Podcast

7 redenen om een opvallende bedrijfsnaam te willen

Een goede bedrijfsnaam levert je als ondernemer vele voordelen op. Dat is de overtuiging van naamexpert en oprichter van Namarama, Floris Hülsmann. In de wekelijkse podcast van De Ondernemer legt hij onder meer de zeven voordelen van een goede bedrijfs- en merknaam uit.

Floris Hlsmann Namarama

Presentator: Robert van den Ham 27 februari 2019

Hülsmann heeft zijn leven gewijd aan het bedenken en uitwerken van bedrijfsnamen. Vorig jaar verscheen zijn boek ‘Maak je naam onvergetelijk’, dat genomineerd is voor Managementboek van het Jaar. Tijdens de radio-uitzending van De Ondernemer ging hij in gesprek met content director Robert van den Ham van De Ondernemer, en vertelde over de geheimen van een goede bedrijfs- en merknaam, mede aan de hand van deze zeven tips:

  1. Je wordt makkelijk gevonden. Vroeger was een bedrijfsnaam minder belangrijk voor je vindbaarheid. Toen zette je de bedrijfsnaam op je winkelruit en was het klaar. Nu is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op Google. Bij de keuze van je bedrijfsnaam is het dan belangrijk om daar over na te denken, zeker om te voorkomen dat er een ander Google-resultaat uitkomt bij je bedrijfsnaam dan jouw bedrijf.
  2. Je wordt beter onthouden. Een goed herkenbare naam zorgt ervoor dat potentiële klanten je bedrijf ook de tweede keer weten te vinden. Daarom is het belangrijk voor je uitstraling om te kiezen voor een naam die aansluit bij je bedrijf.
  3. Mond-tot-mondreclame nog steeds beste bedrijfsreclame. Oké, Hülsmann geeft zelf al aan dat deze twee veel op elkaar lijken. Maar: mond-tot-mondreclame blijft de belangrijkste bedrijfsreclame. Maar als je bedrijfsnaam niet goed te onthouden is, blijft het gratis-promo-verhaal van een tevreden klant steken.
  4. De klant snapt je prijsvoering. Als je online vliegkaartjes gaat kopen dan heb je daarvoor Cheaptickets.nl. Wil je een vakantieplek hebben die wat minder mainstream is? Dan kun je bij Eliza was here terecht. Beide zijn vliegtickets, maar de verwachting qua belevenis en prijs is volledig anders.
  5. Je naam trekt de juiste klanten aan. De ervaring van Hülsmann leert: te veel ondernemers wéten dat ze een goed product hebben en verwachten dat klanten daar ook van op de hoogte zijn. Probleem is: dat zijn ze niet. De klant moet het uitgelegd krijgen op een manier die bij hem/haar past. Dus voor een goede bedrijfsnaam kijk je eerst naar wat je doelgroep is, bedenk je dan wat die doelgroep wil en sluit je je bedrijfsnaam daar op aan.
  6. Naam is geld waard. Instagram is een goed voorbeeld van hoeveel geld je bedrijfsnaam waard kán zijn. Toen het bedrijf werd verkocht aan Facebook was een specifieke clausule voor de bedrijfsnaam ingebouwd. Ofwel: Zuckerberg en co moesten extra betalen voor het gebruik van de naam Instagram. Bij vele bedrijven is het zo: als je de fabrieken, winkels en producten weghaalt dan bestaat de naam nog steeds. Zonder nieuwe iPhone zit er nog steeds een waarde aan de naam Apple.
  7. De naam kristalliseert je product. De naam dwingt je om na te denken: wie ben ik en wat doe ik? Daar moet je je naam bij aan laten sluiten. Dus heb je eigenlijk een voordelige start van je bedrijfsvoering. Dat veel ondernemers er nog niet of niet genoeg over nadenken verbaast Hülsmann niet. ‘Het is toch niet makkelijk en het dwingt je om concreter te maken wat je wil gaan doen. Sommige mensen raken dan in paniek en kiezen maar iets’.

De complete aflevering van De Ondernemer kun je terugluisteren via onder meer NewBusinessRadio, Soundcloud, iTunes en Spotify.

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details