Nieuws Week van de Ondernemer

Dierenspeciaalzaak-keten Pets Place richt het online vizier ook op Vlaamse markt

Een ‘online believer’ noemt Ard Malenstein, general manager van dierenspeciaalzaak Pets Place, zichzelf. Overigens wel een online believer met 175 succesvolle fysieke winkels door heel het land. Robert van den Ham, hoofdredacteur van De Ondernemer, sprak met de bevlogen ondernemer op het MKB Ondernemerscongres in de Brabanthallen. Een bevlogen ondernemer met groot nieuws.

Bart Remmers 31 oktober 2019

Whats App Image 2019 10 31 at 18 45 45

Ard Malenstein gaat met zijn Pets Place ook de Vlaamse markt veroveren, zo is het plan.

Het gaat namelijk zo goed met de dierenspeciaalzaak, dat Pets Place binnenkort ook in Vlaanderen live gaat met een webshop. De Vlamingen kunnen er dan terecht voor alle producten die het leven van Fikkie, Flappie en Felix gezonder en leuker maken.

,,Het is fascinerend dat mensen je altijd weten te vinden wanneer je online bent’’, vertelt Ard Malenstein tijdens het grootste mkb-ondernemerscongres van Nederland. Dat is niet zo vreemd, want de tienduizenden dierenproducten van Pets Place (onderdeel van moederbedrijf IJsvogel Retail, red.) zijn niet alleen te vinden in de stenen winkels en op de eigen site, maar sinds begin 2018 ook via bol.com in zowel ons land als bij de zuiderburen.

Distributiecentrum Pets Place

Eerst die 175 stenen winkels, ondanks de vele andere dierenspecialzaken en steeds legere winkelstraten blijft Pets Place ook offline groeien. Hoe kan dat toch? ,,Dat lukt omdat we direct vanuit de winkel aan onze klanten op bestelling kunnen leveren. Dat is mogelijk dankzij het distributiecentrum van waaruit ons aanbod wordt geleverd, zowel online als in de winkels’’, legt Malenstein uit.

,,Daarnaast zetten we onze klant centraal. Niet alleen door middel van een breed aanbod en de juiste prijs, maar ook door de beste service. Zo bieden we een dierenartspraktijk in verschillende winkels aan (Vets Place, red.) en is er ook een trimsalon voor het huisdier. Een ander voorbeeld: vanaf volgend jaar kunnen consumenten via click & collect producten bij Pets Place kopen. Online bestellen en afhalen in de dichtstbijzijnde winkel.’’

''Het is slim om op een rijdende trein te springen. Het verkeer is er al, tenslotte''

Ard Malenstein, Pets Place

Samenwerking bol.com

Malenstein zegt het al: online is de dierenspeciaalzaak sinds lange tijd zeer actief en succesvol. Dat de producten zowel via de eigen webshop als bol.com worden verkocht, lijkt een risico. De zakenman ziet het anders. ,,We zijn nooit bang geweest voor kannibalisatie. En terecht. Het aantal nieuwe online klanten is sindsdien gigantisch gestegen. De keus voor de samenwerking was ook bewust. Het is slim om op een rijdende trein te springen. Het verkeer is er al, tenslotte.’’

Belangrijk is natuurlijk wel dat Pets Place zowel in de winkelstraat, via de eigen site als via bol.com, optimale service blijft leveren. ,,Absoluut. Het draait altijd om die service en de snelle levertijd. En om advies. Ook online. Maar liefst 150.000 mensen komen maandelijks voor advies naar de site. Dat getal blijft groeien. Met behulp van een speciale tool kunnen ze hun eigen grappige en schattige huisdierenfoto’s en filmpjes delen op onze site. Verder is er onder meer een vip-club, kunnen klanten sparen voor gratis producten en we bieden een verjaardagsservice.’’

Miljoenenomzet

Al de extra service en het enorme aanbod werpen vruchten af. Zeker wat betreft de online omzet (de eigen webshop en bol.com samen): vier miljoen euro in 2017, 16 miljoen in 2018 en voor dit jaar verwacht Malenstein een omzet van maar liefst 30 miljoen. Tel daar een offline groei van 10 procent bij op en je begrijpt dat de ondernemer een tevreden man zal zijn.