Nieuws Actueel
Amazing Oriental nu ook in Den Haag-Ypenburg
Na 30 jaar in Nederland opent Amazing Oriental supermarkt nummer 20. Het is hun grootste en herbergt een flink restaurant. Ypenburg heeft er een attractie bij, aldus het AD.

Keuzestress. Het schijnt een serieus probleem te zijn voor de moderne mens, en voor lieden die hier last van hebben alvast de tip; stop met lezen van dit artikel. Stap boven alles ook nooit een Amazing Oriental binnen. Zeker niet bij nieuwste loot aan de boom van deze Aziatische supermarkt. Vandaag opent namelijk hun grootste vestiging aan de Laan van Haamstede in Den Haag-Ypenburg.
Het is de derde winkel in de hofstad. In de binnenstad heeft Amazing Oriental al een paar jaar twee vestigingen praktisch naast elkaar zitten.
SnelLiefst 1500 vierkante meter vol typisch Chinese, Thaise, Indonesische, Japanse en Koreaanse producten telt nummer drie. ,,We verkopen hier 10.000 verschillende producten'', zegt algemeen directeur Martin Chan. Dat gaat van tien verschillende soorten tofoe - 'de structuur verschilt per land en per producent' - tot 500 soorten kruidenmix. Dat laatste heeft het leven in de Aziatische keuken stukken eenvoudiger gemaakt weet de Hagenaar (50). ,,Niet meer een x-aantal specerijen en kruiden bij elkaar sprokkelen, maar gewoon bij elkaar verpakt voor een prima, snel te bereiden maaltijd. Niemand hoeft meer uren in de keuken te staan. Aziatisch eten heb je net zo snel op tafel als een pastaatje.''
Voor mensen voor wie een half uur kokkerellen toch nog te veel is, heeft Amazing Oriental trouwens ook een oplossing. Meer dan 300 keuzes uit instantverpakkingen met noodles of rijstnoodle-gerechten. Wat kokend water erbij, paar minuten wachten en happen maar.
ExpatsChan vertelt dat in de grote steden van Nederland de clientèle fifty-fifty is. ,,Een helft Aziaten en een helft Europeanen. Nederlanders, maar ook veel expats, gaan bij ons op zoek naar producten die ze op hun vakanties hebben gegeten. Daarom zitten de grootste van onze twintig supermarkten in de Randstad; de mensen hier hebben meer internationale gewenning.'' Hij wijst naar wat flesjes bulgogi-saus, een Koreaans product. ,,Daar is dit land nu dol op; een perfecte marinade voor barbecuevlees.''
De algemeen directeur, die op zijn tiende vanuit Hongkong naar Den Haag kwam, moet diep nadenken wat bij autochtonen niet aan de man te brengen is en wat juist enorm scoort bij de Aziatisch klanten. ,,Durian'', roept hij dan ineens beslist. ,,Voor Aziaten is het de koning van het fruit, maar westerlingen vinden de geur bijna allemaal vreselijk. Wij verkopen durian hier in ons vriesgedeelte. Vers importeren, dus met het vliegtuig in plaats van per zeecontainer, is te duur. Bovendien weigeren nogal wat airlines durian te vervoeren. Ook weer vanwege de stank.''
RestaurantBehalve een supermarkt herbergt de vestiging ook een restaurant van 300 m2. Hier wordt met praktisch alleen maar producten uit Amazing Oriental gekookt. ,,We maken van alles: sushi, noodles, grill, Indonesische snacks, Thais, Vietnamees. Voor een schappelijke prijs, want het is meer bedoeld om mensen te interesseren voor onze spullen in de winkel.''