Het is dan ook niet raar dat wij veel energie stoppen in het bouwen en onderhouden van onze AFAS-cultuur met een laag ziekteverzuim als resultaat. Door deze cultuur lopen wij net een stapje harder voor die tienduizenden klanten in Nederland, België en op Aruba en Curaçao, maar ook voor elkaar. Het resultaat is een glimlach bij die klant, maar we bereiken daarmee ook ons Big Hairy Audacious Goal: Nederland beter, leuker, winstgevender te laten ondernemen. Software is hiervoor ons middel.
AFAS is een gezond familiebedrijf. Zoals bij veel van dat soort bedrijven is onze drijfveer veel meer gericht op die stip aan de horizon, continuïteit. We zijn niet continu bezig met een focus op resultaat. In die geest hebben we ook onze human resource opgebouwd: goed zorgen voor onze medewerkers en daar niet op bezuinigen. Als je daar een goede werkomgeving voor creëert komt de groei vanzelf. Stop je daar geen liefde meer in dan is dat het begin van het einde. Al die AFAS’ers zijn in vaste dienst: van onze gastvrouwen bij de voordeur, ontwikkelaars, tot schoonmakers, beveiligers en verkopers. In Leusden kennen wij geen ‘gig economy’.
Lees ook: Bas van der Veldt: zo motiveert AFAS medewerkers en behaalt het bedrijf 107 miljoen omzet
Veel mensen vragen ons, maar wat is die cultuur waardoor elke dag over de vierhonderd werknemers naar Leusden reizen? Het antwoord geven wij graag, al is die misschien raar. Je kunt onze cultuur in vier kernwaarden gieten: vertrouwen, gek, familie en doen. Deze waarden vormen samen ons DNA en daar wijken we niet vanaf.
Vertrouwen
Het geven van vertrouwen zorgt voor een hoge betrokkenheid. Dat komt bij AFAS tot uiting in een transparante en open bedrijfsvoering. Alle medewerkers kunnen alle resultaten van AFAS én van alle collega’s vinden in onze cockpits. Verantwoordelijkheden leggen we daar neer waar ze horen; bij de medewerkers zelf.
Lees ook: Groeibriljant YoungCapital realiseert megagroei van 59 procent per jaar
Gek
We hebben een uitgesproken mening en zijn vol passie als het gaat om automatiseren en inspireren. We laten graag zien dat het anders kan. Het liefst met een goede dosis humor. Iedere vrijdagmiddag vieren we happy hour, en eens in de maand praten we alle medewerkers bij op het Cultuurcafé.
Familie
We zijn trots. Trots op ons product, trots op onze collega’s en trots op het feit dat we een (h)echt familiebedrijf zijn. Niet bezig met kwartaalresultaten maar met strategie voor de komende 20 jaar.
Doen
Je kunt natuurlijk oeverloos lang na blijven denken en discussiëren over een briljant idee. Maar bij AFAS beginnen we gewoon: we stropen de mouwen op en gaan aan de slag. Ons motto is dan ook: Eerst doen, dan denken. Raggen met die bak.
Lees ook: AFAS-directeur: ondernemers laten technologische kansen liggen
De bouw van deze cultuur begint al bij de uitgebreide sollicitatieprocedure – Pas je wel echt bij ons? Wil je wel bij ons werken? Slechts 8 procent van de sollicitanten nemen wij aan. En als je begint start je op de AFAS Academy en leer je in een periode van 2 maanden de organisatie kennen, maar ook ons product en diensten. Door dit traject van maanden worden onze nieuwe medewerkers echte AFAS’ers. Als je bij AFAS werkt, bén je AFAS. En ja, sommige medewerkers passen niet in die cultuur ondanks al het versgeperste sinaasappelsap. Even goede vrienden, dat is ook de AFAS-cultuur.
Bas van der Veldt spreekt op 16 mei tijdens het Groeicollege in Utrecht. Bas is op jonge leeftijd begonnen bij AFAS, het bedrijf dat is gestart door zijn vader. Van productmanager heeft hij zich snel weten te ontwikkelen tot Algemeen Directeur (CEO). In 2015 wist AFAS 16% omzetgroei te behalen. Samen met wisselende groeiondernemers spreekt Van der Veldt over de ervaringen, kennis en kunsten die jou helpen om je onderneming te laten groeien. Meer weten? Klik dan hier.
Slechts 8 procent van de sollicitanten nemen wij aan