de persoon die je vervoert. In een riksja creëer je onvermijdelijk een ontmoeting. Dat is waar het merk voor staat. Ontmoetingen creëren. Mensen een land echt laten ervaren door ze dichter bij de cultuur en het lokale leven te brengen. Hopen dat ze door die belevenissen en ervaringen op een andere manier naar een land en cultuur kijken, en daarom graag terug willen komen. ,,Reizen geeft je ontzettend veel inzichten. Ik hoop dat onze reizen daarin positief bijdragen.”

Lees ook: Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: ‘Stap niet in een harnas het kantoor binnen’

Interne bestemming

Die bestemming ontdekken begint bij de eigen Riksja-medewerkers. Want harstikke leuk natuurlijk als je zoiets naar buiten roept, maar als je eigen medewerkers dat niet voelen of ervaren, ja, wat heeft zo’n belofte dan voor zin. Fenny: ,,Werken bij Riksja moet je ook als medewerker ergens brengen.” Zij vertelt over de Riksja Quest. Een vierdaags programma waarin medewerkers met twee trainers op zoek gaan naar hun eigen levensmissie, naar hun eigen bestemming. ‘Waarom ben ik op aarde? Waar word ik gelukkig van?’ Dat soort levensvragen.

Lees verder onder de advertentie

De afgelopen vijf jaar heeft Fenny meer dan honderd mensen naar die training gestuurd. Sommigen namen na afloop ontslag. Omdat ze een andere reis voor zich zagen. Een andere baan in de zorg of voor de klas. Of toch liever wilden wonen op het platteland in het oosten of noorden van ons land. ,,Anderen werden zich nog meer bewust van het waarom achter kun keuze voor Riksja Travel.”

We willen niet met een klant of opdrachtgever werken, maar vanuit een partnership. Dan hoeft het ook niet uurtje-factuurtje

Fenny Koppen

Realisme meets idealisme

O nee, Fenny vindt zichzelf geen dienend leider. ,,Daar ben ik te dominant voor.” Zij voelt zich beter thuis met de omschrijving inspirerend leiderschap. Mensen meenemen en laten meedenken; en mensen inspireren nieuwe wegen in te slaan: ,,Ze continu herinneren aan waarom we doen wat we doen.” Daarom kies je ook voor Riksja. ,,Je voelt dat je hier werkt bij een bedrijf dat iets doet voor de wereld.” Natuurlijk wil zij groeien, maar niet ten koste van de wereld. Het is idealisme meets realisme. ,,Geld verdienen en bijdragen gaan altijd hand in hand wat mij betreft.”

Vertrouwen

Bij Riksja runnen de medewerkers allemaal hun een eigen winkel met hun bestemming. Alleen of in teamverband. Ze bepalen zelf hoe hun winkeltje eruitziet. Welke hotels, steden, stranden of natuurparken ze moeten toevoegen of wegstrepen. Ook bepalen ze hun eigen marges, bepalen ze of ze ja of nee kortingen geven, en hoe ze met klachten omgaan. Vertrouwen is bij Riksja een groot goed. Ook naar klanten toe. Als iemand een klacht heeft, geen gedoe, gewoon betalen. Niemand klaagt graag, zegt Fenny.

Lees verder onder de advertentie

,,We hebben een hoge mate van vertrouwen in de mens. Als je dat geeft, krijg je dat terug.” Vertrouwen is een van de belangrijkste pijlers van de organisatie. ,,We willen niet met een klant of opdrachtgever werken, maar vanuit een partnership. Dan hoeft het ook niet uurtje-factuurtje. We willen samen aan iets werken, en niet anders.” Samen een relatie opbouwen, ja, daar komt de liefde weer. ,,Dat is precies wat je voelt. Mensen vinden het fijn hier te werken. Net zoals wanneer je mensen uitnodigt op een feestje. Dan wil je alleen mensen om je heen die blij zijn dat ze er zijn. Dat geldt ook voor je werk.”

Wat kan je in dat segment bijdragen aan een ander? Of het nou op sociaal of duurzaam vlak is. Het maakt je werk veel leuker

Fenny Koppen

Collega’s als vrienden

Een ondernemerstip van de Riksja Travel-directeur? Fenny: ,,Werk vanuit je hart. Behandel je collega’s zoals je ook je vrienden behandelt.” Haar tweede tip: bekijk wat je als bedrijf kunt doen voor een ander. Stel, je verkoopt keukens, zegt zij. Wat kan je in dat segment bijdragen aan een ander? Of het nou op sociaal of duurzaam vlak is. Het maakt je werk veel leuker. Straks ben je tachtig. Hoe wil je dan tergkijken? Al die tienduizenden reizen die zij heeft verkocht, heel leuk, maar ja, daarbij voelt zij niks. ,,Als ik denk, dankzij die reizen heb ik heel veel mensen lokaal kunnen helpen en kinderen naar school laten gaan, ja, daar kan ik blij van worden.”

Fenny Koppen met Hart voor Zaken-host Cor Hospes.
Lees verder onder de advertentie

Hart voor Zaken met Cor Hospes

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.

Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.

Lees ook: Dit kan storytelling voor jouw bedrijf betekenen: kijk mee met deze Broodje Verhaal-video’s