Het idee voor Dutchies kwam tijdens een wereldreis met haar gezin. Anne de Korte wilde even uit de waan van alledag stappen. Tijdens de reis wilde ze, zoals moeders doen, foto’s maken. ,,Ik was continu mijn telefoon kwijt als ik een foto wilde maken. De telefoonhoesjes die ik tegenkwam waren alleen voorzien van een touwtje. Ik dacht: dat moet toch ook mooi kunnen?” En zo zette ze, zonder ervaring in de e-commerce, Dutchies op eind 2022.
We hadden een groei van 280 procent ten opzichte van 2023 en nu in het eerste kwartaal van 2025 alweer een groei van 200 procent
Anne de Korte
Telefoonhoesjes Dutchies vergelijkbaar met tas
Dutchies verkoopt telefoonhoesjes van hoge kwaliteit, echt leer en hoogwaardige natuurlijke materialen. En in mooie prints. ,,Het is een fashionitem, te vergelijken met een tas. Sommige vrouwen hebben wel vier tot vijf hoesjes in hun bezit om af te wisselen en te combineren met hun outfit. Stel je voor dat een vrouw helemaal mooi gekleed en gestyled is en dan haar telefoon in een plastic hoesje met een kapot touwtje uit haar zak pakt. Zo zonde is dat.”
Het assortiment is inmiddels vergroot met koorden en straps, telefoontasjes en airpodcases. De hoesjes van Dutchies sloegen meteen aan. In 2023 bereikt het een miljoenenomzet, per dag worden er een paar honderd hoesjes besteld. Destijds was het de ambitie van Anne om de omzet in 2024 te verdubbelen. En dat is gelukt. ,,Meer dan gelukt kun je wel stellen. We hadden een groei van 280 procent ten opzichte van 2023 en nu in het eerste kwartaal van 2025 alweer een groei van 200 procent.”
Lees ook: E-commerce in 2029: ‘Er ligt een gigantisch marktpotentieel voor ondernemers’
Door TikTok populair
Stond Anne vorig jaar nog zelf in haar schuur bestellingen in te pakken, inmiddels bestaat haar team uit tien voltijdbanen voor marketing, inkoop en productdesign en zo’n vijftien vrouwen die parttime bestellingen inpakken.
Hoe verklaart Anne dat succes? ,,We dachten dat we ons op een niche richtten, namelijk de vrouw die van mooie spullen houdt. Maar eigenlijk blijken heel veel vrouwen in deze categorie te vallen. We hebben onze doelgroep verbreed inmiddels, we verkopen ook handstraps die bij jongeren mede door TikTok populair zijn. En we hebben een zogenaamde boomerflap, een klaphoesje, die weer een oudere doelgroep aanspreekt. Ook kunnen onze handkettingen worden gepersonaliseerd met bedels. We hebben nu zo’n zestien collecties en er komen nog acht nieuwe aan. We moeten uniek blijven, een ontwerp wordt snel gekopieerd. Ik denk dat ons succes te verklaren is doordat we focussen op een goed product, een sterke branding en onze ontwerpen vernieuwend zijn.”
Lees ook: Piepjonge ondernemer Indy (17) heeft nu al een eigen kledingwebshop
Zo wil Anne de Korte met Dutchies Europa veroveren...
En nu wil De Korte Europa veroveren. Ze begon vorig jaar met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. ,,In Duitsland hadden we een kleine aanloop nodig. We werkten eerst met ChatGPT om advertentiecampagnes te schrijven. Dat ging niet goed, we dachten: waarom wordt er niks verkocht? We hebben toen een Duitse aangenomen en dat hielp meteen. Je merkt dat Duitsers veel vragen stellen: waar worden de hoesjes van gemaakt? Waar komt het leer vandaan? Daar hebben we onze campagne op aangepast. We focussen ons op kwaliteit, dus we vinden het alleen maar fijn om te vertellen waar onze producten vandaan komen.” Nu komt zo’n 15 procent van de bestellingen van onze Oosterburen.
Bij de lancering in het Verenigd Koninkrijk had De Korte last van het feit dat dit land geen lid is van de EU. ,,Het is heel ingewikkeld met bestellingen die soms weken bij de douane bleven liggen, helemaal met retouren. Dat hebben we dit jaar opgelost, we versturen nu met Evri, de PostNL van Engeland.” De bestellingen beginnen hier ook te groeien, zo’n 5 procent van de bestellingen komt hier vandaan.
We schieten content in Parijs, de herkenbaarheid die dat oplevert werkt goed. En we werken samen met influencers
Anne de Korte
Samenwerking met influencers
Over een paar maanden is Dutchies ook te koop voor de Fransen. Anne heeft geleerd van Duitsland. ,,We hebben meteen een native speaker erbij betrokken die de markt goed kent. We schieten content in Parijs, de herkenbaarheid die dat oplevert werkt goed. En we werken samen met influencers.” Na Frankrijk staan de Zuid-Europese landen op de planning. De ambitie is om eind van het jaar 50 procent van de omzet toe te kunnen wijden aan buitenlandse markten.
De focus van Dutchies is op de online verkoop. Toch opende de ondernemer vorig jaar een pop-upstore in Benschop, de plek waar het kantoor en magazijn staan. ,,We dachten: wie zouden hier langskomen? Nou, dat bleek heel Nederland te zijn. Vanuit Amsterdam en Groningen stonden er mensen in de rij. Dat heeft mijn gedachte veranderd. Ik sluit een fysieke winkel dan ook niet uit.”
Geen ervaring in e-commerce
Ondernemen gaat nooit zonder hobbels. Zelfs niet bij Dutchies. ,,De eerste periode was chaos en pionieren; geen idee waar te beginnen en dus maar gewoon doen. Behalve een flinke dosis praktijkervaring met online shoppen, had ik geen ervaring in e-commerce. Van volledig uitverkocht zijn, wurgcontracten met verzenders, paniek over de cashflow tot een kerstcollectie die een paar dagen voor kerst pas door de douane kwam: zó veel ging mis. Zo vaak met de handen in het haar, alles uitzoeken, fouten maken en tegelijkertijd genieten van de groei. Fouten horen erbij, we lossen het altijd wel weer op.”
Dutchies doneert een euro per verkocht product aan een vrouwenproject in Zuid-Afrika
Anne de Korte
Anne de Korte is blij dat ze vrouwen kan helpen met haar onderneming. ,,Ons team bestaat vrijwel volledig uit vrouwen. De dozen voor de bestellingen worden gevouwen door vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik vind het geweldig om deze vrouwen uit ons team te inspireren hun eigen carrièrepad te bewandelen en keuzes te maken, los van maatschappelijke verwachtingen.’’
Anne: ,,Dutchies doneert een euro per verkocht product aan een vrouwenproject in Zuid-Afrika. Binnen dit project zal op termijn een atelier worden gebouwd, waar kansarme vrouwen worden opgeleid. Ik houd ondernemen en van Dutchies een groot en internationaal merk te maken, en ik vind het geweldig als ik daarmee ook iets goeds kan doen voor de mensen om mij heen.”