Podcast

7 redenen om een opvallende bedrijfsnaam te willen

Een goede bedrijfsnaam levert je als ondernemer vele voordelen op. Dat is de overtuiging van naamexpert en oprichter van Namarama, Floris Hülsmann. In de wekelijkse podcast van De Ondernemer legt hij onder meer de zeven voordelen van een goede bedrijfs- en merknaam uit.

Floris Hlsmann Namarama

Presentator: Robert van den Ham 27 februari 2019

Hülsmann heeft zijn leven gewijd aan het bedenken en uitwerken van bedrijfsnamen. Vorig jaar verscheen zijn boek ‘Maak je naam onvergetelijk’, dat genomineerd is voor Managementboek van het Jaar. Tijdens de radio-uitzending van De Ondernemer ging hij in gesprek met content director Robert van den Ham van De Ondernemer, en vertelde over de geheimen van een goede bedrijfs- en merknaam, mede aan de hand van deze zeven tips:

  1. Je wordt makkelijk gevonden. Vroeger was een bedrijfsnaam minder belangrijk voor je vindbaarheid. Toen zette je de bedrijfsnaam op je winkelruit en was het klaar. Nu is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op Google. Bij de keuze van je bedrijfsnaam is het dan belangrijk om daar over na te denken, zeker om te voorkomen dat er een ander Google-resultaat uitkomt bij je bedrijfsnaam dan jouw bedrijf.
  2. Je wordt beter onthouden. Een goed herkenbare naam zorgt ervoor dat potentiële klanten je bedrijf ook de tweede keer weten te vinden. Daarom is het belangrijk voor je uitstraling om te kiezen voor een naam die aansluit bij je bedrijf.
  3. Mond-tot-mondreclame nog steeds beste bedrijfsreclame. Oké, Hülsmann geeft zelf al aan dat deze twee veel op elkaar lijken. Maar: mond-tot-mondreclame blijft de belangrijkste bedrijfsreclame. Maar als je bedrijfsnaam niet goed te onthouden is, blijft het gratis-promo-verhaal van een tevreden klant steken.
  4. De klant snapt je prijsvoering. Als je online vliegkaartjes gaat kopen dan heb je daarvoor Cheaptickets.nl. Wil je een vakantieplek hebben die wat minder mainstream is? Dan kun je bij Eliza was here terecht. Beide zijn vliegtickets, maar de verwachting qua belevenis en prijs is volledig anders.
  5. Je naam trekt de juiste klanten aan. De ervaring van Hülsmann leert: te veel ondernemers wéten dat ze een goed product hebben en verwachten dat klanten daar ook van op de hoogte zijn. Probleem is: dat zijn ze niet. De klant moet het uitgelegd krijgen op een manier die bij hem/haar past. Dus voor een goede bedrijfsnaam kijk je eerst naar wat je doelgroep is, bedenk je dan wat die doelgroep wil en sluit je je bedrijfsnaam daar op aan.
  6. Naam is geld waard. Instagram is een goed voorbeeld van hoeveel geld je bedrijfsnaam waard kán zijn. Toen het bedrijf werd verkocht aan Facebook was een specifieke clausule voor de bedrijfsnaam ingebouwd. Ofwel: Zuckerberg en co moesten extra betalen voor het gebruik van de naam Instagram. Bij vele bedrijven is het zo: als je de fabrieken, winkels en producten weghaalt dan bestaat de naam nog steeds. Zonder nieuwe iPhone zit er nog steeds een waarde aan de naam Apple.
  7. De naam kristalliseert je product. De naam dwingt je om na te denken: wie ben ik en wat doe ik? Daar moet je je naam bij aan laten sluiten. Dus heb je eigenlijk een voordelige start van je bedrijfsvoering. Dat veel ondernemers er nog niet of niet genoeg over nadenken verbaast Hülsmann niet. ‘Het is toch niet makkelijk en het dwingt je om concreter te maken wat je wil gaan doen. Sommige mensen raken dan in paniek en kiezen maar iets’.

De complete aflevering van De Ondernemer kun je terugluisteren via onder meer NewBusinessRadio, Soundcloud, iTunes en Spotify.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details