Als je als ondernemer jong talent wilt aantrekken en behouden, dan zul je daarvoor als werkgever flink de portemonnee moeten trekken. Te weinig salaris is namelijk de belangrijkste reden voor Gen-Z (zoomers) en millennials om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Dat blijkt uit het Intermediair Imago-onderzoek uitgevoerd door Motivaction.
1 op de 3 zoomers (16 tot en met 28 jaar) is niet tevreden over de maandelijkse beloning. 33 procent van de millennials (29 tot en met 38 jaar) sluit zich hierbij aan en zou ook wel wat meer euro’s op de loonstrook willen zien. Gen-X (39 tot en met 53 jaar) maakt zich minder druk over salaris. Ongeveer een kwart van Gen-X wil meer verdienen, maar deze generatie wil veel liever meer uitdaging in hun werk.
Lees ook: Werk-privébalans voor steeds meer werknemers belangrijker dan carrière
Dat Gen-Z wat meer salaris kan gebruiken, blijkt ook uit onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Voor het tweede jaar op rij zagen zij een afname in het aantal Gen-Z’ers dat minimaal één keer in de week buiten de deur eet. Het gaat om 11 procent minder Gen-Z’ers. De belangrijkste reden voor hen om minder buiten de deur te eten is dat ze het te duur vinden worden.
Hoge studieschuld en forse woonkosten
Tijmen de Groen, hoofdredacteur van Intermediair, legt de prioriteiten van Gen-Z en millenials uit: ,,Het is niet opvallend dat de jongere generaties meer waarde hechten aan de financiële erkenning, terwijl Gen-X zoekt naar zinvol werk. Jongeren hebben vaak te maken met een hoge studieschuld en forse woonkosten. Gen-X heeft daarentegen al carrière kunnen maken en is vaker op zoek naar stabiliteit en echt impact kunnen maken met hun werk.”
Naast loon zijn gebrek aan uitdaging tijdens werk en geen doorgroeikansen grote drijfveren om ontslag te nemen. Gemiddeld geeft 31 procent van alle leeftijdsgroepen aan de huidige werkgever te verlaten door gebrek aan uitdaging in de werkzaamheden. Zonder zelfontplooiingskansen haakt 24 procent van de millennials af in een baan vergeleken met 17 procent van Gen-X en 15 procent van Gen-Z.
Het is voor organisaties een uitdaging om werknemers van alle leeftijden te behouden
Tijmen de Groen
‘Blijf als ondernemer aantrekkelijk voor jong en oud’
Ondanks dat voor Gen-X reistijd de derde belangrijkste reden is om een nieuwe baan te zoeken, blijkt uit het onderzoek dat de jongere generaties ook niet zitten te wachten op lange reistijden. Voor slechts 18 procent van de millennials tegenover 19 procent van de zoomers is dit doorslaggevend om van baan te veranderen.
Lees ook: Generatie Z ís anders: zo integreer je jong talent binnen je bedrijf
Volgens De Groen is het goed te verklaren dat werknemers van baan willen switchen: ,,Door de huidige arbeidsmarkt is het voor organisaties een uitdaging om werknemers van alle leeftijden te behouden. Je ziet dat uitdaging in het werk, een passend salaris en hybride werken misschien wel de sleutel is om als organisatie aantrekkelijk te blijven voor jong en oud.”