Nieuws Leiderschap
Interim-CEO Petra van der Linden: geef gevoel een belangrijkere rol in management
Interim-CEO en executive adviseur Petra van der Linden - Steenvoorden Brussen maakt van dichtbij mee waaraan het schort in veel bedrijven. Haar conclusies zijn opvallend. “Ik help bedrijven met een nieuwe vorm van bedrijfsvoering, om meer zingeving in hun business te brengen.”

Petra M. van der Linden - Steenvoorden Brussen werkt sinds 2015 als interim-CEO en executive adviseur bij diverse bedrijven (private equity, familiebedrijven, corporate). Daarnaast begeleidt zij directies en board members op strategisch vlak vanuit een integrale business vitality visie. En zij coacht en ondersteunt jonge ondernemers.
Ze spreekt op congressen en seminars over thema’s als leiderschap vanuit het hart, een nieuwe welvaart vanuit eenheidsbewustzijn, soul branding, bezielde organisaties en business vitality. Zij begeleidt executives om antwoorden te vinden op strategische, leiderschaps-, persoonlijke en teamvraagstukken.
Lange termijn
Bedrijven hadden het niet altijd gemakkelijk, de afgelopen jaren. Door de crisis en spanningen op politiek en economisch gebied keken veel ondernemers vooral naar de resultaten op korte termijn.
Van der Linden - Steenvoorden Brussen: “Van nature is er in dergelijke periodes minder aandacht voor de lange termijn. Maar we zijn nu op een punt dat we weer verder kunnen kijken dan enkel de jaaromzetcijfers. Wat was ooit je droom met het bedrijf? En is dat nog steeds de koers die je vaart? Wat waren ooit je missie en je visie? Dát is hoe ik een bedrijf in het begin probeer te helpen.”
Balans
Ze noemt het de “integrale business vitality”-visie: het vinden van een balans tussen het hoofd en het hart in bedrijfsvoering. Dat is belangrijk, want de mensen die het nu voor het zeggen hebben in het bedrijfsleven, moeten hun bedrijf aanpassen op de nieuwe generatie. “De millennials die in 2020 het bedrijfsleven in komen, pakken het compleet anders aan dan hun voorgangers. De millennials zijn van nature meer in balans tussen hoofd en hart.”
De ouderwetse structuur is volgens haar veel meer gebaseerd op een welvaartsstructuur en hiërarchieën die niet meer bestaan. “We zitten nog vrij vast in traditionele lijnen, terwijl vaste structuren wel iets meer losgelaten mogen worden. Ik pleit er dan ook voor dat de gevoelskant meer wordt toegelaten in bedrijven. Heel kortgezegd denkt het hoofd polair en vanuit controle, en het hart in eenheid en kansen."
"Ik zie in de bedrijven die ik nu begeleid een nieuwe beweging ontstaan waar nieuwe samenwerkingen en nieuwe manieren van leidinggeven worden toegepast.”
Lees ook: Alles wat je wilt weten over de inzet van een interim-directeur
Prénatal
Van der Linden – Steenvoorden Brussen heeft naar eigen zeggen een andere aanpak dan veel interim-directeuren in het bedrijfsleven. “Mijn vorm van interim is geen ‘brandjes blussen’. Mijn ervaring ligt bij bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe strategie waarbij de harde en de zachte kant hand in hand gaan.
Na vijftien jaar in diverse managementposities in de FMCG (Unilever, Quaker Oats, Mattel) gewerkt te hebben, werd ik in 2003 CEO van Prénatal, waar ik diverse strategische veranderingsprocessen heb geleid. Daaruit kwamen de concepten “The silent bond of moms” en “Als jij wij wordt”: branding- en retailconcepten die met meerdere prijzen bekroond zijn. In 2011 is Prénatal Hearts geopend in Amersfoort, een experience center voor (aanstaande) ouders en betrokkenen met een flagshipstore, partnerruimtes, auditorium en hoofdkantoor.”
Ze voerde van 2003 tot 2011 een complete herpositionering van Prénatal door. “In de retailsector is het een must om in gesprek te gaan met medewerkers en klanten.”
Doelgroep
In het geval van Prénatal, een winkel voor jonge ouders en kind, is de doelgroep duidelijker dan ooit. “Er is een algemene deler die de klantenkring verbindt: een nieuw leven. Bij íedereen met wie we hierover praatten, kwam er een sprankeling in de ogen als ze het hadden over dat nieuwe wezen dat op komst is. Daar moet je op inspelen en zo kwamen we met de slogan ‘Als jij wij wordt’. Het geeft precies dat gevoel weer. Als jij wij wordt, willen wij er als Prénatal voor je zijn ”
Adviezen aan ondernemers
Van der Linden – Steenvoorden Brussen heeft de volgende tips voor ondernemers:
- Maak duurzaamheid een pijler in je bedrijf
- Werk met het idee van blurring: meerdere concepten in je onderneming laten samenkomen
- Investeer in persoonlijke ontwikkeling
- Durf het lef te hebben om naar de lange termijn te kijken
- Durf als ondernemer hulp te vragen: het levert veel op en is dus zeker niet alleen een kostenpost
- Wees je bewust dat je altijd jouw eigen droom kunt vormgeven
In de retailsector is het een must om in gesprek te gaan met medewerkers en klanten