Hesselink loopt op deze doordeweekse middag trots rond in Raalte. Midden in het centrum van het Sallandse dorp zit één van zijn succesvolle winkels. Mensen lopen continu naar binnen, en met volle tassen vol goedkoop snoepgoed én deodorant naar buiten.
,,Hier komen mensen met weinig geld. Er komen mensen die prijsbewust zijn. Maar ook de multimiljonairs komen hier. Die zijn dat immers niet voor niets geworden’’, zegt Hesselink spottend in het AD. Het typeert de nuchtere Twentse ondernemer. Zijn succes maakt hij liever niet groter dan het is.
Lees ook: ‘Koning van de restpartij’ omzeilt wet en verkoopt 15 miljoen blikjes zonder statiegeld
Inspringen op behoefte
Toch gaat het hard. Heel hard. Afgelopen jaar opende Hesselink achttien winkels. Ruim zeventig in totaal zijn er nu, verspreid over het hele land. ,,Dit jaar komen er iets minder nieuwe bij, denk ik zo’’, zegt hij. Maar de rek is er zeker niet uit. Op internet gaat een advertentie rond: personeel gezocht voor de nieuwe zaak in ’t Harde, op de Veluwe.
Deze winkel in Raalte was een van de eerste buiten Twente. Want dat is waar het allemaal begon in 2007. Hesselink had al een grenswinkel, tussen Denekamp en het Duitse Nordhorn. Toen in Duitsland medicijnen niet meer werden vergoed, sprong hij daarop in. Medikamente Die Grenze was geboren.
Medikamente Die Grenze dekt lading niet meer
,,In de winkel kwamen vooral Duitsers, dus zij moesten die naam begrijpen, maar ik wilde ook dat Nederlanders het kunnen begrijpen’’, zegt Hesselink. ,,Medikamente Die Grenze dekt de lading allang niet meer. In Vlaardingen en Dordrecht zeggen ze: wat een rare naam? Juist daarom werkt het.’’
In Raalte valt het enorm brede assortiment ook op. Schappen liggen vol met blikken Coca Cola, shampoo en allerlei soorten wasmiddel. Hesselink koopt, zo zegt hij, in de hele wereld restpartijen op. Soms zitten de producten tegen de houdbaarheidsdatum aan. Maar dat is volgens hem geen ramp. ,,Qua kwaliteit mankeert er niets aan.’’
Alles is peperduur
Last van de torenhoge prijzen, heeft Hesselink niet. ,,Het is wel pittig natuurlijk, zeker voor de klanten. Alles is peperduur geworden. Vrijwel iedereen heeft minder te besteden. Maar door het soort winkel dat we hebben, hebben we daar in verhouding minder last van.’’
Benieuwd waar Medikamente Die Grenze zoal zit?
De razendsnelle ontwikkeling van Medikamente Die Grenze verbaast retail- en merkendeskundige Paul Moers niets. ,,Ze zijn de grote uitdager in de drogisterijwereld. Ze gaan echt nog veel meer groeien. Zeker in een tijd waarin alles godsgruwelijk duur is geworden, is deze keten erg aantrekkelijk.’’
Goedkope partijen opduikelen
Het geheim? De handelsgeest van de eigenaar, zegt Moers. ,,Hij weet echt overal goedkope partijen op te duikelen. Dat doet hij ook via parallelimport. Dan ziet hij dat er goedkope tandpasta in Turkije wordt aangeboden. Die tandpasta koop hij dan op, en vervolgens verscheept hij het naar Nederland.’’
,,Maar het allerslimste is dat ze alle producten voor de standaardprijs wegzetten. Ze volgen daarmee het Duitse model’’, zegt Moers. Oftewel: de prijs van handzeep ligt bijvoorbeeld veel lager dan bij Kruidvat. Daar zetten ze in op grote aanbiedingen. Iedereen kent de 2+2 gratis-reclames. Medikamente Die Grenze heeft die acties niet.
Hoe groter de keten wordt, hoe ingewikkelder
Ondanks het succes denkt Moers wel dat Medikamente Die Grenze op moet passen. ,,Hoe groter de keten wordt, hoe ingewikkelder. Op een gegeven moment krijg je wel heel veel winkels. Om het goed te laten lopen, moet je het dan echt goed gaan organiseren. Daar ontkom je niet aan.’’
Volgens Hesselink is alles prima op orde, ondanks de snelle groei. ,,Ik heb de ambitie om zo groot te worden ook nooit gehad. We hoeven het ook niet, al kan er zeker nog wat bij’’, zegt de Tukker. Hij glimlacht: ,,We kijken inmiddels wel alleen naar locatie die ons goed uitkomt. 800, 900 of 1000 meter is de ideale grootte voor ons.’’
Lees ook: Bert Hesselink koopt alles op voor een prikkie: ‘Ik ken geen schaamte’
20.000 koeken van Peijnenburg
Op een gegeven moment is er geen restpartij meer te vinden, zou je denken. Is de koek dan op? Hesselink ziet dat anders. ,,De fabrieken zorgen altijd voor overschotten, want ze willen er zeker van zijn dat ze kunnen leveren aan de winkels.’’ Zijn laatste parel? ,,Ik heb twintigduizend koeken van Peijnenburg gekocht.’’
Heeft Medikamente Die Grenze toekomst?
Big Bazar ging dit jaar failliet. Op=Op Voordeelshop een paar jaar geleden. Neemt Hesselink niet een groot risico met Medikamente Die Grenze? Zeker omdat ‘we’ mede door corona helemaal gewend zijn om alles op internet te bestellen. Retaildeskundige Moers denkt van niet.
,,Online winkelen speelt helemaal geen rol. Het gaat om dingen die je dagelijks nodig hebt. Uiteraard kun je het online wel bestellen, maar het is bijvoorbeeld bij Medikamente Die Grenze zo goedkoop dat je gewoon even langsloopt om daar rond te snuffelen.’’