Wat drijft zelfstandig ondernemers? Hoe ziet een typische werkdag eruit? Welke uitdagingen komen ze tegen? In De Ondernemer-serie ‘6 zzp’ers, 60 dagen’ volgen we inspirerende zzp’ers, elk met hun eigen verhaal, vakgebied en ambitie.
De angst zit er goed in bij zelfstandigen, ziet Ton van Hardeveld, ondernemersadviseur bij de Kamer van Koophandel (KVK). ,,We hebben nu, aan het begin van het jaar, een derde minder inschrijvingen vergeleken met andere jaren. En we zien veel zzp’ers zich uitschrijven. Ze voelen nattigheid omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden die de wet stelt.’’
Opdrachten zzp’ers stopgezet uit angst voor schijnzelfstandigheid
De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) bestaat al sinds 2016. De afgelopen acht jaar werd nauwelijks gehandhaafd, maar daar is per 1 januari 2025 verandering in gekomen. De Belastingdienst controleert nu actief op schijnzelfstandigheid, ofwel op zzp’ers die in de praktijk werknemers blijken te zijn. In dat geval kunnen zowel de zzp’ers als de opdrachtgevers een naheffing en boete krijgen.
Voor sommigen is het veel aantrekkelijker om zzp’er te blijven
Hans Pieters
Ook opdrachtgevers gaan nu na welke risico’s ze lopen bij mogelijke schijnzelfstandigheid, met als gevolg dat veel opdrachten van freelancers worden stopgezet. Gelukkig krijgt een deel van de zzp’ers een (tijdelijk) contract aangeboden.
Lees ook: In dienst nemen of niet? Deze opties hebben ondernemers bij zzp-problematiek
Onderhandelen en eisen stellen
Het is zaak om goed te onderhandelen over je salaris voordat je het contract tekent. Doordat veel werkgevers afscheid nemen van freelancers ontstaan er gaten in de roosters bij bedrijven; het werk gaat immers wel gewoon door. Dat brengt je in een aantrekkelijke onderhandelingspositie. Doe daar je voordeel mee, zegt Hans Pieters van platform deZZP.nl in het AD. ,,Bovendien, als de gaten met uitzendkrachten worden opgevuld, wordt het een stuk duurder omdat bedrijven 21 procent btw over dat uurtarief moeten betalen. Dit kun je meenemen in je onderhandeling over het salaris.’’
Daarnaast kun je onderhandelen over je vrijheid, een reden voor veel werkenden om voor zelfstandigheid te kiezen. Gezien de grote krapte op de arbeidsmarkt, kun je op dit punt ook eisen stellen, zegt Pieters.
Naheffing kan vervelend zijn voor zelfstandige
Heb je eenmaal de knoop doorgehakt, zorg dan dat je een aantal zaken controleert voordat je daadwerkelijk stopt met je onderneming. Bijvoorbeeld de opzegtermijn van je huurcontract als je een kantoorruimte of bedrijfspand huurt. Van Hardeveld zegt: „Soms loopt een contract nog maanden door. Veel ondernemers raakten hierdoor tijdens de coronacrisis in de problemen.” Moet je door geldproblemen of faillissement stoppen met je onderneming, en lopen betalingen zoals de huur door, dan ben je altijd privé aansprakelijk voor je eenmanszaak. Een bank kan dan bijvoorbeeld beslag leggen op je woning.
Het kost niets extra’s om je inschrijving te laten staan bij de KVK. Er is geen jaarlijkse bijdrage
Ton van Hardeveld
Ook moet je niet vergeten de laatste btw-aangifte te doen. Van Hardeveld: „Als je die niet doet, krijg je een naheffing, en die kan vervelend zijn. Maar die krijg je niet zomaar; de Belastingdienst stuurt altijd herinneringen.”
Lees ook: Belastingdienst geeft met nieuw afwegingskader duidelijkere uitleg over schijnzelfstandigheid
Geen jaarlijkse bijdrage voor KVK
Als je in dienst gaat, is direct uitschrijven bij de Kamer van Koophandel niet per se noodzakelijk, tenzij je niet meer gebeld wilt worden door bijvoorbeeld internetaanbieders. Wellicht kun je als parttime ondernemer doorgaan als je niet fulltime in dienst treedt. Van Hardeveld: ,,Het kost niets extra om je inschrijving te laten staan bij de KVK. Er is geen jaarlijkse bijdrage, je betaalt alleen eenmalige registratiekosten van 82,25 euro. Stel dat je uiteindelijk weer zonder baan komt te zitten, dan kun je zo weer je klussen als zelfstandige oppakken zodra je een opdrachtgever een klus voor je heeft.’’
Pieters verwacht dat lang niet alle zzp’ers die een contract aangeboden krijgen in loondienst willen. ,,Er is overal zoveel krapte dat de tarieven zijn geëxplodeerd. Voor sommigen is het veel aantrekkelijker om zzp’er te blijven.” Blijf je toch ondernemer, onthoud dan goed: zodra het op een dienstverband gaat lijken, krijg je al snel de Belastingdienst op je dak.
Wat drijft zelfstandig ondernemers? Hoe ziet een typische werkdag eruit? Welke uitdagingen komen ze tegen? In De Ondernemer-serie ‘6 zzp’ers, 60 dagen’ volgen we inspirerende zzp’ers, elk met hun eigen verhaal, vakgebied en ambitie.
Checklist voor stoppen met je eenmanszaak
De Kamer van Koophandel heeft een checklist opgesteld voor ondernemers die willen stoppen met hun bedrijf. Voordat je je uitschrijft bij het Handelsregister van KVK, moet je een aantal zaken goed regelen. Ook na het uitschrijven, moet je een aantal dingen goed regelen.
Fase 1: Regel je (geld)zaken goed
1. Stel je financiële positie vast. Ben je winstgevend onder aan de streep of heb je schulden? Dit kun je alleen doen of samen met je boekhouder of accountant.
2. Heb je bedrijfsbezittingen? Draag deze dan vóór uitschrijving over aan een koper of aan jezelf, zodat ze privébezit worden. Denk ook aan model- of merkrechten en je domeinnaam. Je kunt deze bezittingen alleen vóór het stoppen overdragen.
3. Zoek contact met de bank om je zakelijke rekening om te zetten of op te zeggen. Misschien heb je contracten of abonnementen lopen, zeg deze ook op tijd op. Denk aan: huurcontracten, een internetabonnement of tankpas.
4. Licht opdrachtgevers en klanten in dat je gaat stoppen. Stuur ze eventueel een bedankje. Kondig ook op sociale media en je website aan dat je niet verder gaat met je bedrijf.
Fase 2: Schrijf je uit bij de Kamer van Koophandel
Het uitschrijven van een eenmanszaak kan via de site van KVK. Je kunt je bedrijf opheffen of overdragen aan een nieuwe eigenaar. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf uit te schrijven als functionaris door een nieuwe aan te stellen; je bedrijf blijft dan wel ingeschreven staan.
Fase 3: Vergeet de nazorg niet
1. Rond de administratie af. Wellicht moet je nog facturen versturen of betalen. Bewaar je zakelijke administratie minimaal zeven jaar voor eventuele vragen van de Belastingdienst.
2. Ga na welke zakelijke verzekeringen je hebt en zeg deze op. Hier heb je een uittreksel van je KVK-uitschrijving voor nodig.
3. Doe voor de laatste keer omzetbelasting. Hierover ontvang je automatisch een brief van de Belastingdienst na uitschrijving. Geef daarnaast, zoals gebruikelijk, de inkomstenbelasting aan.