Politiek

TLN blij met investeringen kabinet-Rutte IV, maar weet niet of het genoeg is

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op doordeweekse dagen verschijnt een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over onder meer het Coalitieakkoord en de coronamaatregelen. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.

VOLG HIER ONS LIVEBLOG:Wat betekent coalitieakkoord kabinet-Rutte IV voor ondernemers?

,,Het kabinet trekt veel geld uit voor de diverse opgaven waar Nederland voor staat. Maar er is veel onduidelijkheid over de benodigde investeringen om knelpunten op de weg op te lossen en de logistieke sector te verduurzamen", stelt voorzitter Elisabeth Post van de branchevereniging.

Lees verder onder de advertentie

Het extra bedrag dat jaarlijks beschikbaar komt voor onderhoud van onder meer bruggen en wegen 'komt aardig in de richting van de budgetbehoefte van Rijkswaterstaat'. TLN wil al langer dat daarnaast structureel 3 miljard euro wordt vrijgemaakt voor investeringen in infrastructuur om grote knelpunten aan te pakken. De invoering van rekeningrijden kan de filedruk wel terugdringen, stelt TLN.

Lees ook: Evofenedex: 'Coalitieakkoord biedt kansen voor handel en logistiek'

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex denkt dat de plannen van het nieuwe kabinet positief zullen uitpakken voor handels- en productiebedrijven in Nederland. Vooral de jaarlijkse extra bijdrage voor onderhoud van de infrastructuur valt goed. "Steeds meer bedrijven ondervinden schade door vertragingen vanwege gebrekkige en versleten infrastructuur."

Lees verder onder de advertentie

Bestelauto's: geen vrijstelling BPM meer

Ook de aandacht voor het mkb en de steun die kleinere ondernemingen krijgen bij de verduurzaming ziet evofenedex-directeur Machiel van der Kuijl als winst. Negatief is volgens evofenedex dat bestelauto's geen vrijstelling van aanschafbelasting BPM meer krijgen. "De bestelauto is voor veel onze leden een noodzakelijk bedrijfsmiddel om goederen te vervoeren of diensten uit te voeren in Nederland. Het is daarmee geen luxe product."