Actueel

Mega-uitverkoop Bristol redding of laatste stuiptrek? ‘Geen goede strategie om te overleven’

Met een mega uitverkoop wil modeketen Bristol geld binnenhalen en medewerkers voorlopig aan het werk houden. Met een mega uitverkoop wil modeketen Bristol geld binnenhalen en medewerkers voorlopig aan het werk houden | Beeld: Shutterstock
Met een mega uitverkoop wil modeketen Bristol geld binnenhalen en medewerkers voorlopig aan het werk houden | Beeld: Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Belgische winkels van Bristol hebben uitstel van betaling aangevraagd en ook de toekomst voor de Nederlandse filialen ziet er niet rooskleurig uit. Met de uitverkoopactie wil moederbedrijf Euro Shoe ‘de continuïteit van de organisatie garanderen’, meldt de onderneming in een verklaring.

,,Als je nu weer gaat verkopen, dan hou je niks meer over natuurlijk”, zegt retaildeskundige Cor Molenaar. ,,Een winkel moet zijn geld maken met zijn voorraad. Als ze die voorraad nu gaan verkopen tegen lagere prijzen, dan zal dat de cashflow verbeteren en kun je weer personeel betalen, maar meteen is de voorraad weg waaruit je moet gaan verkopen. Dus moet je weer opnieuw gaan inkopen. Dat lijkt me niet een strategie om te overleven.”

Bristol voelt concurrentie van AliExpress, Temu en Shein

De concurrentie in de winkelstraat is moordend, vooral in de modesector, zegt Molenaar. De opkomst van Chinese winkels zoals AliExpress, Temu en Shein heeft het consumentengedrag ingrijpend veranderd. ,,We zien dat steeds meer mensen daar kopen tegen prijzen die veel lager zijn dan in Nederland. Consumenten voelen geen ‘schuld’ meer om in China te kopen. Het is misschien wel minder duurzaam, maar mensen kopen qua mode heel bewust en kiezen dan voor goedkopere alternatieven”, legt Molenaar uit. ,,Daar heeft Bristol last van, net als veel andere winkels.”

Lees verder onder de advertentie

Een van de grote uitzonderingen is Zara, die ondanks de moeilijke markt geweldige resultaten heeft laten zien. ,,Zara heeft een strategie die goed aanslaat bij consumenten. Ze zijn in staat behoorlijke groeicijfers en winstcijfers te laten zien. Dat lukt Bristol en andere modeketens niet.”

Bristol moet zich afvragen hoe het zich kan onderscheiden in een verzadigde markt

Het bestaansrecht van ketens zoals Bristol komt dan ook onder druk te staan. ,,Hebben dit soort ketens nog bestaansrecht als ze zich op dit soort acties moeten beroepen? Dat is gewoon heel moeizaam,” zegt Molenaar. ,,Aan de onderkant van de markt is er een behoorlijke strijd aan de gang. Dan moet je proberen daarboven te komen. Maar het middensegment is ook al erg druk bezet, vooral door internetpartijen. In het ondersegment hebben zij echt last van internet en China.”

Bristol heeft nieuwe strategie nodig om te overleven

Volgens Molenaar moet Bristol nadenken over heel andere strategieën om te overleven. ,,Misschien met andere locaties, met andere kostenniveaus, en nog dichter op de consument zitten. Maar het lijkt moeizaam.”

Lees verder onder de advertentie

Bristol houdt zich echter vast aan de hoop op een overnamekandidaat voor hun activiteiten in België en Nederland. ,,We starten nu een uitverkoop, maar nog geen leegverkoop,” zegt een woordvoerder van moederbedrijf Euro Shoe Group. De uitverkoop met kortingen van 30 tot 50 procent op een groot deel van de collectie is bedoeld om een totale leegverkoop te voorkomen. Komende vrijdag wordt bekend of Bristol in België uitstel van betaling krijgt.

Lees ook: Cor Molenaar: ‘De klant verandert, nu de retail nog’

,,Bristol moet zich afvragen hoe ze zich kunnen onderscheiden in een verzadigde markt. De huidige strategie is geen langetermijnoplossing”, concludeert Molenaar. ,,Zonder een duidelijke, vernieuwende strategie is het moeilijk te overleven in de huidige retailomgeving.”

Lees verder onder de advertentie