In Rotterdam is Van den Assem met zijn luxeschoenenwinkel aan de Meent een fenomeen. De familie verkoopt er, maar ook in de andere negen vestigingen, al jaren dure schoenenmerken als Hogan, Santoni en Tod’s. In een toelichting op de overname zegt Jan Baan, ceo Omoda: ,,Waar wij kiezen voor bereikbare high-end fashion richt Van den Assem zich specifiek op premium merken. Door Van den Assem naast Omoda te positioneren, maar de achterkant naadloos te integreren, vergroten we onze slagkracht.”
Met de ‘achterkant’ bedoelt Baan (31) het geautomatiseerd distributiecentrum in Zierikzee en de webshop, beide zijn schaalbaar. ,,Het vergroten van die schaal is in onze optiek essentieel om gezond te blijven opereren in deze tijd en bestaansrecht te hebben in de toekomst.”
Lees ook: De succesvolle groei van Omoda in de winkelstraat
Onderneming goed gepositioneerd
Het FD rept vandaag over het feit dat Van den Assem in zwaar weer verkeert. Volgens de zakenkrant werd over 2022 een verlies geleden van ruim 764.000 euro, en meldt Jan Baan dat het over 2023 nog 250.000 euro zal zijn.
,,Het is voor ons geen reden geweest het bedrijf niet over te nemen. Sterker nog, het is een aanwinst. Het merk is ijzersterk en de onderneming is goed gepositioneerd. De winkels en de website zijn financieel gezond. Het probleem was dat de overhead te hoog was voor de omvang van de onderneming, daardoor werd er verlies geleden. We brengen die organisaties aan de achterkant samen en maken zo een efficiencyslag. Het wordt allemaal stukken efficiënter. Als gevolg daarvan zal Van den Assem al dit jaar substantieel winstgevend zijn.”
’DNA van Van den Assem blijft binnen Omoda overeind’
Berry en Leo van den Assem blijven verbonden aan de nieuwe eigenaar om te zorgen dat ‘het DNA in stand blijft’. De twee schoenenfamilies kennen elkaar al jaren.
Berry legt zich toe op de inkoop en verdere uitbreiding van de premium schoenencollectie. ,,Ik blijf eindverantwoordelijk voor de aansturing en positionering van alle winkels”, aldus Leo van den Assem. ,,Het is een mooie kans om over en weer van elkaar te leren. We hebben veel overeenkomsten als bedrijven, maar ik ben er echt van overtuigd dat er met elkaar nog meer uit te halen valt.”
We zijn bezig om in de tweede helft van het jaar een nieuwe Van den Assem-winkel te openen
Jan baan Omoda
Slimmer en efficiënter werken
Jan Baan heeft vertrouwen in de nieuwe loot aan de stam die gewoon onder eigennaam blijft doorwerken. ,,We zijn zelfs bezig met de plannen om in de tweede helft van het jaar een nieuwe Van den Assem-winkel te openen en dit merk verder uit te bouwen. In een stad als Rotterdam brengen wij de winkels van Van den Assem en Omoda niet bij elkaar. Het zijn twee verschillende merken met eigen klantgroepen, dat houden we zo en gaan we uitbouwen. We hebben nog steeds alle vertrouwen in de winkelstraat, ondanks alle glas-is-halfleeg-verhalen. De retail is uitdagend, maar voor ons levert de fysieke straat nog voldoende traffic op.”
Vanochtend publiceerde het CBS een onderzoek dat retailers maar mondjesmaat de gestegen kosten doorberekenen naar de consument. Baan: ,,Ja, ook wij worden geconfronteerd met kostenstijgingen. Een deel van die stijgende kosten berekenen we door. We zijn duurder geworden, maar we vangen veel op door schaalgrootte en slimmer en efficiënter te werken.”