Podcast

7 redenen om een opvallende bedrijfsnaam te willen

Een goede bedrijfsnaam levert je als ondernemer vele voordelen op. Dat is de overtuiging van naamexpert en oprichter van Namarama, Floris Hülsmann. In de wekelijkse podcast van De Ondernemer legt hij onder meer de zeven voordelen van een goede bedrijfs- en merknaam uit.

Floris Hlsmann Namarama

Presentator: Robert van den Ham 27 februari 2019

Hülsmann heeft zijn leven gewijd aan het bedenken en uitwerken van bedrijfsnamen. Vorig jaar verscheen zijn boek ‘Maak je naam onvergetelijk’, dat genomineerd is voor Managementboek van het Jaar. Tijdens de radio-uitzending van De Ondernemer ging hij in gesprek met content director Robert van den Ham van De Ondernemer, en vertelde over de geheimen van een goede bedrijfs- en merknaam, mede aan de hand van deze zeven tips:

  1. Je wordt makkelijk gevonden. Vroeger was een bedrijfsnaam minder belangrijk voor je vindbaarheid. Toen zette je de bedrijfsnaam op je winkelruit en was het klaar. Nu is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op Google. Bij de keuze van je bedrijfsnaam is het dan belangrijk om daar over na te denken, zeker om te voorkomen dat er een ander Google-resultaat uitkomt bij je bedrijfsnaam dan jouw bedrijf.
  2. Je wordt beter onthouden. Een goed herkenbare naam zorgt ervoor dat potentiële klanten je bedrijf ook de tweede keer weten te vinden. Daarom is het belangrijk voor je uitstraling om te kiezen voor een naam die aansluit bij je bedrijf.
  3. Mond-tot-mondreclame nog steeds beste bedrijfsreclame. Oké, Hülsmann geeft zelf al aan dat deze twee veel op elkaar lijken. Maar: mond-tot-mondreclame blijft de belangrijkste bedrijfsreclame. Maar als je bedrijfsnaam niet goed te onthouden is, blijft het gratis-promo-verhaal van een tevreden klant steken.
  4. De klant snapt je prijsvoering. Als je online vliegkaartjes gaat kopen dan heb je daarvoor Cheaptickets.nl. Wil je een vakantieplek hebben die wat minder mainstream is? Dan kun je bij Eliza was here terecht. Beide zijn vliegtickets, maar de verwachting qua belevenis en prijs is volledig anders.
  5. Je naam trekt de juiste klanten aan. De ervaring van Hülsmann leert: te veel ondernemers wéten dat ze een goed product hebben en verwachten dat klanten daar ook van op de hoogte zijn. Probleem is: dat zijn ze niet. De klant moet het uitgelegd krijgen op een manier die bij hem/haar past. Dus voor een goede bedrijfsnaam kijk je eerst naar wat je doelgroep is, bedenk je dan wat die doelgroep wil en sluit je je bedrijfsnaam daar op aan.
  6. Naam is geld waard. Instagram is een goed voorbeeld van hoeveel geld je bedrijfsnaam waard kán zijn. Toen het bedrijf werd verkocht aan Facebook was een specifieke clausule voor de bedrijfsnaam ingebouwd. Ofwel: Zuckerberg en co moesten extra betalen voor het gebruik van de naam Instagram. Bij vele bedrijven is het zo: als je de fabrieken, winkels en producten weghaalt dan bestaat de naam nog steeds. Zonder nieuwe iPhone zit er nog steeds een waarde aan de naam Apple.
  7. De naam kristalliseert je product. De naam dwingt je om na te denken: wie ben ik en wat doe ik? Daar moet je je naam bij aan laten sluiten. Dus heb je eigenlijk een voordelige start van je bedrijfsvoering. Dat veel ondernemers er nog niet of niet genoeg over nadenken verbaast Hülsmann niet. ‘Het is toch niet makkelijk en het dwingt je om concreter te maken wat je wil gaan doen. Sommige mensen raken dan in paniek en kiezen maar iets’.

De complete aflevering van De Ondernemer kun je terugluisteren via onder meer NewBusinessRadio, Soundcloud, iTunes en Spotify.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details