Nieuws Leiderschap

Dit vindt hofnar Juri Hoedemakers van het leiderschap van Dick Benschop (Schiphol)

Wat zou de top van Royal Schiphol Group, en dan met name ceo Dick Benschop, kunnen leren van een hofnar? Reflectie is het trefwoord, als we Juri Hoedemakers - dé officiële hofnar - beluisteren in ons radioprogramma Met de kennis van nu.

Van onze redactie 25 juni 2022

Eerst: de hofnar. Juri Hoedemakers is een echte, een officiële. Hij won er de scriptieprijs mee op de RSM Erasmus Universiteit, is er aan het promoveren, schreef er een boek over dat de top 3 van de Managementboek Top 100 haalde en functioneert in de rol van hofnar bij onder meer AFAS.

Dan: Dick Benschop, Schiphol-directeur. Volgens velen de man-die-het-had-moeten-zien-aankomen. Voormalig PvdA-politicus, was staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, vice-president bij Shell en is sinds 2018 ceo van Royal Schiphol Group.

Lees ook: Minder vluchten vanaf Schiphol, minder stoelen en toch: 'je vakantie gaat gewoon door'

Wat Juri Hoedemakers als hofnar doet: kortgezegd, hij houdt binnen bedrijven spiegels voor. De hofnar heeft zijn externe, onbevangen en nieuwe blik de kracht om licht te schijnen op de blinde vlekken van een onderneming. En dat zijn blinde vlekken van de organisatie als geheel, maar ook van ieder individu. De hofnar denkt los van de sferen van de onderneming. Zijn enige doel is medewerkers, MT- leden, en daarmee de organisatie verder helpen. De hofnar doorziet daardoor razendsnel de kaders, regels en conventies die onnodig zijn of de groei in de weg staan.

'Benschop heeft een politieke achtergrond, dat zie je ook in zijn communicatie'

In ons radioprogramma Met de kennis van nu, hierboven terug te luisteren, blikt Juri Hoedemakers eerst terug op Benschops' uitspraak begin mei dat 'er te lang gestuurd is op kosten, te weinig op kwaliteit'.

,,Dat had voorkomen kunnen worden. Reflectie. Vorige week hoorde ik hem nog zeggen dat de krapte op arbeidsmarkt botst met de enorme reislust, en ja, dat is toch een tikkeltje naïef. Die krapte was er al, de enorme reislust kan geen verrassing zijn na corona." Wederom valt het woord 'reflectie'. ,,Dick Benschop zit op de positie woorden om te zetten in daden, maar gebruik die macht dan ook om nu tot oplossingen te komen. Hij heeft een politieke achtergrond , dat zie je ook in zijn communicatie. Da's heel erg politiek van het bevestigen wat de situatie nu is, maar ook ik vind het ook naïef. In de communicatie zie ik weinig daadkracht."

Lees ook: Schiphol-topman Benschop denkt niet aan opstappen

Juri Hoedemakers verklapt in het radioprogramma half januari al zijn diensten te hebben aangeboden aan Dick Benschop, via een bericht op Linkedin. Het bleef stil. Wat zou hij doen als die kans er alsnog zou komen? ,,Beginnen met reflecteren. Het zou hem sieren als dat kan, als dat zou gebeuren, dat er tegenspraak wordt geboden, op zoek gegaan wordt naar bewustwording. Natuurlijk mag hij zeggen: 'ik ben Benschop, ik heb ook veel bereikt', maar ga eens stilstaan, en dan bedoel ik niet stilstand, maar sta eens goed stil bij het nu."

Cliffhanger: of Dick Benschop moet aftreden? Bovenaan deze pagina vind je de link naar het radio-interview met Juri Hoedemakers met dus zijn mening daarover, maar ook de reactie van ANVR-directeur Frank Oostdam die studiogast was.

Lees ook: Frank Oostdam (ANVR): 'Geloofwaardigheid van onze reisbranche staat op het spel'

In dezelfde radio-uitzending was dus ANVR-directeur Frank Oostdam studiogast. Hij vertelt dat 'de toekomst van de reisbranche op het spel staat'. Over vliegreizen en Schiphol zegt hij onder meer: ,,De crisis op Schiphol gaat geld kosten. Dat zien we nu al. Consumenten twijfelen enorm of ze wel vanaf Schiphol kunnen vliegen. Dat heeft impact op de verkoop van reizen. Het hele lastminute-seizoen kunnen we afschrijven. Die klanten durven niet meer te boeken.”

'Vliegen naar Parijs is onzin'

,,Zeker in de coronatijd was de reisbranche de paria van de samenleving. Mensen kijken met dedain naar ons. Daar maak ik me zorgen over. We hebben het er zelf ook wel een beetje naar gemaakt, hoor. Vliegen naar Parijs is onzin, dan ben je echt niet goed bezig. Daar moeten we stappen in zetten. Gelukkig zie ik ook dat die stappen worden gezet. Reisaanbieders hebben veel meer bestemmingen dichterbij huis in het portfolio of bieden duurzamere activiteiten aan. Tegelijk zijn we daarin afhankelijk van leveranciers als luchtvaartmaatschappijen en hotels."

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws