InnovatieTechnologie

The Shared Store: ambitieus experiment of winkel van de toekomst?

 
The Shared Store: Ambitieus experiment of winkel van de toekomst? PhotoRepublic
PhotoRepublic
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

On- én offline retailers zien hun bezoekersaantallen rap kelderen. De sector snakt naar een omwenteling. Vodafone Business opent daarom als proef in hartje Amsterdam een tijdelijke Shared Shop, waar consumenten via AR-technologie kennismaken met het aanbod van met smaak geselecteerde, duurzame webshops. Optimistisch experiment of winkel van de toekomst?

Lees verder onder de advertentie

Het is woensdagochtend 28 november. Op de Utrechtsestraat in Amsterdam glijdt een waterig zonnetje over de monumentale panden en de kalme trottoirs. Maar even verderop, bij de pop-up store op nummer 50, is er reuring. Groepjes mensen verzamelen zich er voor de ingang, waar de officiële opening van de Shared Store wordt gevierd.

De eerste virtuele stenen winkel

De Shared Shop is een initiatief van Vodafone Business. Volgens laatstgenoemde is het dé innovatie op retailgebied. Het is de plek waar consumenten, door middel van AR-technologie kennismaken met het assortiment van een gevarieerd aantal webshops. Met dit initiatief wil Vodafone Business (online) ondernemers de kracht en potentie van nieuwe technologie tonen.

Wat zien we?

We begeven ons in een kraakheldere, wit gesausde ruimte. We nemen direct een iPad ter hand, bewegen deze over de rode QR-cirkels op de vloer en bevinden ons binnen no time in de virtuele laag van de drie geselecteerde webshops. Zo struinen we op ons gemak langs de nieuwste collectie van het duurzame modemerk Studio Subtl, maken we kennis met Moyee Coffee en duiken we in het verhaal van Yummygums. De techniek, verzorgd door tech-bureau Capitola, liegt er niet om. We kunnen de stoffen van Studio Subtl haast voelen en verdwijnen volledig in de 3D-bakermat van Moyee Coffee.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: A Fish Named Fred lanceert unieke virtuele winkelbeleving in Mall of the Netherlands

Kunnen we er iets kopen?

Jazeker. Sterker nog, met een paar kleine handelingen ben je in een ommezwaai eigenaar van een nieuwe outfit, voorraadje fairtrade koffie of vitaminecocktail die niet veel later aan huis wordt geleverd.

Hoe zit het met die duurzaamheid?

Daar is grondig over nagedacht en ongetwijfeld op geselecteerd. Modemerk Studio Subtl maakt gebruik van duurzame materialen en produceert uitsluitend in Europa. Koffiemaker Moyee vertelt het verhaal achter eerlijke koffie en Yummygums laat zien hoe eenvoudig het is over te schakelen op een gezonde(re) levensstijl.

Lees verder onder de advertentie
Trendwatcher Lieke Lamb PhotoRepublic
PhotoRepublic

Gaat dit werken?

Bewust consumeren, transparantie en technologische innovatie: op de Utrechtsestraat nummer 50 zit het er allemaal in. Maar is het genoeg om het tij te keren voor retailend Nederland? We vroegen het aan trendwatcher Lieke Lamb. ,,Of dit dé verschijningsvorm is van de toekomstige winkel? Dat is een zoektocht. Het is een mooi experiment (met potentie) om te zien hoe retailers hiermee omgaan en hoe consumenten erop reageren. Maar dat de ‘blend’ van virtuele technieken en de ‘werkelijke’ realiteit een grote rol gaat spelen, is helder.’’

Het stelt kleinere ondernemingen in staat hun merk tot leven te brengen

Fleur van Beem

Fleur van Beem, digitaal strateeg bij Vodafone Business en kartrekker van het initiatief glundert. ,,Achter de schermen zijn we lang bezig geweest met het vormgeven van een nieuwe shop experience, waarbij virtuele technologie en de fysieke winkelervaring elkaar versterken. Het stelt kleinere ondernemingen in staat om hun merk tot leven te brengen.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: AI en de winkel van de toekomst: het einde van de traditionele customer journey?

Ook John van het Hof, eigenaar van Studio Subtl, kijkt tevreden naar de bezoekers die digitaal zijn virtuele assortiment verkennen. ,,We geloven in deze technologische ontwikkeling. We zijn volop met AI bezig, maar ook met blockchain om onze keten zo transparant mogelijk te maken. Dit initiatief sluit daar perfect bij aan. Op deze manier kunnen we écht ons verhaal vertellen.’’

Zelf de eerste virtuele stenen winkel beleven? Tot 3 december ben je van harte uitgenodigd. Utrechtsestraat 50, Amsterdam. Meer ondernemersverhalen lezen van de Ondernemer in samenwerking met Vodafone Business? Kijk hier.

Lees verder onder de advertentie
Vodafone Business opent tijdelijk in hartje Amsterdam de deuren van de Shared Shop, waar consumenten via AR-technologie kennismaken met een aanbod van duurzame webshops. PhotoRepublic
PhotoRepublic