Personeel

Hoe Pavle Beslic (39) multimiljonair werd met uitzendplatform Staffyou

Staffyou Staffyou
Staffyou
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Als kind van ouders uit voormalig Joegoslavië die uiteindelijk neerstreken in Nederland, heeft Pavle Beslic (39) een lange reis moeten afleggen op weg naar succes. Zijn Servische moeder werkte als verpleegster, zijn Bosnisch-Kroatische vader zit in de scheepsbouw. In zijn vroegere thuisland heerste een communistische gedachte en ondernemen wordt dan ook vooral beschouwd als een vies woord. Het ondernemerschap is dus niet bepaald met de paplepel ingegoten bij Beslic. Toch gaf hij na zeven maanden de brui aan zijn studie Werktuigbouwkunde in Delft om voor zichzelf te beginnen.

,,Met een paar vrienden richtte ik een bedrijf op dat wiskundetrainingen gaf aan scholieren. Heel leuk om te doen, maar totaal niet schaalbaar. Toen ik vervolgens Economie studeerde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, ben ik een studentenuitzendbureau begonnen. Dat was geen succes, want nadat onze enige klant failliet ging, stopte het ook voor ons. Ik voelde me mislukt als ondernemer en ben hierna een tijd als accountant aan de slag gegaan bij Deloitte en EY, maar ik merkte dat de corporate wereld niet mijn ding is. Daarom ben ik in 2016 toch weer gaan ondernemen, om aan te tonen dat ik het wél kan.”

Lees verder onder de advertentie

Uitzendbureau via de app van Staffyou

Die derde poging leidt tot Staffyou, een uitzendbureau dat voornamelijk actief is voor bedrijven met een hele volatiele vraag aan de voorkant. Zoals de horeca, de logistiek en de retail, waar behoorlijk wat fluctuatie zit in de hoeveelheid werk per week. Een uitzendbureau uit velen, maar dan met als grote verschil dat bij Staffyou alles via een handige app gaat. Misschien niet meer zo revolutionair in 2024, maar in 2016 in een tijd waarin mobiel internet nog altijd slechts in de kinderschoenen staat, absoluut baanbrekend.

,,Ik geloof heel erg in technologie als oplossing voor veel van de meest voorkomende ondernemersproblemen, zo ook in de uitzendbranche. Traditioneel schrijf je je in bij een bureau, word je vervolgens door een intercedent benaderd of je ergens wilt werken en vervolgens ga je aan de slag. Heel arbeidsintensief, maar door alles in een app te bouwen en er een platform omheen in te richten lukte het ons om dit proces aan de voorzijde enorm te versnellen. Gebruiksgemak is een groot ding en daar liepen we in voorop. Ondernemen begint met een idee, en vervolgens moet je de visie hebben om dat idee uit te bouwen tot iets dat werkt.”

Ondernemen begint met een idee, en vervolgens moet je de visie hebben om dat idee uit te bouwen tot iets dat werkt

Pavle Beslic

Omzet Staffyou tot in de tientallen miljoenen

Het idee van Beslic is in acht jaar uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n 35 man in dienst, meer dan 100.000 arbeidskrachtprofielen op het platform en een omzet die in de tientallen miljoenen euro’s loopt. Omdat Pavle de organisatie in zijn eentje is gestart en het bedrijf grotendeels is gebootstrapped en dus weinig geld van externe financiers nodig heeft, heeft het hem een selfmade multimiljonair gemaakt. Toch zal Beslic de eerste zijn om toe te geven dat Staffyou vooral ook de tijd mee heeft gehad. Ten eerste door de enorme opkomst van mobiel internet, maar ook door het uitbreken van de coronapandemie, waarin alles digitaal moest.

Lees verder onder de advertentie

,,De meeste klanten die we hebben zijn bij ons binnengekomen in tijden van crisis. En dan doel ik niet eens op corona, maar ook op zaken die binnen het bedrijf niet lopen zoals ze zouden moeten lopen. Een nieuwe wet die de boel flink opschudt, onvrede over een bestaande uitzendrelatie, dat soort dingen. Dan komen wij aan tafel en is het aan ons om kwaliteit te bieden.”

,,Uiteindelijk draait het allemaal om het afleveren van goed werk, zowel door ons als door de uitzendkrachten die op ons platform staan. We hebben recent onderzocht wie onze klanten zijn en het blijkt dat de meeste van onze klanten al langer dan vier jaar bij ons zijn. Dan doe je blijkbaar toch iets goed.”

De meeste klanten die we hebben zijn bij ons binnengekomen in tijden van crisis. Een nieuwe wet, onvrede over een bestaande uitzendrelatie, dat soort dingen

Pavle Beslic

Pavle Beslic over klanten: Gotta catch ‘em all

Door de enorme groei van Staffyou in de laatste paar jaar is de rol van Pavle ook enorm veranderd. Daar waar hij eerst puur bezig is met het werven van nieuwe klanten en het onderhouden van die klantrelaties, is hij door het opschalen steeds meer vooral een manager van de business geworden. Het is niet iets waar hij per se heel gelukkig van wordt, maar hoort er nu eenmaal bij wanneer je bedrijf verder opschaalt.

Lees verder onder de advertentie

Een goed team om zich heen bouwen is essentieel om zelf ook nog plezier uit het werk te halen en de tijd te hebben om zich bezig te houden met de grote lijnen, nieuwe kansen, het finetunen van de bedrijfscultuur en nieuwe klanten.

,,Als ik kijk naar de omzet die we nu draaien, dan zie ik alleen maar de klanten die we nu nog niet hebben. Je kunt dat een beetje vergelijken met het spelletje Pokémon, ‘gotta catch ‘em all.’ Er zijn nog heel veel potentiële klanten die we nog niet hebben, en het is aan ons om die wel te krijgen. Klantcontact is daarin essentieel en daar steek ik dan ook graag tijd in.”

Nieuwe klanten winnen is een spel van verleiding en soms moet je in de buurt blijven en afwachten totdat de juiste kans zich voordoet

Pavle Beslic Staffyou

,,Vergeet niet dat de uitzendmarkt echt gigantisch is, en nog altijd vormen de apps voor werk maar één procent van de totale vraag in Nederland. Nieuwe klanten winnen is een spel van verleiding en soms moet je in de buurt blijven en afwachten totdat de juiste kans zich voordoet. Er liggen de komende jaren nog enorm veel kansen voor Staffyou en het is aan mij om die kansen te grijpen.”

Lees verder onder de advertentie

Bekijk de hele uitzending met Pavle Beslic op het YouTube-kanaal van De Ondernemer.