Actueel

Doorgaan na faillissement: hoe Esprit-franchiser Bob zijn 5 winkels omvormt tot nieuw retailconcept

 
Bob van Lingen Bob van Lingen Foto: Eigen beeld / ANP
Bob van Lingen Foto: Eigen beeld / ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Er is leven na Esprit. Franchisenemer Bob van Lingen wist snel te schakelen en ging na het faillissement van het modemerk met zijn vijf winkels door onder een nieuw, eigen concept. Hij is nog op zoek naar een naam, maar de nieuwe merken hangen al in de winkel.

Lees verder onder de advertentie

Bob van Lingen was een van de Nederlandse franchisenemers van modemerk Esprit. Hij had vijf Esprit-winkels in Middelburg, Renesse, Goes, Sluis en Tilburg, tot het merk in Nederland in juli failliet werd verklaard. ,,Eigenlijk zagen we dat niet aankomen. We verkochten het merk goed en waren zelfs bezig met de overname van de 5 winkels van een andere Esprit-franchiser. We merkten wel dat de leveringen langer op zich lieten wachten en dat onderdelen in andere landen failliet gingen. Maar we zagen dat als afscheid nemen van verlieslijdende activiteiten en hadden er vertrouwen in dat het goed zou komen.”

Lees hieronder verder

Lees verder onder de advertentie

Hij was bezig met de laatste details van de overname, toen hij half mei belde met Esprit om wat zaken na te vragen. Toevallig had de Duitse tak toen net een insolventieprocedure aangevraagd, waar hij aan de telefoon over werd geïnformeerd. ,,Dat werd positief uitgelegd. Dat je beter zelf insolventie kunt aanvragen, want dan heb je de regie. Het enige nadeel was dat het distributiecentrum ook onder de insolventie viel. Daardoor kon een groot deel van de collectie voor het tweede kwartaal niet meer geleverd worden en wat betreft het derde en vierde kwartaal was het nog maar de vraag.”

Lees ook: Winkelketen Esprit failliet: wat zijn de opties voor de franchisenemers?

Meteen schakelen na faillissement Esprit

Hij besloot niet af te wachten tot Esprit met een oplossing kwam, maar meteen te schakelen. ,,Ik dacht: als we niks doen, houdt het op. We moesten gewoon handel hebben, of het nu was van Esprit of van andere merken. Toen heb ik bij Esprit aangegeven dat ik toestemming wilde om andere merken te gaan voeren in mijn winkels. Dat was de enige manier om te overleven. En dat akkoord kreeg ik.”

Lees verder onder de advertentie

Ik heb één slapeloze nacht gehad en dat was na het bericht dat we geen handel meer kregen

Bob van Lingen

Twee weken later had hij de eerste inkoopafspraken met merken, die direct konden leveren. ,,Ik heb één slapeloze nacht gehad en dat was na het bericht dat we geen handel meer kregen. Daarna heb ik ook wel slapeloze nachten gehad, maar meer door alle plannen, ideeën en energie.”

‘Multibrand-winkel een compleet andere wereld’

Voordat het definitieve faillissement over Esprit Nederland werd uitgesproken, had Bob zijn winkel al deels gevuld met andere merken, zoals LolaLiza, Garcia en Street One. Hij had sowieso al het plan om met andere merken in zee te gaan om risico’s te spreiden.

,,Het oorspronkelijke idee was alleen om andere monobrand-winkels te openen naast Esprit. En nu hebben we van onze winkels een multibrand-concept gemaakt. Omdat ik altijd met monobrand-merken hebben gewerkt, is multibrand een compleet andere wereld voor mij. De inkoop is wat ingewikkelder met meer merken en ook op kantoor worden de taken iets anders verdeeld. Het is voor iedereen in het bedrijf even wennen, maar eigenlijk vinden we het ook allemaal heel leuk.”

