Blog #supportondernemers
Dit is hét Woord van het Jaar: ondernemer
Anderhalvemetersamenleving. Prima, veelgebruikt woord. Maar hét Woord van het Jaar is wat mij betreft: ondernemer.

Het eind van het jaar, tijd voor de lijstjes. En dat lijstjesseizoen wordt traditioneel afgetrapt door Google met de meest gebruikte zoektermen. Wie ‘The Social Dilemma’ heeft gezien of trouw tv-kijker is van Zondag met Lubach weet overigens dat je daar niet heel veel waarde aan moet hechten. Je vindt tenslotte wat je wilt vinden.
Hét Woord van het Jaar is wat mij betreft het woord dat in al zijn verschijningsvormen vanaf maart dagelijks het nieuws heeft beheerst: ondernemer. Er is geen dag voorbij gegaan of het ging over de cijfers in de retail, het sluiten van horeca, de hoop van de eventbranche, de groei van online bestedingen, effecten van lockdown op de winkelstraten, enzovoorts, enzovoorts.
Lees ook: De Ondernemerscanon: de belangrijkste ondernemers uit de Nederlandse geschiedenis
Achter al dit nieuws zitten ondernemers die iedere dag voor eigen rekening en risico een zaak proberen te runnen, voor wie er nauwelijks steun is op het moment dat ze failliet gaan. En toch, natuurlijk er is veel geklaagd - terecht - zijn het met name ondernemers die niet bij de pakken neer zijn gaan zitten. Zij zijn hun zaken gaan verbouwen, klanten online gaan bedienen, hebben medewerkers zoveel mogelijk aan boord gehouden, zijn zelf gaan maaltijden bezorgen en zijn vaak zelfs om niet andere werkzaamheden gaan verrichten.
Meer dan ooit is duidelijk geworden dat ons land economisch volledig afhankelijk is van de positieve energie van ondernemers. En dat die energie onuitputtelijk is is in dit afschuwelijke coronajaar wel gebleken. Dus snel een strik erom en focus op 2021.
Straks allemaal een prik laten zetten en het geld laten rollen. Maar dan wel richting ondernemers. Zij willen niets liever dan zo snel mogelijk zonder steun weer vrij ondernemen, klanten helpen.
Straks allemaal een prik laten zetten en het geld laten rollen. Maar dan wel richting ondernemers. Zij willen niets liever dan zo snel mogelijk zonder steun weer vrij ondernemen, klanten helpen. Ze hebben niet voor niets ooit de beslissing genomen ‘zelfstandig’ te worden.
Wat mij betreft is het woord van het jaar: ONDERNEMER. Ja, in hoofdletters geschreven.
Gerard van den Broek
Directeur De Ondernemer
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer, het grootste zakelijk platform van Nederland. De Ondernemer is onderdeel van DPG Media. Reageren? Mail: gerard@deondernemer.nl.