Stella Fietsen, marktleider in e-bikes, heeft extra grote hoeveelheden onderdelen ingeslagen voor zijn assemblagefabriek in Nunspeet. ,,We houden meteen na 1 januari rekening met een flinke verkoopstijging,” aldus Daan van Renselaar, wiens bedrijf vorig jaar 65.000 elektrische fietsen verkocht, in het Parool. “Komend jaar zullen dat er nog veel meer zijn.”
Luister de podcast, waarin Daan van Renselaar onze studiogast was:
Bijtelling
Ook Accell Group, de fabrikant achter merken als Sparta en Batavus, heeft ruimte gemaakt voor extra productiecapaciteit. Aanleiding is een nieuwe leaseregeling voor fietsen, die 1 januari 2020 ingaat. Wie een fiets van de zaak rijdt, moet zeven procent van de waarde ‘bijtellen’ bij het inkomen. Dat maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om hun personeel een stekkerfiets ter beschikking stellen. Een leasefiets van 3.000 euro kost de modale werknemer netto zeven euro per maand. De werkgever betaalt de aanschaf of lease van de fiets uit de reiskostenvergoeding die werknemers ontvangen.
We houden meteen na 1 januari rekening met een flinke verkoopstijging
Daan van Renselaar, directeur Stella Fietsen
Om in te spelen op de nieuwe regeling is Stella een eigen leasebedrijf gestart, net als andere fabrikanten. Bij Accell Group kwamen afgelopen maanden tientallen tot soms honderden aanvragen per dag binnen. ,,Met name grote multinationals en overheden omarmen de leaseregeling,” aldus een woordvoerder. ,,Maar ook thuiszorgorganisaties zijn geïnteresseerd.”
2,6 miljoen fietsen
De leaseregeling geeft de toch al snel stijgende populariteit van e-bikes een nieuwe boost. Vorig jaar waren al ruim 400.000 van de één miljoen verkochte fietsen elektrisch. Brancheclubs Bovag en Rai rekenen voor 2020 op 150.000 extra verkochte e-bikes dankzij de aantrekkelijke ‘fiets van de zaak’. Inmiddels rijden 2,6 miljoen stekkerfietsen in ons land rond; bijna tien procent van het totaal.
Lees ook: Stella Fietsen: 'Ook buiten Nederland kansen voor onze e-bikes'
Duurzaam vervoer
Het kabinet kwam met de leaseregeling om duurzaam vervoer te stimuleren. De bestaande regeling bleek totaal niet populair, zowel werkgevers als werknemers vonden de regels veel te complex. Als gevolg daarvan rijden er nu slechts 10.000 leasefietsen rond. Dit terwijl de elektrische fiets veel vaker een alternatief voor de auto is op grotere afstanden dan de modellen zonder ondersteuning.
Om het tij te keren, besloot het kabinet in maart vorig jaar tot de regeling met een forfaitaire bijtelling, net als bij leaseauto’s. ,,Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files,” stelde ex-staatssecretaris van Financiën Menno Snel destijds. ,,Toch pakken nu nog te veel mensen de auto als ze naar het werk gaan.”