Nieuws Leiderschap

Deze ondernemers snakken juist naar slecht weer

Veel te stil was het. Dramatisch. Ondernemers met binnenattracties zwoegen zich door een mager jaar, terwijl iedereen buiten genoot van zonnig weer. Dat schrijft het AD.

SANNE SCHELFAUT | Foto: Marco Okhuizen 24 oktober 2018

Krijnvan Dij

Miniworld in Rotterdam, de grootste overdekte miniatuurattractie van Nederland, luidde onlangs de noodklok. Door de mooie (na)zomer kelderde het aantal bezoekers en is de directie gedwongen te snijden in het personeelsbestand en het budget voor marketing. ,,We snijden niet meer in het vet, niet meer in het vlees, maar zijn nu botten aan het verwijderen", aldus directeur Marc van Buren.

Indoorspeeltuin KidsZoo

Krijn van Dijk, eigenaar van indoorspeeltuin KidsZoo in Noordwijkerhout, beleeft ook geen best jaar. ,,Het begon al met de meivakantie; de zon begon te schijnen en is niet meer weggegaan. Het is al zeven maanden mooi weer, met als gevolg dat onze attractie veel minder bezoekers trok. Nu is het herfstvakantie en lekker druk, maar één week kan de zomer bij lange na niet compenseren.''

Lees ook: Warme dagen betekenen gouden tijden voor Nederlandse campinghouders

Oproepkrachten

Het water staat KidsZoo niet zo hoog aan de lippen dat Van Dijk medewerkers moet ontslaan. ,,Nee, gelukkig niet. Bij ons is er altijd wel wat te doen, zoals onderhoud. Daarnaast werken we in de zomervakantie met oproepkrachten, voornamelijk scholieren. Zij vonden al snel een ander baantje aan de kust. En sommigen vonden het niet erg dat ze minder dagen moesten werken. Maar ik moet wel realistisch zijn: als 2019 een herhaling wordt van 2018, hebben we een uitdaging.''

Zomer

De exploitante van Lasersensation Apeldoorn vat dit jaar in één woord samen: dramatisch. ,,Het valt vies tegen. Het komt gelukkig nauwelijks voor dat het zó lang prachtig weer is. Als dit nog een een keer gebeurt, is dat een ramp voor ons en voor veel collega's met een binnenattractie. Dat overleef je niet. Je kunt je er ook moeilijk tegen wapenen, want het weer is niet te sturen. De afgelopen maanden was het flink bikkelen om de tent te laten draaien. Nu trekt het wel weer aan, maar deze zomer en nazomer ga ik niet snel vergeten.''

Lees ook: Zo spelen deze recreatiebroers in op hits en trends

Recreatiesector

Recron, de brancheorganisatie van de recreatiesector, laat weten geen bedrijven te kennen die door het mooie weer zijn omgevallen. ,,Maar dat zegt niet alles. We weten dat ondernemers met een indoorattractie een pittige tijd achter de rug hebben. Gelukkig hebben veel leden een bedrijf met een combinatie van binnen- en buitenactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan een camping met een binnenspeeltuin of -zwembad. En die hoor je heus niet klagen na zo'n zomer'', aldus een woordvoerster.

Horecabond

Ook bij vakbond FNV zijn er geen signalen dat binnenattracties de deuren noodgedwongen hebben gesloten. ,,Nee, tot nu toe zijn we nog niet ingeschakeld om onze leden te ondersteunen vanwege reorganisaties bij bedrijven. Maar het jaar is nog niet voorbij. Veel ondernemers hebben geen beste tijd achter de rug'', aldus Johan Bijlsma, sectorbestuurder van FNV Horecabond.

Lees ook: Volle trampolines moeten indoor tennisbanen in Twentehallen doen vergeten

Marketing

Marketing Nicky Broos, eigenaar van onder meer skihallen in Brabant en Zeeland, vertelt dat juist marketing helpt je indoorbedrijf door een zware tijd te helpen. ,,Goede marketing is de aorta van een bedrijf. Probeer daar zo min mogelijk in te snijden. Ik heb acht mensen in dienst die zich hiermee bezighouden. Je moet bezoekers blijven lokken. Wij doen dat onder meer met extra activiteiten tijdens themadagen zoals Moederdag of Pasen. Dan weten ze je, ondanks het mooie weer, toch te vinden.''

Skihallen

Broos geeft aan dat de skihallen juist tijdens de hitte redelijk goed werden bezocht. ,,Heel lang mooi weer is niet eens zo slecht voor ons. Dan hebben veel mensen het strand wel gezien en zijn ze toe aan wat anders. Bijvoorbeeld verkoeling. Nou, die kunnen wij prima bieden.''