Aangeboden door ONVZ

Nieuws Vitaliteit

2020 is het jaar van de vitale werkvloer

Elk jaar zoeken ONVZ en MKB-Nederland Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. ,,Want”, licht organisator Tijn Elferink toe, ,,ondernemers die investeren in de vitaliteit en het energieniveau van hun medewerkers zien het ziekteverzuim dalen en vinden makkelijker personeel.”

Eldert Kuiken 7 januari 2020

Vitaalste bedrijf 2020 Elferink

Het Vitaalste Bedrijf van Nederland Perspectief met helemaal links organisator Tijn Elferink.

Tijn Elferink kwam in 2013 bij zorgverzekeraar ONVZ en nam de voorloper van de zoektocht, die MKB-Nederland organiseerde, mee. Het 38-jarige hoofd communicatie legt graag uit wat nodig is om in 2020 te winnen. In het kort: een vitale werkvloer is meer dan een gratis banaan en een loopband.

,,Het is een cultuur van collega’s die elkaar inspireren tot gezondere keuzes. Je omgeving is heel belangrijk voor de keuzes die je maakt en of je daarmee slaagt. In een rijke wijk is het makkelijker om gezonde keuzes te maken dan in een achterstandswijk. Als je dan bedenkt hoeveel tijd je met collega’s doorbrengt, dan begrijp je de impact van je werkomgeving, leidinggevende en andere collega’s.”

''Preventie helpt de zorgpremie betaalbaar te houden''

Tijn Elferink, organisator Het Vitaalste Bedrijf van Nederland

Extra jaren gezond

De verkiezing is er één waarin meedoen echt belangrijker is dan winnen. Meedoen ís winnen. Voor ONVZ is het uitgangspunt ‘meer gezondheid en minder zorg’. ,,Dat is nodig voor de samenleving en arbeidsmarkt. We worden gemiddeld ouder, door hele goede artsen. Nou nog zorgen dat we die extra jaren gezond blijven, door onze leefstijl. Het is prettig om gezonder ouder te worden en preventie helpt ONVZ, een vereniging zonder winstoogmerk, bovendien om de zorgpremie betaalbaar te houden.”

Wat gezondheid dan is, laat zich goeddeels ook nog raden. Elferink hoorde vooral tegenstrijdige ‘wijsheden’ en ging hoogstpersoonlijk (in zijn eigen tijd) op onderzoek uit. Dat leverde in 2018 een boek op: ‘Dit boek is gezond’, vol tips en quotes. Voor hemzelf was de grootste eyeopener koud afdouchen. ,,Ik dacht dat het flauwekul was. Niet. Je douche met koud water afsluiten, is goed voor het immuunsysteem én zorgt dat je wit vet - dat je niet kunt verbranden – omzet in bruin vet, dat je wél kunt verbranden.” Er zijn zoveel manieren en middelen en het is in elke organisatie weer anders.

Blijven ontwikkelen

Cruciaal om een vitale werkvloer te creëren zijn ambassadeurs, ook in de top van het bedrijf. ,,Om die te krijgen helpen lagere verzuimcijfers. Verzuim kost gemiddeld 250 euro per dag. Investeren in vitaliteit is goedkoper. Wat zeker ook helpt: op deze arbeidsmarkt goed personeel vinden en binden. Vorige winnaars zoals Hoppenbrouwers en Lightweight krijgen nu nog e-mails van mensen die bij hen willen komen werken. Vooral als je jongere mensen aan je wilt binden, zul je meer moeten bieden dan goed salaris. Wat? Blijven leren en jezelf kunnen ontwikkelen. Ook dat is onderdeel van een vitaal bedrijf.”

De zoektocht naar Het Vitaalste Bedrijf van Nederland, die voor de zevende keer werd georganiseerd, is een initiatief van zorgverzekeraar ONVZ en MKB-Nederland, in samenwerking met Lifeguard en Intermediair. Zie www.vitaalstebedrijf.nl voor meer informatie.