Met maar liefst 15.000 vierkante meter winkelvloer is Van Tilburg in Nistelrode misschien wel de grootste modewinkel van Nederland. Eigenaren Paul (41) en Matthijs (39) van Tilburg groeiden letterlijk op in het familiebedrijf. ,,We speelden er op zondag verstoppertje met alle neven en nichten, terwijl de winkel dicht was en onze opa achter de naaimachine zat”, vertelt Paul.
Zijn opa komt uit een kleermakersfamilie en begon in 1951 met zijn vrouw een winkel in Nistelrode, waar de naaimachine prominent in de winkel stond. Behalve maatkleding werd er ook steeds meer confectie verkocht. De winkel werd door de jaren heen steeds een beetje groter door naastgelegen panden over te nemen.
Van Tilburg is een echt familiebedrijf
,,Mijn opa is in het harnas gestorven”, vertelt Paul. ,,Tot en met zijn negentigste was hij zes dagen in de week in de weer in de winkel, altijd met de kenmerkende centimeter om zijn nek. Hij kende veel klanten en was een voorbeeld voor ons als derde generatie en voor alle collega’s. Die gastvrijheid, persoonlijke aandacht, service en het maatwerk zetten wij door. We hebben nog steeds een vermaak-atelier in de winkel, waar meer dan 500 kledingstukken per dag worden vermaakt.”
Van Tilburg is een echt familiebedrijf. ,,Alle vijf de kinderen van mijn opa en oma hebben wel iets in het bedrijf gedaan, van IT en inkoop tot directie. De afgelopen veertig jaar stond mijn vader aan het roer, samen met mijn moeder. Maar zij hebben ons nooit opgelegd om iets in het bedrijf te gaan doen.”
Lees ook: Zo transformeerde Melissa zandhandel van vader tot succesvol e-commercebedrijf
Paul studeerde strategisch management aan de universiteit en broer Matthijs deed de studie small business retail management. Beide broers werkten na hun studie een aantal jaren voor andere mode- en retailbedrijven. ,,We wilden allebei eerst ergens anders ervaring opdoen. Toen we 15 jaar geleden terugkwamen bij Van Tilburg was dat wel met de intentie om ooit het bedrijf over te nemen.” Begin dit jaar werd het bedrijf officieel overgedragen aan Matthijs en Paul. ,,Onze twee jongste broers hadden geen interesse om het bedrijf over te nemen. Zij zijn ook allebei ondernemer, maar in een andere business.”
Paul is nu algemeen directeur en Matthijs commercieel directeur. Matthijs is de creatieveling, verantwoordelijk voor inkoop en verkoop. Paul houdt zich bezig met strategie, beleid en innovatie. Het overnameproces verliep volgens Paul ‘heel natuurlijk’. Dat komt misschien ook doordat de leiding geleidelijk werd overgedragen. ,,De eerste vijf jaar hebben wij meegedraaid binnen het bedrijf en op ons eigen vlak de ruimte gekregen. Ik heb de ecommerce-tak opgezet en Matthijs de inkoopafdeling.”
Lees hieronder verder.
Bij de overdracht liet de familie zich begeleiden door externe professionals. Van brainstormsessies in de Ardennen tot advies op financieel, technisch én emotioneel vlak. ,,Voor mijn vader was het na zoveel jaar heel gek om opeens met ons over beslissingen te moeten overleggen. Dat gaat natuurlijk nooit helemaal zonder wrijving en dat is ook niet erg. We hebben allemaal andere karakters. En als je aan het eind van je carrière zit, sta je er anders in dan aan het begin. Het was voor mijn ouders hun levenswerk wat ze achterlieten en dat vonden ze wel spannend. Maar ze hebben het echt helemaal losgelaten en zijn trots op hoe wij het nu doen.”
Voor mijn vader was het na zoveel jaar heel gek om opeens met ons over beslissingen te moeten overleggen
Voorbeelden van wrijving heeft hij genoeg. ,,De tweede generatie was er in 2010 bijvoorbeeld nog niet van overtuigd dat online kleding verkopen een succes zou worden. Ik ben net zo lang door blijven argumenteren tot mijn vader zei om er vanaf te zijn: ga het maar doen. Uiteindelijk was iedereen heel blij met de webshop. Helemaal in coronatijd.”
Paul en Matthijs van Tilburg maken andere keuzes dan ouders
Een ander voorbeeld is de overname van high-end mannenmodewinkel Calico Jack in Venlo vorig jaar. ,,Dat hadden mijn ouders nooit gedaan. Wij hebben die keuze gemaakt omdat we bepaalde luxemerken in het hogere segment voorheen nooit konden inkopen. Calico Jack had die merken wel en door een tweede vestiging ín Van Tilburg te openen, hebben we nu wel merken als Stone Island in het assortiment. Het is verder geen strategie om andere winkels over te nemen.”
De broers hebben na hun aantreden een professionaliseringsslag in de organisatie gemaakt. Ze wilden de platte organisatie behouden, maar het bedrijf wel strakker organiseren. ,,Het is een bedrijf met 500 medewerkers, maar aan de achterkant was het nog georganiseerd alsof we met 50 mensen werkten. Ook hebben we een Van Tilburg Academy opgezet voor onze medewerkers, met trainingen en opleidingen. Verder waren bepaalde systemen aan vernieuwing toe. En natuurlijk hebben we aan de voorkant ook zaken veranderd. We kopen bijvoorbeeld net even anders in dan onze ouders.”
Het is een bedrijf met 500 medewerkers, maar aan de achterkant was het nog georganiseerd alsof we met 50 mensen werkten
Verzorgingsgebied vergroten
Waar Paul en Matthijs met Van Tilburg naartoe willen groeien? ,,We willen dé modetrekpleister van het land blijven en daarbij ons verzorgingsgebied vergroten. Ons primaire verzorgingsgebied is nu tot een uur rijden rond de winkel, maar we zien steeds meer klanten van verder weg. Dus daar liggen zeker kansen. En we willen blijven uitblinken op dienstverlening door goede mensen op de vloer te hebben die alles doen om de klant blij te maken.”
Lees ook: Doorgaan na faillissement: hoe Esprit-franchiser Bob zijn 5 winkels omvormt tot nieuw retailconcept