Personeel

Rob Jansen (Chain Logistics): 'Behandel ander zoals je zelf behandeld wilt worden'

Ceo Rob Jansen van Chain Logistics. Chain Logistics
Chain Logistics
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Voor Rob Jansen van Chain Logistics uit Uden is het heel simpel. Alles binnen zijn bedrijf draait om liefde. Aandacht voor anderen, het beste uit zijn mensen halen. Aardig en begripsvol zijn. Dat lukt je als leider alleen als je genoeg zelfliefde hebt, vertelt hij. Nee, nee, dat heeft niks met narcisme te maken. Maar gewoon, dat je gelukkig bent met jezelf. Met wie je bent als mens. Met al je plussen en minnen. Als jij je zelf omarmt, is het zoveel makkelijker van anderen te houden. ,,Dat is voor mij de basis van mijn hele ontstaan en bestaan. Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Zo logisch als het maar zijn kan. En het levert je zoveel op.”

Jij moet als leider zo vertrouwd zijn dat iedereen vanaf de werkvloer naar boven durft te komen en tegen jou gewoon zegt wat ze ergens van vinden

Nooit meer slecht slapen

Openheid en transparantie. Ook dat zijn twee belangrijke eigenschappen van een goede leider. Vindt Rob. ,,Gewoon alles vertellen, alles delen, dan hoef je ook nooit slecht te slapen.” O nee, hij heeft geen geheimen voor zijn klanten. ,,Die transparantie zorgt ervoor dat ik niet hoef na te denken wat ik de vorige keer tegen iemand heb gezegd.” Veel bedrijven beweren dat ze een open door policy hebben. Nou, probeer daar de deurklink maar eens aan te raken. ,,Jij moet als leider zo vertrouwd zijn dat iedereen vanaf de werkvloer naar boven durft te komen en tegen jou gewoon zegt wat ze ergens van vinden.”

Lees verder onder de advertentie

Zinvolle dagbesteding

Een goede cultuur en liefdevol met je mensen omgaan, volgens de Brabander is dat meer urgent dan ooit. ,,Ik geloof niet dat wij het best betalende bedrijf zijn. Maar we hebben geen tekort aan mensen. Die kloppen nog altijd bij ons aan. Omdat ze ons kennen. Omdat ze weten hoe we denken en waarvoor we staan. Geef mensen inspraak. Dat levert je veel op. Voor onze mensen voelt het daardoor alsof Chain hun eigen bedrijf is.” Want dat weet hij zeker, mensen komen niet altijd voor het geld bij je werken. Vooral jongeren alsmaar minder. ,,Die werken liever voor een bedrijf dat ertoe doet, zodat werk een soort zinvolle dagbesteding is.”

Friet voor de familie

Waar Chain voor staat, kunnen medewerkers elke dag lezen op posters die verspreid door het gebouw hangen. Rob: ,,Wij willen de toekomst van iedere medewerker beter maken, dat gaat best wel ver, ja.” Schuldproblematiek, geen woning, slecht gebit. Hij wil zijn mensen helpen waar dat kan. En elke vrijdag staat voor iedereen friet met snacks op tafel om de week gezellig af te sluiten. Dat doe je voor je familie zoals ‘die oude Philips’ dat vroeger deed. Rob noemt Chain Logistics een sociaal bedrijf. Dat staat ook op zijn auto’s. ,,Als steeds meer bedrijven alleen nog voor de winstmaximalisatie gaan, wordt de rol van de medewerker wel steeds kleiner.”

Als je dat gevoel als een olievlek kunt verspreiden, wordt je maatschappelijke impact nog groter

Laadplein op industrieterrein

Als logistiek bedrijf probeert hij zo goed mogelijk te zijn voor het milieu. Zijn wagenpark, dat bestaat uit 25 auto’s, wil hij zo snel mogelijk elektrisch verduurzamen. Helaas verliezen die goede bedoelingen het vooralsnog van infrastructurele zaken. Daarom is hij aan het kijken of hij met andere bedrijven een laadplein op het industrieterrein kan aanleggen. Andere suggestie: transporten van elkaar overnemen of die onderling beter verdelen. Geen slecht idee, als je ziet hoeveel auto’s binnen de transportsector leeg over de weg rijden.

Lees verder onder de advertentie

Kers op de taart

Chain Logistics werkt aanstekelijk. Bedrijven die eerder misschien iets minder sociaal in de maatschappij stonden, nemen zijn sociale gedachten over. Rob Jansen: ,,Als je dat gevoel als een olievlek kunt verspreiden, wordt je maatschappelijke impact nog groter. Sociaal ondernemen is voor ons de kers op de taart. Wij hebben een verhaal. Daardoor gunnen klanten het jou.”

Rob Jansen (links) met Hart voor Zaken-host Cor Hospes. Cor Hopses
Cor Hopses

Hart voor Zaken met Cor Hospes

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.

Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Isolde Huijbregts van Toekomst Schoonmaakbedrijven: ‘Vertrouw op waarachtigheid’