Retail

De broek van MR Marvis is hot, maar knabbelt wel de winst weg

Steeds meer Nederlandse, Belgische en Duitse mannen weten de broeken van MR Marvis te waarderen. MR Marvis
MR Marvis
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het in 2016 opgerichte kledingmerk voor mannen boekte volgens MT/Sprout over 2022 een resultaat van 942.251 euro en dat was aanzienlijk minder dan een jaar eerder. Uit de gedeponeerde cijfers kan worden opgemaakt dat de winst over 2021 nog 2,5 miljoen euro bedroeg. De omzet over 2022 nam echter wel fors toe en wel met 64 procent tot ruim 33 miljoen euro.

Lees ook: MR MARVIS is het grootste Nederlandse kledingmerk met B Corp-certificering

ING-bankier en kenner van de retail Dirk Mulder is blij verrast met de groei van het bedrijf. ,,Het is geweldig wat de drie oprichters gedaan hebben sinds de oprichting, die groei is echt onwijs. Ze hebben het merk ‘gestretcht’ van een mono product (short) tot een bedrijf met ook nog eens pantalons en shirts.”

Lees verder onder de advertentie

Wat echter euro’s slurpt, is de nationale en internationale omnichannelstrategie. Mulder: ,,Het bedrijf heeft in tempo de laatste jaren zes winkels geopend, waarvan twee in het buitenland (Antwerpen en München). Daarnaast voert het ferme mediacampagnes. Het kost allemaal geld, veel geld. Voordat een winkel positief gaat bijdrage ben je snel twee tot drie jaar verder. Een winkel draagt wel bij aan het vergroten van de merknaam.”

De kosten van energie, huur en lonen zijn voor MR Marvis gestegen door het openen van winkels

Dirk Mulder Retaildeskundige van ING

Over financiële middelen hoeft men in Amsterdam op het hoofdkantoor zich (nog) geen zorgen te maken. MT/Sprout constateert dat er eind 2022 nog 2,5 miljoen euro in kas was. Het geld is de afgelopen jaren gestort door private-equityhuis Capital A en investeerders Fred Gehring en Ludo Onnink, de mannen achter het Amerikaanse kledingmerk Tommy Hilfiger.

,,De inflatie begon in 2022 flink op te lopen. In heel de retail stegen daardoor de kosten. Wanneer ga je de prijzen verhogen? Uiteindelijk zal je dat moeten gaan doen”, weet Mulder uit de analyses over de retail die hij met regelmaat publiceert. ,,Daarnaast zijn voor MR Marvis de kosten van energie, huur en lonen ook nog eens gestegen door het openen van winkels. Als je van sec online naar omnichannel gaat, is het ook nog eens de kunst dit zo efficiënt mogelijk te doen. Doe je dat niet dan heeft dat direct impact op je rentabiliteit.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Voormalig topmannen Tommy Hilfiger investeren in broekenmerk MR MARVIS