Lees verder onder de advertentie

De inkoop is wat ingewikkelder met meer merken en ook op kantoor worden de taken iets anders verdeeld

Bob van Lingen

De winkelmedewerkers zijn enthousiast over de plannen en nieuwe merken. ,,Niemand heeft ons verlaten en we hebben zelfs een aantal openstaande vacatures kunnen vervullen. Er is veel vertrouwen en vastberadenheid om de nieuwe koers te laten slagen. Van klanten kregen we vlak na het faillissement van Esprit veel vragen, maar inmiddels is het duidelijk voor hen. Ook omdat er steeds minder Esprit en meer andere merken in de winkel hangen. Via lokale media hebben we ons verhaal gecommuniceerd en via point-of-sale materiaal in de winkel communiceren we: Esprit stopt, maar wij gaan door! Zo wordt een negatief verhaal een positief verhaal.”

Lees ook: Hoe Esprit franchisenemers ‘liet stikken’. Het verhaal van deze franchiser en storemanager

Bob van Lingen heeft nog geen naam voor nieuw concept

Er wordt nog gebrainstormd en gewerkt aan de nieuwe identiteit en het eigen DNA. Het concept heeft ook nog geen naam. ,,Daar heb ik nooit eerder over na hoeven denken en dat blijkt toch best moeilijk. We hebben de hulp van onze klanten ingeroepen. Via POS-materiaal met een QR-code in de winkels en etalage kunnen ze hun ideeën voor een naam inzenden. De bedenker van de naam die we kiezen krijgt een cadeaubon.”

Lees verder onder de advertentie
QR-code Bob van Lingen Klanten kunnen de nieuwe naam bedenken Foto: Bob van Lingen
Klanten kunnen de nieuwe naam bedenken Foto: Bob van Lingen

De geplande overname van de Esprit-winkels per 1 september ging niet door. ,,De handtekeningen waren nog niet gezet en daar ben ik achteraf heel blij om. Anders hadden we na het faillissement de zorg gehad voor nog eens 5 winkels en 25 medewerkers. Want het was niet zeker of we de nieuwe merken ook in die andere winkels hadden kunnen voeren. Helaas heeft de eigenaar van die 5 winkels het faillissement aan moeten vragen.”

Alle lijnen met Esprit verbreken

In principe zijn nu alle lijnen met Esprit verbroken. Bob heeft geen verplichtingen meer en kan met zijn winkels doen wat hij wil. ,,Maar als Esprit een doorstart maakt zou ik het merk graag weer inkopen naast de andere merken. Het bedrijf achter een van onze nieuwe merken heeft de licentierechten van Esprit gekocht uit het faillissement. Als zij het her-lanceren heb ik er wel vertrouwen in.”

Lees verder onder de advertentie

Of hij ooit nog een franchisewinkel durft te openen? ,,De weg die we nu inzetten met het nieuwe concept wordt niet meer gekeerd. Maar stel dat we intensiever willen samenwerken met een van de merken in onze winkels, dan sta ik zeker open voor weer een franchisewinkel.”

Als franchisenemer ben je volledig afhankelijk van één merk. Maar gelukkig hebben we zelf op tijd actie ondernomen

Bob van Lingen

Bob kijkt terug op een turbulent jaar. ,,Natuurlijk was het was heel heftig. Van het plan om het aantal winkels te verdubbelen gingen we naar een totaal nieuw concept in onze eigen winkels. Ik vind het jammer dat Esprit de franchisepartners niet beter heeft voorbereid op het faillissement. Als franchisenemer ben je volledig afhankelijk van één merk. Maar gelukkig hebben we zelf op tijd actie ondernomen. Ik heb het gevoel dat we het met het hele bedrijf hebben gedaan en dat maakt me wel heel erg trots.”

Lees ook: Waarom merken Esprit, Scotch & Soda en Superdry het niet redden en Omoda en MyJewellery wel

Lees verder onder de advertentie