The Blue Factor uit Goes groeit als kool. Vier jaar geleden begonnen als eenmanszaak draait het bedrijf nu met zeven mensen een omzet van 25 miljoen. "De vraag is enorm," zegt oprichter Arjan Moens. "Er is heel veel behoefte aan flexibele debiteurenfinanciering, vooral in het MKB." Moens heeft dat zelf ondervonden toen hij als eigenaar van een uitzend- en detacheringsbureau merkte dat het werkkapitaal grenzen aan de groei stelde. "De uitzendkrachten willen aan het eind van de week hun loon, maar je klanten betalen pas na 30 dagen of langer. Met een paar uitzendkrachten gaat dat nog wel, maar daarna loop je vast."
Moens heeft factoring ingezet voor de voorfinanciering van zijn debiteuren. Hij merkte ook hoe dat beter kon. "De grote factoringbedrijven willen je hele debiteuren- portefeuille overnemen, terwijl jij als ondernemer misschien maar een paar facturen wilt onderbrengen, of een enkele klant. Met the Blue Factor voorzien wij in die behoefte." The Blue Factor werkt eigenlijk heel eenvoudig. Als ondernemer meld je je aan met de debiteurenportefeuille die je wilt onderbrengen en The Blue Factor voert binnen een werkdag een aantal checks uit op jouw onderneming en op de debiteuren.
Als dat allemaal goed verloopt, krijg je een offerte. "Wij nemen de vordering over. Als je 's ochtends je rekeningen indient, staat 's middags het geld al op je rekening. Afhankelijk van de relatie, eventuele risico's en omvang van de vorderingen houden wij tussen de 2,5 en 4 procent in voor onze diensten. Het is ideaal voor MKB'ers met een goed klantenpakket die snel geld nodig hebben, bijvoorbeeld bij de uitbetaling van vakantiegeld en loonbelasting. Elke ondernemer heeft zijn eigen knelpunten." De klanten krijgen toegang tot een portal, waarin ze facturen kunnen uploaden en precies kunnen zien hoe de incassering van hun rekeningen verloopt. In het najaar wordt het portal ook opengesteld voor ZZP-ers.
Debiteurenbeheer
Moens heeft ambitieuze plannen. "We willen tussen nu en vijf jaar met een factor zes groeien, naar 150 miljoen omzet." Dat vraagt om verdere professionalisering. Om die reden heeft hij Ad de Korte bij The Blue Factor betrokken. De Korte heeft een belang van 50 procent genomen in het bedrijf en voert samen met Moens de directie. De Korte was hiervoor directievoorzitter bij Rabobank Oosterschelde en is een vertrouwd gezicht in zakelijk Zuid-West Nederland. "Wij helpen onder- nemers te groeien. Het liefst gaan we een langdurige relatie met de ondernemer aan en helpen hem zijn debiteurenbeheer op een hoger plan te brengen," zegt De Korte. "Wij voorzien niet alleen in liquiditeit, we helpen ook de ondernemingsrisico's te verkleinen, bijvoorbeeld door in een offertetraject onze krediet- verzekeraar een check te laten doen op de uitvragende partij. Het kan de ondernemer veel tijd en energie schelen als blijkt dat die partij niet zo goed van betalen is. Dat gaat verder dan alleen liquiditeitsverschaffing."
Dit artikel kwam tot stand i.s.m. thebluefactor.nl