Innovatie

AI in het mkb? ‘Ondernemers verwachten een F1-auto, maar begin met een Fiat Panda’

 
Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames. Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames. Foto: DonnaJames
Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames. Foto: DonnaJames
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Karin uit Eindhoven slaakte een ‘Yes!’-kreet toen ze met AI in tien minuten een offerte schreef. Anand Jansen van DonnaJames, een bedrijf dat het mkb helpt met AI-oplossingen, adviseert: ,,Begin gewoon met AI. De kosten zijn best wel overzichtelijk en je kan snel veel winst behalen.’’

Lees verder onder de advertentie

Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames. Het bedrijf helpt het mkb door op maat gemaakte chatbots en AI-oplossingen te ontwikkelen. Het gaat om zeer gevarieerde klanten. Om met de deur in huis te vallen? Is elk probleem op te lossen met AI? ,,Dat is lang niet altijd het geval’’, benadrukt Jansen in De Ondernemer Live.

,,De adoptie van AI en dan met name ChatGPT, dat in november 2022 voor het grote publiek werd gelanceerd, is de snelste adoptie ooit van nieuwe technologie. Ondanks dat draaien de grootste partijen achter deze technologie - zoals OpenAI - nog grote verliezen.’’

Ik zeg weleens dat het net lijkt alsof je een F1-auto koopt terwijl je altijd in een Fiat Panda hebt gereden

AI: FOMO onder ondernemers in het mkb

Volgens Jansen is er door onvolledige communicatie over AI nog te weinig duidelijk over de technologie en denken veel mensen dat het alles kan. ,,Dat idee wordt ook gevoed door experts. Op podia, op televisie, tonen deze experts bijna Harry Potter-achtige taferelen met geweldige video’s. Dan kijk je er als mkb’er, en ook ikzelf, naar met de vraag: ‘Ja, en wat nu?’’’, aldus Jansen. ,,Onder ondernemers is er zeker FOMO (Fear Of Missing Out, red.) als het gaat om het inzetten van AI. Men weet dat ze er wat mee moeten, maar ze hebben eigenlijk geen idee wat precies.’’

Lees verder onder de advertentie

Jansen: ,,Dat is op zich een goede aanname: je moet er wat mee. Maar dan is de vraag: wat precies, hoe doe je dat, hoe selecteer je een goede leverancier en hoe voorkom je dat je niet in zeven sloten tegelijk loopt? Dat is de start. Het geldt voor elke nieuwe techniek. Pak het rustig aan, begin klein, leer hoe het werkt en ga daarna snel itereren.’’

We lezen vaak dat AI de mens gaat vervangen. Dat is niet zo, denk ik

De AI-expert maakt daarom de vergelijking met een auto. ,,Ik zeg weleens dat het net lijkt alsof je een F1-auto koopt terwijl je altijd in een Fiat Panda hebt gereden. Dat betekent: bocht 1 in de grindbak. Dus start met een auto die net iets boven de Panda zit, ga aan de slag met een racelicentie en stap erna pas in de F1-auto. En dat kan heel snel gaan. Een kwestie van maanden of twee jaar.’’

Gaat AI werknemers in het mkb vervangen?

De medeoprichter van DonnaJames en nieuwe expertblogger van De Ondernemer weet dankzij een familie met retailachtergrond hoe belangrijk de juiste technologie voor het mkb kan zijn. Daarom de vraag: op welke manier biedt AI echt een uitkomst voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf? ,,Veel mkb’ers hebben ontzettende zorgen over hun capaciteit. Personeelstekort, mensen die overwerkt zijn en een hoge uitvalratio. We lezen vaak dat AI de mens gaat vervangen. Dat is niet zo, denk ik. Maar ik denk wel dat de mensen die geen AI gebruiken worden vervangen.’’

Lees verder onder de advertentie

Jansen raad aan om als mkb’er zeker eens te kijken naar wat AI voor jou kan betekenen, legt hij uit in de studio van De Ondernemer Live. Om te beginnen vanwege de tijdswinst. ,,Begin gewoon met AI. De kosten zijn best wel overzichtelijk en je kan snel veel winst behalen. Bewijs aan jezelf dat het winst in jouw business oplevert. Dan kan je altijd erna kiezen of je er mee door wilt gaan of niet.’’

Je personeel meekrijgen met AI?

Hoe krijg je als ondernemer je personeel mee en zorg je ervoor dat je team AI omarmt? Anand Jansen heeft een voorbeeld uit de praktijk. ,,We hadden Karin uit Eindhoven en die kreeg van ons een AI-assistent, een chatbot. Toen ik met Karin aan de telefoon zat, ging zij de eerste respons van de assistent genereren. Ik hoorde een ‘Yes!’-kreet aan de andere kant van de lijn. Het is niet zo dat AI jou vervangt. Ze kon de basisversie van de tekst voor een offerte in tien minuten laten schrijven. Daardoor kon zij zich focussen op andere belangrijke taken. Dat is het mooie van AI.’’

Lees ook: Innoveren en efficiënter werken: ‘Eind van het jaar lopende robots in horeca’

Lees verder onder de advertentie