Retail

Levi’s spijkerbroek voor 35 euro: broers Roël en Daud breiden vintage bedrijf uit met nieuwe winkel

premium
Vintagebroers Roël (r) en Daud IJsselstein breiden uit met een nieuwe winkel in de Haagse Schoolstraat. Frank Jansen
Frank Jansen
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het antwoord: voorlopig niet. ,,Wij gaan gewoon door, kijken verder naar steden waar we ons ook willen vestigen”, vertelt jongste broer Roël aan het AD. ,,Belangrijk daarbij is dat de stad, de straat en het pand bij ons passen. Bij de uitstraling die wij hebben, alles moet matchen.” In Den Haag viel alles samen, zo blijkt. Hun pand in de Schoolstraat is precies wat ze zochten.

Grote klantenkring

De broers begonnen met een winkel in Gouda, daarna volgde Rotterdam en nu is Den Haag aan de beurt. Daar wordt hard gewerkt om alles klaar te hebben voor de opening komende zaterdag. ,,We zijn heel positief over onze kansen in Den Haag”, zeggen de broers. ,,We hebben hier al best een grote klantenkring. Mensen kennen ons van de pop-ups.”

Lees ook: Deze drie ondernemers maken vintage kleding weer populair: ‘Mensen zijn verrast door de frisse geur’

Lees verder onder de advertentie

Het is hun tweede tak van sport: vintage pop-up verkoopevenementen, oftewel de Vintage Kilo Sale. ,,We houden die in Nederland en België en dat gaat ook heel goed. In 2023 hebben we zo’n 35 Kilo Sales gehouden en daar 20.000 bezoekers mee getrokken.”

Een bloesje voor 15 euro of een Levi’s spijkerbroek voor 35 euro. We hebben niet alleen merkkleding

Roël (23) en Daud (27)

De broers hebben een duidelijk businessplan: met hun winkels heel Nederland veroveren en met vintage-evenementen ook de grens over trekken. ,,Onze pop-ups blijven, maar daarnaast zien we een toekomst voor fysieke winkels”, vertellen de jonge ondernemers. ,,Wij willen vintage shoppen laagdrempelig maken en dat doen we met winkels in de stijl van een reguliere kledingzaak.”

Bloesje voor 15 euro

Hun winkels zijn wel classy: licht, ruimtelijk, met een ‘boetiek vibe’. ,,Bij ons hangen de stijlen op kleur, we hebben veel designer vintage, dus een mooie uitstraling. Maar nog steeds bieden we kleding voor een reguliere prijs. En bij ons is alles al uitgezocht, je hoeft er niet doorheen te spitten.”

Niet te vergelijken met de rommelmarkt of kringloop dus, maar nog steeds heel betaalbaar, aldus de broers. ,,Een bloesje voor 15 euro of een Levi’s spijkerbroek voor 35 euro. We hebben niet alleen merkkleding, maar kleding moet wel passen bij huidige trends.”

Lees verder onder de advertentie
De nieuwe Square Eight winkel van de Goudse broers wordt momenteel ingericht. Frank Jansen
Frank Jansen

Modetrends komen en gaan en komen weer terug, weet de jongste IJsselstein. ,,Daar spelen we met onze vintagekleding op in. Voor komend voorjaar zien we veel mode met laagjes. Rokjes over een broek, de Britney Spears en Alicia Keys-vibe. Helemaal trendy. Wij willen alternatieve kleding die toch actueel is.”

Lees ook: Sem Bosveld (17) opent dit jaar zes filialen The Vintage Dealers

Lees verder onder de advertentie

Ze begonnen vijf jaar geleden met vintage kleding, noemden zich Square Eight, naar het hofje in Gouda waar ze opgroeiden, op huisnummer 8. Inmiddels hebben ze drie winkels, een enorm warehouse in Waddinxveen, twintig fulltime medewerkers en nog eens ruim twintig oproepkrachten. ,,Ja, daar komen nog wel wat mensen bij, want in Den Haag gaan we een nieuw team bouwen, met mensen die passen bij ons merk.”

Ambitieus

Terugkijkend is er in vijf jaar veel bereikt, vinden de broers. ,,Heel benieuwd wat de volgende vijf jaar ons brengt. We zijn ambitieus, we willen doorgroeien, ons blijven ontwikkelen.” In de tweedehandsmarkt hebben ze alle vertrouwen. ,,Volgens prognoses is er stabiele groei. Volgens sommige voorspellingen is die in 2030 zelfs net zo groot als de nieuwmarkt.”

Momenteel doen ze uitsluitend in officiële vintage kleding, dat wil zeggen items van minimaal 15 jaar oud. Dit kan in de toekomst veranderen, als er vraag naar is. ,,Het zou dan gaan om items jonger dan 15 jaar. We sluiten het niet uit. Het gaat ons om kwaliteit en mooie kleding, daar willen we in meebewegen.”

Lees verder onder de advertentie