Meer dan tweederde (70%) van de Nederlandse werknemers werkt wekelijks op een andere locatie dan het (hoofd)kantoor. Zo blijkt uit een groot, internationaal onderzoek naar de manier waarop tegen flexibilisering wordt aangekeken. Nederland volgt daarmee de wereldwijde trend van het groeiend aantal bedrijven dat overstapt naar flexibele werkplekken.
Aan dit onderzoek, uitgevoerd door International Workplace Group (IWG), deden meer dan 18.000 senior managers uit 96 landen mee. Met dit onderzoek bepleit het moederbedrijf van werkplek aanbieders Regus en Spaces,dat hetgebruik van kantoorpanden grondig onder de loep moet worden genomen.
Grote verschuiving
Zo blijkt uit het onderzoek dat wereldwijd gemiddeld 70% van de werknemers wekelijks vanaf een andere plek werkt, en zelfs 53% minstens de helft van de week. Meer dan 1 op de 10 (11%) mensen werkt vijf keer per week buiten de hoofdvestiging. In Nederland werkt 44% van de werknemers minstens de helft van de week niet op kantoor.
Het zijn technologische veranderingen zoals cloud computing en video calls die ervoor hebben gezorgd dat de beroepsbevolking steeds mobieler wordt.Een positieve ontwikkeling, meent Mark Dixon, oprichter en CEO van IWG: "Zelf kunnen kiezen waar je woont en werkt en op wat voor manier je werkt, bijvoorbeeld op een flexplek dichtbij huis of op een locatie waar meerdere mensen werken, betekent minder woon- werkverkeer en een betere work-life balance. Dat is niet alleen goed voor de werknemer zelf, maar het biedt ook bedrijven nieuwe kansen en uitdagingen. Het is een grote verschuiving in de manier waarop er tegen werk en werklocaties wordt aangekeken. Veel bedrijven bekijken nu wat dit concreet betekent voor het gebruik van hun kantoorpanden."
Lees ook: Tribes-baas Eduard Schaepman: over acht jaar 2000 flexkantoren in 100 landen
Voordelen
De IWG-enquête toont aan dat flexwerken niet alleen de reistijd vermindert. Het verhoogt ook de productiviteit, het personeelsbehoud en werkplezier, en zelfs de creativiteit van werknemers. Daarnaast brengt het voor bedrijven ook financiële en strategische voordelen met zich mee. Zo zien Nederlandse ondernemers de volgende voordelen van flexwerken:
-
Bedrijfsgroei (78%)
-
Concurrentievermogen (82%)
-
Productiviteit (82%)
-
Toptalent aantrekken en vasthouden (66%)
-
Winstmaximalisatie (72%)
Werknemer van nu
Maar ook werknemers omarmen de trend van flexibel werken. Zo meent meer dan de helft van de ondervraagden (60%) dat flexwerken het werkplezier verhoogt. De overstap naar flexibele werkplekken weerspiegelt dan ook de veranderende eisen en verwachtingen van werknemers. Steeds meer bedrijven willen zorgen dat de werkomgeving aansluit bij de wensen van de werknemer van nu.
Het zijn dan ook zeker niet alleen startups meer die flexwerken en gebruikmaken van gedeelde werkruimtes. De meest succesvolle bedrijven ter wereld – waaronder bedrijven zoals Etihad Airways, Diesel, GSK, Mastercard, Microsoft, Oracle en Uber – hebben al een strategie voor flexibel werken.
On-demand diensten
"Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat je kunt werken waar en wanneer je wilt. De uitdaging voor bedrijven ligt in het optimaliseren van dit nieuwe landschap", zegt Annelou de Groot, Board Regus Nederland. "Veranderingen in technologie en digitalisering hebben geleid tot een toenemend gebruik van on-demand diensten in het bedrijfsleven. Zowel grote als kleine organisaties willen steeds meer nevenactiviteiten uitbesteden. Senior managers in verschillende branches en van verschillende afdelingen, waaronder risicomanagement, business development, HR, marketing en strategie, bekijken de mogelijkheden van flexwerken. Dit met ondersteuning van professionele aanbieders die een netwerk van on-demand werkplekken hebben. Binnenkort wordt flexwerken simpelweg de norm, en bestaat de 9-5 werkdag niet meer. We staan aan de vooravond van het omslagpunt."
Binnenkort wordt flexwerken simpelweg de norm, en bestaat de 9 tot 5 werkdag niet meer
Annelou de Groot, Board Regus Nederland