De productielijn op het bedrijventerrein draait op volle toeren. De pakketjes rollen met hoge snelheid over de lopende band. Ze gaan naar België, Frankrijk en Duitsland. Maar ook verder weg, naar Polen en Scandinavië. Gepersonaliseerde mokken, boekjes, portemonnees en zelfs gegraveerde glazen. Klanten bestellen ze in de webshop. Die is er inmiddels in zestien talen.
Mensen blij maken
Mensen elkaar blij laten maken, dat is de gedachte die schuilt achter YourSurprise, het bedrijf dat schoolvrienden Wouter de Vries (38, links op de foto) en Gerbrand Verton (38) dertien jaar geleden zijn gestart, vanaf een zolderkamertje met een paar duizend euro startkapitaal. Ze verkochten gepersonaliseerde liedjes op cd. ,,We komen allebei uit een ondernemersfamilie en kregen van huis uit alle steun om van niets iets te maken."
Europees marktleider
Met muziek of cadeaus verkopen hadden de twee op dat moment geen enkele ervaring. Dat veranderde snel. Nu is YourSurprise Europees marktleider in gepersonaliseerde cadeaus. ,,We zijn altijd blijven geloven in het concept. In alle landen is vraag naar cadeaus. Sterker nog, de vraag blijft toenemen." De webwinkel van YourSurprise bevat nu meer dan 1000 cadeaus. De omzet komt voor 60 procent uit het buitenland; drie jaar geleden was dat nog 30 procent. ,,Als je het alleen van de Nederlandse markt moet hebben, ga je het niet redden in deze branche.''
Groei
Jaarlijks stijgt de omzet met percentages die oplopen tot 50 procent. Het aantal medewerkers groeit bijna evenredig mee. ,,Het vinden van geschikte mensen is niet altijd even makkelijk", geeft De Vries toe. ,,Naar creatievelingen en mensen met technische kennis van het web moet je langer zoeken. Dat wil overigens niet zeggen dat ze er niet zijn. Het duurt alleen langer voordat je ze te pakken hebt dan in de Randstad.'' Toch is dat geen reden om te vertrekken uit Zeeland. ,,YourSurprise is op-en-top Zeeuws. Het bedrijf, de filosofie, onze mensen. Alles eigenlijk. Dat is misschien wel onze kracht. De nuchterheid, de hardewerkersmentaliteit. Gaat het niet linksom, dan wel rechtsom. We denken in mogelijkheden. En is het een keer druk, dan lopen we met z'n allen gewoon wat harder. Ook dat is typisch Zeeuws. Die bereidheid van onze medewerkers is groot. Dat draagt zeker bij aan het succes.''
Innovatie
Hard werken alleen is niet genoeg, weet De Vries. ,,In de e-commerce moet je blijven innoveren, de concurrentie een stap voor zijn. Zo kunnen onze klanten nu kinderboekjes van Woezel en Pip personaliseren. Dat kan doordat wij de licentie hebben gekocht. Dat soort kansen moet je pakken." Even maakten De Vries en Verton een uitstapje naar niet-gepersonaliseerde cadeaus, maar daar kwamen ze snel van terug. ,,Dat vraagt een heel andere aanpak en die zit niet in ons DNA.''
Nog sneller leveren
Stilzitten is er voor de 120 medewerkers niet bij. ,,Je kunt wel een goede voetbalploeg hebben, maar als de ploegen om je heen ineens op het niveau van de Champions League spelen, moet je wel mee." In de praktijk betekent het dat YourSurprise cadeaus nog sneller moet leveren. ,,De consument verwacht dat hij zijn bestelling morgen in huis heeft. Dat vraagt om verdere automatisering van onze productie. We investeren constant in nieuwe machines, zodat we nog meer cadeaus op een dag kunnen maken." Daarbij hebben ook nieuwe marketingtechnieken de volle aandacht. ,,Je moet weten waar je klanten naar op zoek zijn. Nieuwe onlinetechnieken helpen daarbij.''
Zierikzee
Hoewel het bedrijf aardig uit zijn jasje groeit, blijft Zierikzee de thuisbasis. ,,Voor levering in België, Duitsland en Frankrijk zitten we hier zo gek nog niet." Over vijf jaar wil YourSurprise nog meer landen hebben veroverd. ,,Je moet vandaag investeren om morgen een stap te kunnen zetten. Dat kost veel geld, maar soms moet je gewoon risico's durven nemen.''