Zelda Beauchampet (38) was na haar studie aan de Design Academy in Eindhoven al jaren werkzaam in de creatieve sector. In haar vrije tijd ontwierp ze sieraden, zoals wel meer mensen het maken van sieraden als (een uit de hand gelopen) hobby hebben. Alleen werden de ontwerpen van Beauchampet iets sneller populair dan die van de gemiddelde hobbyist. ,,Naast m'n freelancewerk maakte ik af en toe een sieraad. Dat ging alleen zo hard dat mijn ontwerp ineens in New York en Tokyo werd verkocht. Op dat moment wist ik dat er meer in zat."
In 2011 richtte Beauchampet dan ook haar eigen sieradenmerk op. De eerste uitdaging? Een goede naam. ,,Ik wilde niet zomaar iets beginnen, er moest een plan en een goed merk achter zitten. Waarom dragen de meeste vrouwen eigenlijk sieraden? Om zichzelf mooi te maken en het andere geslacht te imponeren. Scouting for boys dus eigenlijk. Het is toch dat oerinstinct dat naar boven komt. Bij de scouting gebruik je dat ook. Toen kwam ik op de Boy Scouts in Amerika en dat vond ik een mooie knipoog en metafoor."
Lees ook: Schiedamse 'Spice Girls' scoren met bijdehand kruidenbedrijf
Nike
The Boyscouts was geboren. De eerste jaren bouwde Beauchampet haar merk met dezelfde zorgvuldigheid uit als waarmee ze het merk had bedacht. Stukje bij beetje was het motto, alleen werden de stapjes door een aantal grote opdrachten wel iets groter dan vooraf was bedacht. ,,Voor merken als Nike, Eastpak en G-Star hebben we grote opdrachten gedaan. Hoe ze bij ons terechtkwamen? Ze belden gewoon op. Ja, ook Nike. Of we een alternatieve medaille in sieraadvorm konden maken. Een grote productie in korte tijd, maar het is gelukt."
De grote opdrachten hebben de naam van het Rotterdamse bedrijf veel goed gedaan. Inmiddels worden de zilveren en gouden oorbellen, kettingen en andere sieraden op meer dan 100 plekken over de gehele wereld verkocht en is er een eigen, goedlopende webshop.
Maar wat maakt de The Boyscouts' sieraden zo bijzonder? ,,De kwaliteit van ons materiaal en de afwerking. Je weet bij ons wat je koopt. Alles wordt namelijk in Nederland gemaakt, voor het grootste deel in ons eigen atelier."
Lees ook: Lara (19) uit Soesterberg opent na webshop, ook winkel
Onze kracht
Ook de filosofie van The Boyscouts zorgt ervoor dat de collecties de fysieke en de digitale deur uitvliegen. ,,We waaien niet met alle winden mee. Natuurlijk letten we op trends en kijken we wat populair is of gaat worden, maar onze eigen stijl blijft altijd het uitgangspunt. Ik denk dat die manier van denken in deze branche onze kracht is. Anders ga je niet lang mee, als je iets doet waar je eigenlijk niet achter staat." Aan die succesvolle strategie wil Beauchampet dan ook niet te veel sleutelen. Blijven uitgaan van eigen kracht is het motto, met hier en daar een frisse wind. ,,We willen af van de modecyclus en niet maar twee collecties per jaar uitbrengen. Door tijdelijke samenwerkingen aan te gaan met andere kunstenaars kunnen we bijvoorbeeld vaker nieuwe ontwerpen presenteren."
Volgende week vrijdag is de lancering van een nieuwe collectie met de Parijse woordkunstenaar Ceizer het eerstvolgende resultaat van die strategie. ,,We zijn er erg blij mee en heel benieuwd wat de wereld ervan vindt."