PersoneelLeiderschap

Zo manage je een onderneming in het digitale tijdperk

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

‘Over het algemeen zijn we bezig met het nu en alles wat op ons afkomt’, zegt Algera. ‘We lopen in de tredmolen zonder een moment rust te nemen. Doordat we zo druk zijn, komen we vaak niet meer toe aan wat we echt willen. Dat is ‘labradoreffect’, we blijven achter de bal aanrennen tot we uitgeput zijn. Op het moment dat de vermoeidheid inslaat is de enige optie: stilstaan, rust nemen en een kritische blik op je agenda werpen. Wil je energiek ondernemen dan moet je keuzes maken.’

Plan een opvolgmoment

Ondernemers zouden er goed aan doen om meer tijd te steken in het organiseren van de werkzaamheden. ‘Op de Week van de Ondernemer zijn professionals bijvoorbeeld druk bezig met leren, netwerken en inspireren. Morgen gaan we weer op in de waan van de dag. Bijna niemand prikt een opvolgmoment in zijn agenda. Mijn tip: plan een moment om alle opgezogen informatie en indrukken te verwerken. Hetzelfde geldt voor de voorbereiding: blok momenten in je planning. Zo geef je jezelf de ruimte voor een goede voorbereiding op een afspraak of activiteit.’

Eén totaaloverzicht

De beste manier om te plannen en organiseren? ‘Dat werkt voor iedereen anders. Een papieren to do-lijst of een app: bepaal zelf wat je prettig vindt werken. Het is wel belangrijk dat je een helder totaaloverzicht hebt. Dus gebruik één dashboard met één overzicht van alle activiteiten, niet vijf verschillende apps. Ga je beter organiseren, dan haal je meer plezier uit je onderneming.’

Lees verder onder de advertentie

De belangrijkste learnings van Algera:

  • Gebruik één centrale plek voor een overzichtelijke planning

  • Ga van reactief naar proactief; trek je eigen plan en reageer niet op alles wat langskomt

  • Automatiseer alles wat je kan automatiseren

  • Stop met moeten en maak er ‘willen’ van